تحلیل روزنامه نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی از حال و روز فراکسیون امید؛

دومینوی مردودی امیدی‌ها!

کدخبر: 2048046

روزنامه آرمان فراکسیون امید مجلس را در مسیر دومینوی مردودی ارزیابی کرد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ کورش‌چهاردوری یادداشت نویس روزنامه آرمان با اشاره به عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم نوشت:« انتخابات هیات‌رئیسه این مجلس، نخستین آزمون برای فراکسیون‌امید و اعضای آن بود؛ آزمونی که امیدی‌ها، سرشکسته از آن بیرون آمدند. از آن روز بود که امیدی‌ها، دومینوی مردودی در امتحانات را آغاز کردند. بعد از شکست در انتخاب رئیس، نوبت به کمیسیون‌ها رسید که درنهایت، تنها دو تن از اعضای فراکسیون‌امید توانستند به ریاست کمیسیون برسند. گرچه بازهم با تسامح از آن گذشتیم؛ اما طرح موضوع «استیضاح وزیرتعاون،کار و رفاه‌اجتماعی» که سختگیرانه توسط یکی از اعضای فراکسیون‌امید مطرح و پیگیری می‌شود، داستان دیگری است.»

چاردوری در ادامه به پیگیری استیضاح علی ربیعی در مجلس از سوی فراکسیون امید پرداخته و خاطر نشان کرده است:« موضوع استیضاح وزیرکار، آن‌هم درحالی‌که کمتر از یک‌سال به پایان عمردولت باقی‌مانده، صدای اصلاح‌طلبان برجسته‌ای چون سید محمدرضاخاتمی را نیز درآورده است. نائب‌رئیس مجلس‌ششم باانتقاد از روند ایجادشده در فراکسیون‌امید، گفت: فکر می‌کنم برای اینکه فراکسیون جا بیفتد و بتواند درست عمل کند، نیاز به کار بیشتری دارد.»

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

اسفند ۹۴ که زمزمه‌های تشکیل لیست‌امید برای انتخابات دهمین دوره مجلس شنیده شد، بسیاری امیدوار بودند که معیارهای سیاسیون در عرصه سیاسی کشور تغییر کرده است. بسیاری بر این باور بودند که در کنار هم قرار گرفتن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، آنان را حول سه محور مجتمع کرده است و آن، «اعتدال»، «پرهیز از تندروی» و «ترجیح منافع‌ملی بر منافع شخصی و گروهی» است. گرچه کم نبودند کسانی که در آن هنگامه شور و هیجان و امید، ساز ناکوک می‌زدند و ادعا می‌کردند که همراهی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، دیری نخواهد پایید و به‌زودی مخالفت‌ها آشکار خواهد شد. هفتم‌اسفند آمد و با پیروزی ۳۰ بر صفر لیست‌امید در تهران و نتایج خوب در دیگر نقاط کشور به سرانجام رسید. تشکیل فراکسیون‌امید، پیش از آغاز به کار مجلس‌دهم، نقطه امید دیگری برای روزهای خوش اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در مجلس‌دهم بود؛ اما انتخابات هیات‌رئیسه این مجلس، نخستین آزمون برای فراکسیون‌امید و اعضای آن بود؛ آزمونی که امیدی‌ها، سرشکسته از آن بیرون آمدند. از آن روز بود که امیدی‌ها، دومینوی مردودی در امتحانات را آغاز کردند. بعد از شکست در انتخاب رئیس، نوبت به کمیسیون‌ها رسید که درنهایت، تنها دو تن از اعضای فراکسیون‌امید توانستند به ریاست کمیسیون برسند. گرچه بازهم با تسامح از آن گذشتیم؛ اما طرح موضوع «استیضاح وزیرتعاون،کار و رفاه‌اجتماعی» که سختگیرانه توسط یکی از اعضای فراکسیون‌امید مطرح و پیگیری می‌شود، داستان دیگری است. «محمدعلی‌وکیلی» یکی از ۳۰ نفری است که از تهران راهی بهارستان شد و داعیه استیضاح وزیرکار را دارد. داعیه‌ای که ظاهرا فراکسیون‌امید، عزمی برای حمایت از آن ندارد. رئیس فراکسیون‌امید، محمدرضاعارف و تنی دیگر از اعضای این فراکسیون، رسما اعلام کرده‌اند که استیضاح‌ربیعی در دستورکار فراکسیون‌امید نیست. این درحالی‌است که رئیس فراکسیون‌امید، جز صدور پیام‌های تبریک و تسلیت، فعالیت چشمگیر دیگری در عرصه سیاسی و صحن مجلس و ر‌اهروهای آن ندارد. حال سوال اینجاست که این ناهماهنگی در مطالبات از کجا ناشی می‌شود؟ عدم اولویت‌بندی مطالبات؟ یا ارجح دانستن اغراض‌شخصی بر مطالبات‌عمومی؟ یا حتی بی‌تجربگی اعضای فراکسیون‌امید؟ شاید هم تمامی این موارد !

ناهماهنگی‌های‌طبیعی !

موضوع استیضاح وزیرکار، آن‌هم درحالی‌که کمتر از یک‌سال به پایان عمردولت باقی‌مانده، صدای اصلاح‌طلبان برجسته‌ای چون سید محمدرضاخاتمی را نیز درآورده است. نائب‌رئیس مجلس‌ششم باانتقاد از روند ایجادشده در فراکسیون‌امید، گفت: فکر می‌کنم برای اینکه فراکسیون جا بیفتد و بتواند درست عمل کند، نیاز به کار بیشتری دارد. خاتمی افزود: اعضای فراکسیون‌امید باید برای پیشبرد برنامه‌ها، کار تشکیلاتی انجام دهند؛ این درحالی است که بعضی از اعضای فراکسیون‌امید، آن‌چنان تجربه‌ای در کار تشکیلاتی و فراکسیونی ندارند و بسیاری از این دوستان برای نخستین‌بار است که وارد مجلس می‌شوند. درعین‌حال خاتمی، ناهماهنگی‌ها را دور از انتظار ندانست و گفت: با این حساب، شاید بروز چنین ناهماهنگی‌هایی در فراکسیون‌امید، آن‌چنان غیرطبیعی و دور از انتظار نباشد. برادر رئیس‌دولت‌اصلاحات، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با تلاشی که در راستای ایجاد انسجام و وحدت در فراکسیون درحال انجام است، در آینده نزدیک شاهد انجام اقدام‌های خوبی از سوی فراکسیون‌امید باشیم. او باتاکید بر این‌که خود نمایندگان باید امور مجلس را پیگیری کنند، تصریح کرد: اخباری که از داخل مجلس می‌شنویم و صحبت‌ها و برنامه‌هایی که از سوی عناصر اصلی تصمیم‌گیرنده فراکسیون و جریان اصلاحات در مجلس دنبال می‌شود، این نوید را می‌دهد که هرچه زمان بگذرد، فراکسیون امید منسجم‌تر و بهتر کار کند .

بی‌دقتی در مطالبات !

البته تنها محمدرضا‌خاتمی نبود که به آنچه بر فراکسیون‌امید می‌گذرد، انتقاد داشت. محمدکیانوش‌راد، نماینده مردم خوزستان در مجلس‌ششم، اصلاح‌طلب دیگری بود که از طرح یک‌جانبه استیضاح وزیرکار انتقاد و از فراکسیون‌امید گلایه کرد. کیانوش‌راد با اشاره به نقش فراکسیون‌امید در مجلس و بابیان اینکه مهم‌ترین نقشی که نمایندگان اصلاح‌طلب و حامی دولت می‌توانند داشته باشند انسجام فراکسیون و حرکت در چارچوب فراکسیون است، عنوان کرد: در زمان ریاست آقای عارف بر فراکسیون هم به این مساله تاکید شد که کار فراکسیون هماهنگی نمایندگان همفکر در سطح مجلس است. عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت تاکید کرد: امروز هم هماهنگی نمایندگان می‌تواند تاثیر زیادی در تصمیم‌های مجلس بگذارد، البته برخی نمایندگان تازه‌وارد به خاطر بی‌تجربگی تا در جای خود قرار بگیرند فاصله‌دارند؛ چنانچه برخی اظهارنظرهایی که از بعضی نمایندگان فراکسیون‌امید شاهد بودیم این مساله را نشان داده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از اینکه نماینده‌ای بدون درنظر گرفتن توافق‌های فراکسیون و بدون توجه به اولویت‌های مجلس و دولت، استیضاح یکی از وزرای پرکار دولت را مطرح می‌کنند انتقاد کرد و گفت: چنین رفتارهایی جای تامل است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: با توجه به اینکه بعضی مسائلی که درباره استیضاح‌ربیعی مطرح می‌شود ارتباطی با وزیرکار ندارد، طرح چنین مساله‌ای ناشی از بی‌دقت بودن در طرح مطالبه‌هاست. نمایندگان وابسته به طیف امید باید توجه داشته باشند ورود به مسائل با نگاه شخصی و بدون نگاه کار‌شناسی و بدون توجه به قانون می‌تواند به فراکسیون آسیب وارد کند و هواداران این طیف را نا‌امید کند. کیانوش‌راد درباره عملکرد فراکسیون امید نیز گفت: فعال شدن فراکسیون و وقت گذاشتن چهره‌های موثر در فراکسیون می‌تواند نیروهای این فراکسیون را در جهت دفاع از شعار‌ها و برنامه‌های دولت موثرتر کند. حتی اگر تعداد اعضای آن کم باشد کار منسجم می‌تواند به خط‌دهی کل مجلس تاثیرگذار باشد و به نظر می‌رسد عارف که شخصیتی محبوب در بین نمایندگان دارد، می‌تواند در جهت‌دهی این فراکسیون تاثیرگذار باشد .

تجمع کارگران در حمایت از وزیرکار

ازسوی‌دیگر، نائب‌رئیس اول مجلس با اشاره به اینکه یک سال به پایان دولت‌یازدهم مانده است، گفت: گذشته از سایرموضوعات، در این مدت‌زمان کوتاه بخواهیم موضوع استیضاح را مطرح کنیم، اقدامی غیرمعقول است. مسعودپزشکیان با اشاره به موضوع استیضاح وزرای کار و اقتصاد در مجلس‌دهم اظهار داشت: من این موضوع را در حد رسانه‌ها شنیده‌ام اما مجلسی که تازه روی کار آمده، اوضاع، احوال و خواسته‌ها هنوز معلوم نیست و مستقیم بدون سوال سراغ استیضاح می‌رود، کمی غیرمنطقی است. او بابیان اینکه اگر کسی حرفی دارد و مطلبی را می‌خواهد مطرح کند، باید ابتدا دعوت کرده و سوال کند، افزود: افراد استیضاح‌کننده از کجا و با چه منطقی به این مرحله رسیدند که حتما باید وزیر را استیضاح کنند؟ درهمین‌حال، روز یکشنبه، چند صدنفر از کارگران با تجمع در مقابل مجلس، حمایت خود را از وزیرکار اعلام کردند. در این اجتماع چند صدنفری که شماری از کارگران شاغل و بازنشسته به همراه گروهی از کارگران‌ساختمانی حضور داشتند، تجمع‌کنندگان شعارهایی در حمایت از ربیعی سر دادند. کارگران حاضر در اجتماع صنفی روزیکشنبه، همچنین از پیگیری‌هایی که مدیریت کنونی وزارت‌تعاون،کار و رفاه‌اجتماعی درخصوص حفظ قانون کنونی کار و جلوگیری از جداسازی صندوق درمان تامین‌اجتماعی و ادغام آن در نظام بیمه‌سلامت انجام می‌دهد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت‌یازدهم یادکردند. در ادامه این گردهمایی صنفی تعدادی از نمایندگان مجلس‌دهم ازجمله علیرضامحجوب، سهیلاجلودارزاده و نادرقاضی‌پور با حضور در جمع تجمع‌کنندگان به ایراد سخنرانی پرداختند .

ارسال نظر: