گزارش «نسیم آنلاین»: حضور چند شغله‌ها در نهادهای زیر مجموعه دولت یازدهم؛

تخلف مدیر بانک صادرات و رئیس بیمه مرکزی برای حضور در یک صندوق دولتی!

کدخبر: 2047164

نمایندگان مجلس، مصوبه‌ای را در مورد ممنوعیت عضویت افراد در هیات مدیره بیش از یک شرکت به تصویب رسانده‌اند که بر اساس این مصوبه، (هیچ فردی) نمی‌تواند همزمان در بیش از یک شرکت به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفته است که "عبدالناصر همتی" رئیس کل کنونی بیمه مرکزی، از زمانی که مدیرعامل بانک ملی بوده به صورت عضو غیر موظف هیات مدیره درترکیب هیات مدیره این صندوق حضور داشته و این امر هیچ منع قانونی ندارد.

"اصغر نورالله زاده" درگفتگو با «نسیم آنلاین» حضور رئیس کل بیمه مرکزی در ترکیب هیات مدیره کنونی صندوق کارآفرینی امید را شغل نمی‌داند، چرا که به گفته وی، شغل محسوب شدن، منوط به دریافت حقوق از ناحیه همتی بوده در حالیکه کل اعضای غیرموظف این صندوق تا اکنون، ریالی بابت حق عضویت خود دریافت نکرده اند.

مأموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب وکارهای خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت های کارآفرینانه است.

صندوق کار آقرینی امید،پیشتر با عنوان صندوق مهر امام رضا (ع) شناخته شده بود که از بهمن ماه سال 93 و به دنبال الزام شورای پول واعتبار دایر بر قرار نگرفتن اسامی ائمه اطهار بر روی موسسات مالی و اعتباری، مجوز تغییر نام این صندوق از سوی بانک مرکزی صادره شده است.

تاسیس صندوق مهرامام رضا (ع) نخستین مصوبه هیات دولت نهم در شهریورماه سال 84 بوده که بر اساس آن در تمامی استان های کشور صندوق یادشده برای تامین هزینه های مسکن، ازدواج و اشتنغال جوانان به صورت مستقل تشکیل شود.

در حال حاضر، "علی ربیعی" وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به عنوان رئیس، "محمد نهاوندیان" سرپرست نهاد ریاست جمهوری به عنوان عضو غیر موظف،"عبدالناصر همتی"رئیس کل بیمه مرکزی به عنوان نایب رئیس و "سیاوش زراعتی"مدیر عامل کنونی بانک صادرات به عنوان عضو موظف و حجت الاسلام محلاتی به عنوان عضو موظف در ترکیب هیات مدیره صندوق مورد اشاره حضور دارند.

البته به تازگی و با استعفای"لله گانی" مدیر عامل پیشین بانک صادرات به دلیل انتشار فیش های نجومی،" سیاوش زراعتی"، عضو موظف کنونی صندوق کارآفرینی امید همزمان به سمت مدیریت عاملی بانک صادرات منصوب شده است.

تا اینجای، کار خبری از استعفای مدیر مربوطه از سمت عضویت موظف هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید در کار نبوده چرا که"اصغر نورالله زاده"، هم بر این امر صحه گذارده و گفته که سیاوش زراعتی به تازگی به مدیریت عاملی بانک صادرات منصوب شده ، اماهمچنان استعفای خود را از سمت هیات مدیره موظف صندوق ارایه نکرده است.

نمایندگان مجلس، ‌اردیبهشت ماه امسال،مصوبه ای را در مورد ممنوعیت عضویت افراد در هیات مدیره بیش از یک شرکت به تصویب رسانده اندکه بر اساس این مصوبه، (هیچ فردی) نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

بر این اساس می توان باور داشت که حضور" عبدالناصرهمتی"، رئیس کل بیمه مرکزی که همزمان رئیس هیات مدیره بیمه ایشین ری تایلندی را هم عهده دار بود و در عین حال حضور سیاوش زراعتی،مدیر عامل کنونی بانک صادرات که عضو موظف هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید هم به شمار می رود مغایر با قانون مربوطه بوده هرچند که رئیس صندوق کارآفرینی امید معتقد است که این صندوق یک موسسه غیر انتفاعی بوده بنابراین حضور همتی، لااقل در ترکیب هیات مدیره منع قانونی ندارد.

حال پرسش اساسی این است که با توجه به مشغله فراوان رئیس کل بیمه مرکزی و همچنین مدیر عامل بانک صادرات،چرا هیچیک برای کناره گیری از هیات مدیره این صندوق پا پیش نمی گذارند؟

به ویژه آنکه اداره این صندوق زیر نظر نهاد ریاست جمهوری بوده و جالب تر اینکه رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی، سرپرست نهاد، وزرای تعاون، جهاد کشاورزی ، امور اقتصادی ودارایی،ورزش وجوانان و راه و شهرسازی هم به عنوان اعضای هیات امنای این موسسه حضور دارند.

بنابراین چنانچه مصوبه اخیر مجلس برای ممنوعیت عضویت افراد در هیات مدیره بیش از یک شرکت ملاک عمل قرار گیرد، می توان جمع بندی کردکه از هم اکنون حضور رئیس کل بیمه مرکزی و مدیر عامل بانک صادرات در ترکیب هیات مدیره این صندوق منع قانونی داشته است.

جالب تر اینکه حضور افراد چند شغله در ترکیب هیات مدیره منجر به افت کارایی صندوق مورد اشاره شده که این امر انتقاد تند وتیز دست اندرکاران امر را هم به دنبال داشته ا ست.

تعدادی از نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد صندوق کارآفرینی امید دولت یازدهم، می‌گویند: تنها به یدک کشیدن عناوینی تحت عنوان صندوق کارآفرینی موجب انتظار حداکثری و بهره گیری حداقلی می شود و مفید فایده نیست. برهمین اساس، این صندوق کارآیی لازم را ندارد.

از جمله آنها، ایرج ندیمی درباره عملکرد صندوق کارآفرینی امید گفته که رسالت چنین صندوق‌هایی در حوزه کارآفرینی تعریف شده اما هنوز این انتظارات در استان‌ها و شهرستان‌ها برآورده نشده است.

با این حال، برکنار از این امر که مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید مدعی شده که اعضای غیر موظف ریالی از محل حضو عضویت دریافت نمی کنند اما باید یادآور شد که از چند روز قبل که سیاوش زراعتی که به سمت مدیریت عاملی بانک صادرات منصوب شده، دیگر اجازه دریافت حقوق و مزایا از محل عضویت در هیات مدیره موظف صندوق را تا زمان معرفی فرد جایگزین ندارد.

حال، باید منتظر ماند و دید که دولت، به عنوان مجری قانون به مصوبه اخیر مجلس تمکین خواهد کرد که در اینصورت ، هرچه زودتر همتی و زراعتی باید از سرلیست هیات مدیره این صندوق خط بخورند، در غیراینصورت و با توجه به انتشار فیش های حقوقی و مظلوم نمایی برخی از دولتمردان در انتساب این فیش ها به دولت قبل، یکبار دیگر مشت دولت در دور زدن قانون برای افکار عمومی بازخواهد شد.

ارسال نظر: