بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت هفته عفاف و حجاب

کدخبر: 2047331

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت هفته عفاف و حجاب، طی بیانیه‌ای سئوالات و انتقاداتی را از چهار دستگاه­ مسئول در این زمینه مطرح کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت هفته عفاف و حجاب، طی بیانیه‌ای سئوالات و انتقاداتی را از چهار دستگاه­ مسئول در این زمینه مطرح کرد متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد:

مسأله سبک زندگی، یکی از کلیدی‌ترین ارکان شکل‌گیری تمدن اسلامی محسوب می­شود. در بین موضوعات متکثر این حوزه، مسأله حجاب و پوشش از موضوعات بسیار مهمی است که به خوبی می­تواند نشان‌دهنده هویت عفیفانه مسلمین به خصوص بانوان مسلمان باشد. بدون تردید بهبود نوع پوشش و سطح حجاب به عنوان یک مولفه فرهنگی، از جمله مسائل کلیدی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و به همین دلیل دستگاه­های مختلف کشور موظفند با همکاری مجدانه خود، مقدمات اصلاح آن را فراهم آورد. اهمیت ایفای نقش دستگاه­های فرهنگی انقلاب اسلامی آن‌گاه افزایش می‌یابد که به حجم شدید برنامه‌ریزی­ها و اقدامات دشمن در این حوزه توجه شود. این در حالی است که علی رغم اهمیت این مقوله و نیز حجم وسیع تهاجمات دشمن، کمتر شاهد این هستیم که دستگاه­های فرهنگی کشور اهتمام خاصی به این موضوع مبذول دارند. متأسفانه مسئولان فرهنگی بیش از انجام اقدامات موثر به شعار دادن می‌پردازند و نیز در برخی بزنگاه­ها سعی دارند با اتخاذ مواضع دو­­­پهلو، بهره‌ای سیاسی از این مسأله ببرند. دستگاه­های مختلف نظام اسلامی باید بدانند مادامی که توجه خود را صرفا به برخی موضوعات خاص سیاسی اختصاص دهند و هیچ عزم و برنامه­ ریزی خاصی برای این نوع مسائل فرهنگی نداشته باشند، نتیجه‌ای جز ولنگاری فرهنگی در جامعه پدید نمی ­آید. مسئولین دستگاه­های مختلف نظام باید خود را در قبال تک تک خانواده ­هایی که به خاطر این کم‌کاری‌ها از هم پاشیده می‌شود و نیز تک تک انسان­هایی که به گرداب مفاسد اجتماعی فرو می­افتند مسئول بدانند. تمام مسئولین نظام جمهوری اسلامی باید بدانند معضلی که امروز خود را به صورت بد­حجابی به ما نشان می‌دهد، چنانچه با تدبیر مناسب دستگاه­های فرهنگی کشور رفع نشود، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور به بحران بسیار بزرگی در حوزه خانواده و مسائل جنسی منجر شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام بر اساس وظیفه شرعی خود مبنی بر دیدبانی فضای فرهنگی انقلاب اسلامی و مطالبه ­گری از مسئولین، نقد­ها و سوالات خود را از برخی دستگاه­های مسئول به شرح ذیل مطرح می­نماید.

الف. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

بدون شک بهبود وضعیت حجاب، قطعه‌ای از پازل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محسوب می­شود چرا که گسترش سبک زندگی غیر اسلامی به قطع، تا حد قابل توجهی معلولِ در پیش‌گرفتن الگو‌­­­های سکولار پیشرفت اجتماعی است. قطعا اتّباع از الگوی غرب مدرن در حوزه زنان و خانواده، هیچ حاصلی جز از بین رفتن نهاد خانواده، غفلت از تربیت صحیح فرزندان و تبدیل شدن زن به ابزاری برای هوس‌بازی دل‌های بیمار برخی مردان ندارد و عمده آسیب‌های به وجود آمده در جامعه ایران نیز ثمره همین تقلید کورکورانه است.

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این وظیفه را بر عهده داشته است که علاوه بر طراحی نقشه کلان پیشرفت اسلامی و ایرانی به طراحی الگوی اسلامی پیشرفت در زمینه زن و خانواده مبادرت ورزد. بی­شک طراحی چنین الگویی و قرار گرفتن آن به عنوان مبنای سیاست‌گذاری در این حوزه، نقش بسیار مهمی را در زمینه حل معضلات اجتماعی زنان و خانواده و از جمله مسأله حجاب ایفا می­کند. این الگو می­تواند سازوکار مناسبی را برای ایفای نقش صحیح زنان در خانواده و همچنین جامعه اسلامی ارائه دهد و از این طریق به واسطه کمک به شکوفایی استعداد بانوان مومن ایرانی، آن‌ها را از ابتلا به آسیب‌های گوناگون اجتماعی مصون بدارد. پر بدیهی است که این نظریه در صورت تهیه نیازمند بررسی عمیق در مجموعه‌های پژوهشی و دانشگاهی است حال آن‌که تا کنون چنین نظریه از سوی این نهاد به مجامع دانشگاهی ارائه نشده است.

ب. معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این وظیفه خطیر را بر عهده دارد که با نگاهی جامع‌نگر و متعادل، به برنامه­ ریزی برای بهبود وضعیت زنان و امور مربوط به خانواده بپردازد. با در نظر گرفتن این مسئولیت خطیر جای طرح این سوال وجود دارد که چرا این معاونت در راستای هم صدایی با جریانات غربی، به جای داشتن نگاهی جامع به تمام مسائل این حوزه، تمام اهتمام خود را تنها صرف مسأله اشتغال بانوان کرده است و از سایر امور مهم و اساسی از جمله مسأله حجاب غافل شده است؟ آیا این معاونت نباید از آرزوی دست‌یابی به استانداردهای غربی در حوزه امور زنان و خانواده دست بشوید و با اتخاذ سیاست­های فرهنگی مناسب، در راستای ارتقای گوهر وجودی زنان که به صورت ویژه در مسأله پوشش عفیفانه خود را بروز و ظهور می­دهد تلاش کند؟

ج. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دولت جمهوری اسلامی و به طور ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به برنامه­ ریزی و اقدام برای حل معضلات فرهنگی ایران اسلامی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است متناسب با نیاز­­های جامعه، زمینه را برای تولید محصولات فرهنگی توسط هنرمندان متعهد و انقلابی فراهم آورد. همچنین این دستگاه وظیفه دارد از تولید محصولاتی که به هر نحو به تضعیف سبک زندگی اسلامی منجر می­شود ممانعت به عمل آورد. این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید هیچ تدبیری برای حل معضلات فرهنگی به خصوص مسأله بدحجابی ندارد.

دولت تدبیر مدعی است که قصد ندارد نگاهی امنیتی به این مقوله داشته باشد و درصدد است که با برنامه­ریزی فرهنگی با معضلات این حوزه مبارزه نماید؛ حال جای این پرسش اساسی است که آیا دولت توانسته است در سه سال گذشته حتی یک اقدام فرهنگی کلان و موثر در این زمینه انجام دهد؟ به راستی دولت چه برنامه­‌ای برای تولید محصولات فرهنگی و هنری با محوریت اشاعه سبک زندگی اسلامی و ایرانی و ترویج حجاب اسلامی داشته است؟ چرا هیچ اقدام مثبتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای طراحی مد و لباس متناسب با فرهنگ اسلامی انجام نمی‌گیرد؟ آیا مسئولین این وزارت‌خانه انتظار دارند بدون ارائه بدیل­های مناسب، زنان و دختران بدحجاب یک شبه دست از الگو­های غربی پوشش بشویند و بدون هیچ زحمتی الگوی حجاب اسلامی در جامعه نهادینه شود؟ آیا پس از گذشت سه سال وقت آن فرا نرسیده است که دولت تدبیر کمی از رویکرد لیبرال‌مآبانه خود در عرصه فرهنگ فاصله بگیرد و نظارت جدی ­تری را بر مزون­ها و شو­های مختلف لباس در سطح کشور اعمال نماید تا بیش از این به دست خودمان به گسترش الگوهای مبتذل پوشش غربی دامن نزنیم؟ آیا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد انتظار دارند با آثار سخیف و سطحی نمایشی که در عرصه سینما و تئاتر در حال تولید است و گاه خود ایشان از چگونگی تولید آن­ها ابراز بی‌اطلاعی و تأسف می‌کنند، تغییر مثبتی در وضع پوشش جامعه ایجاد شود؟ به راستی جای سوال دارد این وزارت­خانه و سایر دستگاه‌های فرهنگی با وجود تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب چه اقدامی برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر لسانی در بین آحاد مردم جامعه انجام داده‌اند؟ به راستی آیا شایسته نیست بعد از گذشت سه سال از عمر دولت، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در رسانه ملی، گزارشی از عملکرد وزارت‌خانه خود در این حوزه بدهد؟

د. سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی موظف است که در ضمن تولید برنامه­ های جذاب و هنرمندانه، الگوهای رفتاری مناسبی را به زنان مسلمان ایرانی ارائه نماید. مسئولین این سازمان اکنون باید در برابر ملت معظم ایران اسلامی پاسخ­گو باشد که چقدر توانسته اند در برنامه­ های خود، بازنمایی صحیحی از الگوی مطلوب حیات فردی و اجتماعی زن مسلمان داشته باشند؟ آیا برنامه­ هایی که از سیما جمهوری اسلامی پخش می­شود نشان دهنده الگوی رفتاری زن مسلمانی است که با وجود حجاب کاملا اسلامی به پیشرفت انقلاب اسلامی یاری می‌رساند یا این‌که زنان محجبه در موارد متعددی به صورت ضعیف، ترسو و خرافی بازنمایی می­شوند؟

آن‌چه گفته شد تنها بخش کوچکی از کم‌کاری‌های صورت گرفته در این عرصه فرهنگی است و بدون شک بررسی عملکرد سایر نهاد­ها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پروش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و... می‌تواند منشاء طرح پرسش­های فراوان دیگری واقع شود. بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام بنا به وظیفه شرعی خود، باری دیگر مسئولین دستگاه­ های مختلف نظام را به جدی گرفتن معضلات فرهنگی جامعه خصوصا موضوع حجاب توصیه می‌کند. امید است که به تبع این اقدامات مطالبه­ گرانه دانشجویی، عزمی راسخ در مسئولین فرهنگی کشور برانگیخته شود، باشد که منشأ عمل خیری در این حوزه واقع شود.

ارسال نظر: