یاسر جلالی:

حداقل مطالبه از دولت، تبیین ابعاد تعهدات و نسبت آنها با منافع و امنیت ملی در توافقنامه پاریس است

کدخبر: 2047224

اوباما از موافقت‌نامه پاریس به عنوان نقطه عطف تاریخ جهان به رهبری آمریکا یاد می‌کند؛ ظاهراً ایران برای حداقل ۱۰ سال متعهد به انجام یک سری اقدامات در حوزه‌های مختلف شده است؛ حداقل مطالبه از دولت، توضیح و تبیین ابعاد تعهدات و نسبت آنها با منافع و امنیت ملی کشور در این موافقت‌نامه و تعاملات و‌ توافقات مهم و پرتعداد دیگری است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی در کانال تلگرامی خود نوشت:

پس از شرکت خانم ابتکار در کنفرانس تغییرات اقلیمی در آذرماه سال گذشته، اخیراً در سایه بی‌اعتنایی رسانه‌ها و نخبگان، دولت لایحه موافقت‌نامه پاریس را در جلسه تغییر دو معاون رئیس‌جمهور، تصویب کرد.

قبلاً با ارائه اسناد معتبر اشاره کرده‌ایم که آمریکایی‌ها به صراحت از سازمان‌های بین‌المللی و موافقت‌نامه‌ها و ‌پیمان‌های بین‌المللی، به عنوان ابزارهای مکمل سیاست خارجی خود یاد می‌کنند.

جالب اینجاست که متولیان فعلی دستگاه سیاست خارجی و برخی از ارکان بالادستی دولت ایران، در امضاء موافقت‌نامه‌ها و الحاق کشور به کنوانسیون‌های مختلف و تحمیل تعهدات سنگین و بعضاً مادام‌العمر به کشور، تبحر خاصی دارند.

گفته می‌شود موافقت‌نامه پاریس، حاوی یک برنامه جهانی برای مقابله با روند تغییرات آب و هوا و افزایش توانایی جوامع به انطباق و سازگاری با عوارض نامطلوب تغییر اقلیم است.

اما باید توجه کرد که این موافقت‌نامه برخلاف ظاهر و عنوان آن، صرفا محیط زیستی نیست؛ بلکه مباحث اقتصادی، سیاسی، حقوقی، قضایی، نظامی، بهداشتی، صنعتی، انرژی و حتی موضوعاتی نظیر حقوق بشر و نقش زنان و... در آن گنجانده شده است.

نکته جالب‌تر هم اینکه آقای اوباما در همین کنفرانس پاریس، از این موافقت‌نامه به عنوان نقطه عطف تاریخ جهان به رهبری آمریکا یاد کرد.

ظاهراً جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک برنامه فرابخشی، برای حداقل ۱۰ سال متعهد به انجام یک سری اقدامات در حوزه‌های مختلف شده است؛ اقداماتی که اثرات زیاد اقتصادی و سیاسی و البته تأثیرات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

حداقل مطالبه نخبگان، مؤثرین و رسانه‌ها از دولت محترم، توضیح و تبیین ابعاد تعهدات و نسبت آنها با منافع و امنیت ملی کشور در این موافقت‌نامه و تعاملات و‌ توافقات مهم و پرتعداد دیگری است که به صورت چراغ خاموش و مسلسل‌وار در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظر: