گزارش «نسیم آنلاین» از حضور دو فرد سیاسی در مهمترین نهاد تصمیم‌گیر پولی؛

دسته گل مجلس دهم؛ "تابش" و "حضرتی" در شورای پول و اعتبار چه می‌کنند؟!

کدخبر: 2047403

این دو عضو فراکسیون امید در شرایطی توانستند با رای نمایندگان مجلس عضو شورای پول و اعتبار شوند که کوچکترین سابقه اقتصادی در کارنامه آنها دیده نمی‌شود.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: هفته گذشته خبری عجیب در محافل اقتصادی کشور منتشر شد که هیچ کس توقع شنیدن آن را نداشت. نمایندگان مجلس دهم که قصد داشتند برای اولین بار دو عضو ناظر شورای پول و اعتبار را انتخاب کنند، الیاس حضرتی و محمدرضا تابش را برای این سمت برگزیدند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، این دو عضو فراکسیون امید در شرایطی توانستند با رای نمایندگان مجلس عضو شورای پول و اعتبار شوند که کوچکترین سابقه اقتصادی در کارنامه آنها دیده نمی‌شود. الیاس حضرتی بیشتر به عنوان یک فعال سیاسی و روزنامه نگار شناخته می‌‎شود و شاید برای کاندیداتوری برای عضویت در شورای پول و اعتبار، تنها به تاسیس یک روزنامه اقتصادی در سال‌های اخیر در کارنامه خود دلخوش باشد. محمدرضا تابش هم که سابقه فامیلی با رئیس دولت اصلاحات را دارد، هیچ سابقه‌ای در حوزه اقتصاد نداشته و بیشتر در زمینه سیاسی فعالیت کرده است. این در حالی است شورای پول و اعتبار در دهه‌های گذشته جایگاه نمایندگان با سابقه اقتصادی مجلس مانند غلامرضا مصباحی مقدم، هادی قوامی، محمدرضا پورابراهیمی، احمد توکلی و یا حسین زاده بحرینی بوده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که حضور دو فرد سیاسی که هیچ تخصصی در زمینه اقتصادی به خصوص در حوزه مباحث پولی بانکی در شورای پول و اعتبار ندارند میتواند تبعات بسیار خطرناکی برای سیاستهای پولی و بانکی کشور داشته باشد. زیرا این شورا به خصوص در سالهای فعالیت دولت حسن روحانی به شدت به سمت دولتی بودن حرکت کرده و اگر اعضای ناظر این شورا هم نتوانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند ممکن است شاهد تصمیمات غلطی در این شورا باشیم. همچنین باید به این نکته هم توجه کرد که محمدرضا تابش و الیاس حضرتی نمایندگانی هستند که کاملا از دولت پشتیبانی می‌کنند و معمولا اهل انتقاد کردن و بیان نظرات متفاوت با دولتمردان نیستند.

در دوره گذشته شورای پول و اعتبار حتی با وجود افراد متخصص‌ تری نسبت به امروز، در کسوت عضو ناظر، شاهکار تشکر از بانک مرکزی بابت افزایش 600 هزار میلیارد تومانی نقدینگی را در کارنامه خود به جا گذاشته است. حالا باید دید با اضافه شدن دو عضو غیر متخصص دولتی به ترکیب شورای پول و اعتبار چه سرنوشتی در انتظار تحولات پولی و بانکی کشور خواهد بود؟

ارسال نظر: