نوش‌آبادی:

قول می‌دهیم اتفاقی که برای کیارستمی افتاد برای شجریان نیفتد/ مراقب کالاهای مسموم فرهنگی هستیم

کدخبر: 2047981

سخنگو وزارت ارشاد در نشست خبری خود گفت: صدور مجوز جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای صحنه‌های تئاتر و موسیقی به عهده این وزارتخانه و نظم و امنیت مراسم بدون دخالت در برنامه به عهده نیروی انتظامی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری محمدحسین نوش آبادی، سخنگوی ارشاد صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد .

نوش آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به دو مصوبه دولت در حوزه فرهنگ گفت:

نخستین آن درباره اصلاح ماده 20 آیین‌نامه اجرایی اماکن عمومی است. تصویب‌نامه هیئت وزیران درخصوص اصلاح ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی موضوع تصویب‌نامه شماره 15818 مورخ 10 دی 63 در 13 تیرماه سال جاری تصویب و از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از جهت بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظارمی اعلام و نیروی انتظامی موظف است ظرف 10 روز نظر خود را ارائه و نظک و امنتیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و وئیژگی مجریان تأمین کند. متقاضیان برگزاری برنامه‌ها نیز موظفند حداقل 48 ساعت قبل از اجرای برنامه، ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفاً مشخصات پیشنهاد کننده مراسم را با ارائه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسئولان ذی‌ربط نیروی انتظامی اعلام کنند.

وی افزود: این مصوبه سه تبصره نیز دارد که در آن اعلام شده است که صدور مجوز برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، سنتی و هنری که براساس قوانین مربوط برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، مشمول این ماده خواهد بود. و تبصره دیگر نیز این است که عدم ارائه پاسخ در مهلت 10 روزه توسط نیروی انتظامی به منزله فقدان مشکل است. همچنین اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مجالس جشن، عروسی، میهمانی و شب‌نشینی نیازی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی ندارد.

ابلاغ قانون جامع خدمات­‌رسانی به ایثارگران

نوش‌آبادی یادآور شد: همچنین معاون اول رئیس جمهور، آیین‌­نامه اجرایی ماده (68) قانون جامع خدمات­‌رسانی به ایثارگران را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد. در این آیین‌نامه مشخص شده که هنرمند کیست، هنرمند ایثارگر چه کسی است و هنرمند فعال ایثارگر به چه کسانی اطلاق می‌شود. در این آیین‌نامه ذکر شده که کسی که در یکی از حوزه‌­های موسیقی، نمایش، شعر، ادبیات داستانی، سینما، رادیو و تلویزیون، معماری، هنرهای سنتی، آیینی، تجسمی و خوش­نویسی به خلق آثاری اشتغال داشته یا دارد، هنرمند خوانده می‌شود. همچنین تبصره‌ای نیز قید شده که مرجع تعیین هنرمند، شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین به هنرمندی که به موجب قانون جامع خدمات‌­رسانی به ایثارگران، هنرمند ایثارگر اطلاق می‌شودو هنرمندی که مشمول قانون جامع خدمات­‌رسانی به ایثارگران نیست، ولی به خلق یک یا چند اثر هنری به منظور در زمینه ترویج ایثار و شهادت می‌­پرداز، هنرمند فعال گفته می‌شود.

به گفته وی، همچنین دستگاه­‌های اجرایی متولی امور فرهنگی نیز وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری­‌ها، سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد حفظ آثار و ارزش­های دفاع مقدس قید شده‌اند. معاون اول رئیس‎جمهور، اسحاق جهانگیری، این مصوبه را برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ کرده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضع گیری وزارت ارشاد در مورد شخصیت عباس کیارستمی گفت: کیارستمی بنیانگذار سبک نوین در سینما بود و خدمات قابل توجهی ارائه دادند، وزارت ارشاد به عنوان متولی امور هنرمندان کاری می کند که همه به شخصیت ایشان احترام بگذارند، حضور مسئولان در مراسم ایشان نشانگر همین مسئله بود.

نوش آبادی درباره پرونده پزشکی کیارستمی افزود: در این زمینه کمیسیونی تشکیل شده است که اگر خطای پزشکی صورت گرفته است محرز شود اما هنوز نتیجه مشخص نشده است.

وی در خصوص شرایط شجریان و ادامه پیگیری درمان وی در ایران و قول وزارت ارشاد برای اینکه اتفاقی که برای کیارستمی افتاد، برای شجریان نخواهد افتاد، ادامه داد: استاد شجریان شجره موسیقی ایران به شمار می رود و طبیعی است که همه توجه حوزه فرهنگ به سمت وی باشد. خدا را شکر حال ایشان الان مساعد است و تلاش می کنیم اگر امکان انتقال شجریان به داخل کشور بدون وارد شدن آسیبی به وی فراهم شود، این مسئله محقق شود؛ اما هنوز از طرف شجریان مسئله ای برای بازگشت به کشور مطرح نشده است.

نوش آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه دار شدن مسئله ولنگاری در حوزه کتاب گفت: همانطور که قبلا هم توضیح داده شد ولنگاری فقط محصور در حوزه ارشاد نیست، بسیاری از مجامع و موسسات باید مراقبت کنند که فرهنگ کشور آسیب نبیند.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: در حوزه خودمان قطعا پاسخگو هستیم و مراقبت می کنیم که آسیب نبینیم این مراقبت همیشه بوده اما بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری این مسئله را جدی گرفتیم و در جایی اگر اتفاقی رخ دهد، تذکر داده و برخورد می شود.

وی اظهار داشت: از ورود کالاهای مسموم در حوزه فرهنگ جلوگیری می شود و همه چیز را رصد می کنیم و اجازه نمی دهیم کسانی با ورود کالاهای مسموم به مقاصدشان برسند.

نوش آبادی ادامه داد: نظارت بر حوزه کتاب با همان قانون قبلی انجام می شود و اگر قرار به تغییر این قانون باشد باید دوباره قانون مورد بررسی قرار بگیرد؛ به عبارت دیگر ممیزی در حوزه کتاب همچنان بر عهده وزارت ارشاد است.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره اظهارات وزیر در خصوص آمار تماشای ماهواره توسط مردم گفت: آماری که وزیر اعلام کردند حدود 70 درصد بود و این بدان معنی است که همه مردم استفاده نامناسب از شبکه های ماهواره ای می کنند.

وی در همین زمینه افزود: قانون ماهواره تغییری نکرده است اما اگر مسئولان ذیربط به این نتیجه برسند که این مسئله مهم است که اکثر مردم از ماهواره استفاده می کنند، باید قانون اصلاح شود و آن زمان نتیجه دیگری گرفته می شود.

نوش آبادی درباره فیلم «رستاخیز» گفت: موضع ارشاد در این زمینه هنوز تغییر نکرده است و اگر موضع تهیه کننده و کارگردان همچنان تغییر نکرده باشد، مشکل همچنان پابرجا خواهد بود؛ وزارت ارشاد آمادگی خود را برای اکران فیلم با انجام اصلاحات اعلام کرده است. آنچه برای این فیلم اتفاق افتاد به خاطر نظرات فقهی برخی از علما بود و وزیر ارشاد هم قبول کرد تا این اصلاحات در «رستاخیز» انجام شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص ابلاغ مصوبه جدید به نیروی انتظامی گفت: وظیفه تعیین آیین نامه ها بر عهده دولت است و این مسئله ابلاغ شده و مطمئنا از سوی وزارت کشور به نیروی انتظامی رسیده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه همکاری صمیمانه بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی وجود دارد و لغو کنسرت های محدودی توسط نیروی انتظامی انجام شده و لغو کنسرت ها توسط نهادهای دیگر بوده است. بحث ما با نیروی انتظامی در مجوز دادن برای اینگونه برنامه ها بود که ما می گفتیم باید وزارت ارشاد صادرکننده مجوز برای اینگونه برنامه ها باشد که تصویب آیین نامه کار را در این حوزه راحت کرد.

نوش آبادی در خصوص تغییر در شورای نمایش که عنوان شده با نظر وزیر ارشاد صورت گرفته است، گفت: این مسائل گمانه زنی های مختلفی است که انجام می شود؛ چرا که شوراها دوره ای است و باید از همه افراد نخبه استفاده شود؛ البته این بدان معنی نیست که افرادی که حذف شده اند، افراد ضعیفی هستند. از سوی دیگر اینکه وزیر در برخی موارد ورود مستقیم دارد، از اختیارات وزیر است؛ چرا که باید در مقابل نهادهای مختلف پاسخگ باشد و وزیر نیز کارهایش را با مشورت انجام می دهد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شجریان و اینکه جامعه هنری سوگوار کیارستمی است، از این رو اصرار وزیر ارشاد برای بازگشت شجریان مبتنی بر چه مسئله ای است، افزود: توضیح هم دادم که این مسئله به شرایط ایشان بستگی دارد، این پیشنهاد نشان دهنده اهمیت وزیر به شجریان است. باید هم در زمان حیات و هم بعد به اینگونه افراد به خصوص هنرمندان پیشکسوتی که سهم زیادی در خدمات فرهنگی داشته اند، توجه شود.

وی در خصوص پیامک های تهدیدآمیز به خبرنگاران گفت: اولین موضع گیری توسط بنده بود، کسی که می خواهد پیامک ارائه دهد، باید مشخصات داشته باشد و این مسئله خود تشویش اذهان عمومی است و این حق برای دریافت کنندگان پیامک وجود دارد که بخواهند شکایت کنند. نمی دانم کسی تا الان پیگیری کرده است یا خیر، اما مشخص شد که این پیامک ها از سوی مسئولان نبوده است.

نوش آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 120 تئاتر در حال اجرا است، اما اشکالات زیادی به این تئاترها وارد است؛ از این رو چرا قبل از اینگونه تذکرها، بر روی آنها نظارت انجام نمی شود، گفت: گاهی در نمایش نامه ها، فیلم ها و کتاب ها مشکلاتی وجود دارد؛ مخصوصا در حوزه تئاتر که روحیه انتقادی دارد، این مسئله بیشتر مطرح می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در همین زمینه افزود: ممکن است مسائل زیادی در نمایش ها باشد که باب پسند ما نباشد، این مسئله طبیعی است و حتی شهامت می خواهد که اصلاح شود و طبیعی است که برخی نمایش ها اجرا شود و بعدا مورد اصلاح قرار بگیرد.

ارسال نظر: