نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی اسلام آباد غرب با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

کدخبر: 2047477

مجری طرح‌های نیروگاه‌های بخار و انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: فردا یکشنبه و با حضور حسن روحانی، نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی اسلام آباد غرب به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهران گلابکش امروز (شنبه) در نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: این نیروگاه که در کیلومتر پنج جاده اسلام آبادغرب- کرمانشاه واقع شده، با سرمایه گذاری بخش دولتی ساخته شده و با بهره برداری از آن، مجموع ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور به 75 هزار و 186 مگاوات خواهد رسید.

به گفته این مقام مسوول، نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد ریال صرف ساخت این نیروگاه شده که شامل چهار واحد 25 مگاواتی است و قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارد.

وی ادامه داد: بازده اسمی این نیروگاه 33 درصد است که با انجام مذاکره های لازم با برخی شرکت های اروپایی، در آینده به سیکل ترکیبی تبدیل می شود که در این صورت، بازده آن تا 50 درصد افزایش خواهد یافت.

نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود.

با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.

مجری طرح های نیروگاه های بخار و انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ادامه داد: هر چند قرارداد ساخت این نیروگاه در سال 1386 منعقد شد، اما بعدها با تغییر مکان ساخت به محل جدید، در عمل از سال 1390 شروع شد و پیش از این در سال 1393 واحدهای اول و دوم آن وارد مدار شدند.

وی بیان داشت: توربین های مورد نیاز این نیروگاه توسط شرکت ژاپنی هیتاچی (Hitachi) تامین شده و تامین کننده ژنراتور آن شرکت هلندی بروژ (Brush) است که در مجموع نزدیک به 630 میلیارد ریال ارزبری داشته است.

گلابکش ادامه داد: شرکت «ایران ترانسفو» تامین کننده ترانس های واحد و راه انداز و شرکت «صانع شرق و پاکمن» تامین کننده تابلوها و بویلرهای کمکی این نیروگاه است.

وی افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه، کمک به افزایش پایداری شبکه و اشتغالزایی را از اهداف عمده ساخت این نیروگاه عنوان کرد.

به گفته این مسوول، با بهره برداری از این نیروگاه، ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور به 75 هزار و 186 مگاوات خواهد رسید و علاوه بر آن، سه هزار و 350 مگاوات نیروگاه بخار دیگر در استان های مرکزی، یزد، خوزستان و هرمزگان در دست ساخت است.

وی یادآور شد: هر چند اعمال تحریم های اقتصادی، باز نشدن گشایش اعتباری( ال سی) و ... در سال های گذشته، موانعی بر سر راه این پروژه بوده و زمان اجرای آن را طولانی تر کرد، اما در مجموع هزینه اضافه ای برای بهره برداری به دنبال نداشته است.

گلابکش در پایان گفت، هم اینک ظرفیت نصب شده نیروگاه های بخار کشور سه هزار و 636 مگاوات است که با در نظر گرفتن بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی به 6 هزار و 25 مگاوات افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا ، هفته گذشته دومین واحد بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با ظرفیت 166 مگاوات، وارد مدار شبکه سراسری برق کشور شده بود.

ارسال نظر: