وزیر علوم:

نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بالاست

کدخبر: 2047896

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و سهم ۳۰ درصدی دانشگاه‌ها در ایجاد اشتغال گفت: حرکت دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: محمد فرهادی عصر امروز در نشست با ‌اعضای هیئت علمی و شورای دانشگاه‌های استان کرمانشاه‌ اظهار داشت: نگاه به دانشگاه‌ها به چشم یک بنگاه اقتصادی از اساس اشتباه است و آموزش عالی کشور باید تنها به فکر تقویت و بهبود کیفی علوم باشد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و سهم 30 درصدی دانشگاه‌ها در ایجاد اشتغال گفت: در سال‌های گذشته بیشتر بحث توسعه کمی در آموزش عالی مورد توجه بود اما اکنون باید توجهات به کیفیت این آموزش‌ها باشد و حرکت دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد جمعیت دانشجویان نسبت به اوایل انقلاب حدود 25 برابر شده است، عنوان کرد: متناسب این افزایش جمعیت بودجه‌های آموزش عالی نیز باید افزایش یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر تعداد مقالات علمی و کیفیت آنها در ایران افزایش داشته و این نشان‌دهنده رشد علمی کشور ما‌ست، بیان کرد: طبق گزارش پایگاه‌های علمی دنیا رشد علمی ما از 4 درصد به 8درصد افزایش داشته‌و باید توصیه‌های مقام معظم رهبری در تاکید بر افزایش رشد علمی جدی گرفته شود.

وی در دستور کار قرار‌دادن برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها را بر‌اساس سند آمایش آموزش عالی و حمایت از تولید و فناوری‌های نوین ‌ضروری دانست و اظهار کرد: رشته‌های دانشگاهی و برنامه‌های وزارت علوم باید متناسب با سند آمایش آموزش عالی و در جهت آماده کردن دانشجویان برای ورود به بازار کار باشد.

فرهادی با تاکید بر لزوم توسعه شاخص‌های علمی دانشگاه‌ها گفت: با تأسیس هر چه بیشتر مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان باید تلاش کنیم، دانش و ایده به سمت تولید محصول سوق داده شود و باید از دانشجویان رشته‌های مختلف علمی در جهت ایجاد تولیدات دانش بنیان استفاده شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار 120 میلیارد تومانی برای تجهیز ی بومی گفت: باید با دعوت از نخبگان علمی و تقویت زیرساخت‌های فناوری، زمینه رشد تولیدات ملی و دانش بنیان را در کشور فراهم کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور باید مطابق دستورالعمل‌های خاصی که برای آن طراحی شده است اقدام کند، عنوان کرد: دانشگاه‌های پیام نور نباید هیچ محدودیتی در پذیرش دانشجویان وجود داشته باشند و این دانشگاه‌ها نیازی به دایر‌کردن کلاس‌های درس حضوری و احداث آزمایشگاه ندارد چرا که از ابتدا مبنا بر آموزش از راه دور این دانشجویان بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی برای ایجاد کارآفرینی و افزایش مهارت‌افزایی در جامعه گفت: از آنجایی که اکثر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها، افراد کارمند هستند بنابراین این دانشگاه باید با مهارت آموزی به این افراد زمینه تقویت مهارت‌ها را در دستگاه‌های دولتی و خصوصی فراهم بیاورد.

فرهادی با بیان اینکه این دانشگاه باید در پایان دوره‌های آموزشی و مهارتی به افراد شرکت کننده مدرک کسب این مهارت را اعطا کند، افزود: دانشگاه‌ها باید افراد را به کارآفرینان در جامعه تبدیل کنند و این دانشگاه نباید محدودیتی در پذیرش دانشجویان داشته باشد.

ارسال نظر: