یک بام و دو هوای دولت در کاهش بودجه دفاعی

دولت روحانی پول کاهش بودجه دفاعی را صرف یارانه پولدارها می‌کند!

کدخبر: 2048278

دولت از یک سو بودجه دفاعی کشور را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر قصد دارد به پولدارها یارانه بپردازد.

به گزارش « نسیم آنلاین » جام جم نوشت: در حالی که حذف یارانه سه دهک پردرآمد در قالب قانون بودجه از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده اما در اصلاحیه بودجه، دولت قصد دارد الزام این حذف را با وجود محدودیت‌های مالی در ادامه پرداخت یارانه‌ بردارد.

بر اساس قانون بودجه امسال،‌ دولت مکلف شده سه دهک پردرآمد جامعه را از فهرست یارانه‌ نقدی حذف کند. به هنگام تصویب این قانون، مسئولان دولتی با آن مخالفت کردند، زیرا معتقد بودند شناسایی سه دهک پردرآمد جامعه، دشوار است.

بر همین اساس، در لایحه اصلاحیه بودجه که هفته گذشته به مجلس ارائه شد، دولت خواستار حذف تبصره الزامی شدن قطع یارانه پولدارها شده است.

به نظر می‌رسد با این درخواست، دولت عزمی به اجرای قانون مصوب مجلس برای حذف یارانه پولدارها ندارد. از این رو، برخی نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند که اصلاحیه بودجه تنها در حد پیشنهاد است و نهاد تصویب‌کننده قانون، مجلس شورای اسلامی است و قانون هدفمندی یارانه‌ها با همان رویکرد قبلی باید ادامه یابد.

در همین باره عامر کعبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: مجلس قطعا با پیشنهاد دولت مخالفت خواهد کرد و قانون حذف یارانه ثروتمندان باید اجرا شود.

وی افزود: دولت اظهار می‌کند در مضیقه مالی قرار دارد و اعتبارات کافی برای اداره کشور ندارد به همین دلیل باید مخارج خود را هم محدود کند که حذف یارانه پردرآمدها یکی از آنهاست.

کعبی ادامه داد: اکنون ط‌رح‌های عمرانی کشور به دلیل کمبود اعتبارات دولتی، نیمه کاره رها شدند و بخش خصوصی هم توان ورود به این بخش را ندارد و بهتر است هزینه‌ای که قرار است به پولدارها داده شود در بخش‌های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: مجلس با این پیشنهاد دولت مخالفت خواهد کرد و قانون باید طبق شرایط قبلی پیش برود و اجرایی شود.

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز گفت: مصوبه‌ای که برای حذف یارانه ثروتمندان به دولت ابلاغ شده، لازم الاجرا خواهد بود و دولت باید هر چند مدت یک‌بار گزارش خود را در این زمینه ارائه کند.

وی افزود: در همه کشورها به فقرا رسیدگی می‌شود اما دولت اکنون اصرار دارد به ثروتمندان رسیدگی کند و این بر خلاف سیاست‌های اقتصادی کشور است. آنها نیازی به این پول ندارند در نتیجه نباید با فقرا در یک جایگاه قرار بگیرند.

حسن‌پور بیگلری ادامه داد: دولت می‌تواند همه یارانه افراد را حذف و تنها به افرادی یارانه پرداخت کند که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند. این دو نهاد نیز باید افرادی راکه از درآمد پایینی برخوردارند، ثبت‌نام کند تا یارانه دولتی به آنها تعلق بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تعداد جوانان بیکار کشور اکنون سر به فلک زده و افرادی که بازنشسته هستند به جای این‌که در کنار خانواده خود باشند به دنبال کار برای رفع نیازهای مالی بوده و همین موضوع موجب شده تا جمعیت جویای کار نیز در کشور بیداد کند.

وی اضافه کرد: دولت می‌تواند با درآمدی که از حذف یارانه ثروتمندان به دست می‌آورد برای جوانان اشتغال ایجاد کند. زمانی که جوانان دارای اشتغال باشند، بزهکاری و فساد از جامعه حذف خواهد شد و ازدواج‌ها نیز مداوم می‌شود. اکنون بسیاری از جوانان ما به دلیل مشکلات مالی ازدواج نمی‌کنند که این با سیاست‌های اصلی نظام در تعارض است.

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت از یک سو بودجه دفاعی کشور را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر قصد دارد به پولدارها یارانه بپردازد. برخی کارهای دولت 180 درجه با هم تفاوت دارد و هیچ ارتباطی با هم ندارند.

ارسال نظر: