معاون تعالی دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مطرح کرد

ثبت ۲۵ تیرماه در تقویم ملی به نام "طب‌ ایرانی"

کدخبر: 2047561

معاون تعالی دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به پاسداشت از میراث هزاران ساله طب سنتی گفت: با توجه به تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب‌سنتی در روز ۲۵ تیرماه ۹۲ تلاش می‌کنیم این روز در تقویم ملی به نام طب‌ ایرانی نامگذاری شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علیرضا عباسیان با اشاره به پیشنهاد نامگذاری 25 تیرماه به نام طب سنتی اظهار کرد: با اشاره به تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب‌سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 25 تیرماه سال92 به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی برای احیای طب سنتی روز تصویب آن به نام ملی طب‌سنتی نامگذاری شده است.

معاون تعالی دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: البته معمولاً روزهای ملی باید توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب شود و ما این نامگذاری را به شورای مربوطه اعلام کردیم تا به نام طب سنتی ایرانی تصویب شود.

عباسیان، افزود: بی‌شک در اختیار داشتن ثبت و دارا بودن بالغ بر 11 هزار جلد منابع طب سنتی ایرانی در دنیا بی‌نظیر است.

وی تأکید کرد: در صورت غفلت از این امر کشورهای رقیب سعی خواهند کرد، همانطور که دانشمندان ما را به نام خودشان ثبت کردند این موضوع و علم را نیز ثبت ‌کنند و از مزایای آن مثل توریسم سلامت و هزاران مزایای دیگر بهره‌مند ‌شوند.

معاون تعالی دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: علاوه بر وجود دانشمندان بزرگ طب سنتی مثل ابو‌علی‌سینا، رازی و جرجانی بسیاری از دانشمندان گمنام و منابع مکتوب نیز در داخل کشور وجود دارد.

عباسیان، تصریح کرد: بسیاری از این منابع در خارج از کشور مثل هند، پاکستان و حتی در کشورهای اروپایی و کشورهایی که قبلاً جزء حوزه تمدنی ایران بودند مثل افغانستان وجود دارد که مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: بنابراین با بهره‌مندی از این دایره وسیع و میراث گوهربار نباید از آن غفلت کنیم که بر این اساس از سال 86 رشته دانشگاهی راه اندازی شد و در حال حاضر طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت یک رشته تخصصی در مقطع PHD تدریس می‌شود.

ارسال نظر: