تحلیل روزنامه آرمان از روی کار آمدن نخست وزیر جدید انگلستان؛

"ترزا می" با نگاه غضب آلود و افراطی به ایران رفتار خواهد کرد

کدخبر: 2048334

روزنامه آرمان در تحلیلی نسبت به روی کار آمدن ترزامی در انگلستان، وی را فردی افراطی که مقابل ایران می‌ایستد معرفی کرد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تحلیلی در روزنامه آرمان نوشت: «ترزا می» پس از توافق هسته‌ای با مخالفت با راه‌اندازی دفتر صدور ویزا درسفارت، در پیشبرد از سرگیری روابط میان تهران و لندن سنگ اندازی می‌کرد. وی همواره در رابطه با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران دچار درگیری سیاسی بود و این درگیری سیاسی به تدریج تبدیل به یک پدیده سیاسی شد. در نهایت همه اعضای دولت انگلستان را هم درگیر این پدیده سیاسی کرد که روابط خود را با ایران چگونه ادامه دهند و چه هنگام مقدور خواهد بود که سفارت بریتانیا در ایران دوباره بازگشایی شود».

بیگدلی در ادامه به روحیات افراطی نخست وزیر جدید انگلستان اشاره کرده و می نویسد:« «ترزامی» از محافظه‌کاران بسیار افراطی است و روابط وی با ایران روابط خوشایندی نخواهد بود، چراکه نگاه وی نسبت به ایران غضب آلود است. به نظر «ترزامی» بیشتر به دنبال این مساله خواهد بود که اعتبار انگلستان را پس از خروج از اتحادیه اروپا به بریتانیا باز گرداند.»

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

تحولات تازه انگلیس وتغییر نخست وزیر بریتانیا در پی استعفای «دیوید کامرون» رهبر حزب محافظه‌کار این کشور پرسش‌هایی مبنی بر چشم‌انداز روابط تهران - لندن پس از یک دوره تنش بسیار طولانی و امکان گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به میان می‌آورد.

از این رو باید اذعان داشت که «ترزا می» پس از توافق هسته‌ای با مخالفت با راه‌اندازی دفتر صدور ویزا درسفارت، در پیشبرد از سرگیری روابط میان تهران و لندن سنگ اندازی می‌کرد. وی همواره در رابطه با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران دچار درگیری سیاسی بود و این درگیری سیاسی به تدریج تبدیل به یک پدیده سیاسی شد. در نهایت همه اعضای دولت انگلستان را هم درگیر این پدیده سیاسی کرد که روابط خود را با ایران چگونه ادامه دهند و چه هنگام مقدور خواهد بود که سفارت بریتانیا در ایران دوباره بازگشایی شود؟! ازسویی تنها این مساله به وی ارتباط نداشت بلکه همه اعضای دولت «دیویدکامرون» درگیر این مساله بودند، زیرا بخشی از این چالش‌ها در روابط با ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی بود و پس از آن با ادعاهای فزون طلبانه دولت انگلستان تبدیل به مساله سیاسی شد. اما آنچه باید گفت اینکه «ترزامی» از محافظه‌کاران بسیار افراطی است و روابط وی با ایران روابط خوشایندی نخواهد بود، چراکه نگاه وی نسبت به ایران غضب آلود است. به نظر «ترزامی» بیشتر به دنبال این مساله خواهد بود که اعتبار انگلستان را پس از خروج از اتحادیه اروپا به بریتانیا باز گرداند.

بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا به یک کشور درجه دوم تبدیل خواهد شد. «ترزامی» و وزیر امور خارجه او پیش از این به دنبال جدایی و استقلال انگلیس از اتحادیه بودند؛ آنها معتقد بودند بریتانیا در کنار فرانسه و آلمان به قدرت درجه دو تبدیل شده و اتحادیه انگلستان را آن طورکه باید در مسائل حساس اروپایی دخالت نمی‌دهد. بدین علت فرانسه و آلمان خود را از موسسان اتحادیه اروپا و بازار مشترک می‌دانستند و انگلستان نیز در مقابل عضویت کاملی در اتحادیه نداشت. بر این اساس بریتانیا با دو چالش در اتحادیه روبه رو بود؛ نخست آنکه انگلستان واحد پولی خود را از پوند به یورو تبدیل نکرده بود و دیگر اینکه عضو «شنگن» نشده بود اما انتظارات یک عضو کامل و دائم را داشت.

به همین علت گاهی میان انگلستان، فرانسه و آلمان اختلاف به وجود می‌آمد. بنابراین با توجه به سوابق سیاسی نخست وزیر جدید انگلیس می‌توان دریافت وی از طیف محافظه‌کار افراطی است که تفکرات اشرافیتی و ضد جهان سومی دارد. به همین علت روابط نخست وزیر جدید انگلیس با ایران می‌تواند روابط نامتعادلی باشد؛ مگر آنکه دولت انگلیس بتواند تغییراتی درسیاست خود نسبت به ایران ایجاد کند اما تهران نباید به این زودی منتظر بهبودی روابط با این کشور باشد.

«دیوید کامرون» اگرچه از این حزب بود اما «فلیپ هاموند» وزیر خارجه او نسبت به ایران از اعتقاداتی برخوردار بود و می‌خواست در رقابت‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا عقب نماند، تهران ولندن را به ترمیم روابط تشویق می‌کرد و همان طور که مشاهده شد «فلیپ هاموند» پرچم سفارت را نیز بالا برد اما دولت «ترزا می» بعید به نظر می‌رسد که حداقل به این زودی نگاه خود را نسبت به ایران تغییر داده و تمایلی برای ادامه و بهبود روابط با تهران داشته باشد، نخست به دلیل حمایت ایران از حزب ا... و سپس به خاطر روابط نزدیک «ترزا می» با رژیم صهیونیستی این تغییر رویکرد ممکن نیست و مساله دیگر اینکه چالش‌های داخلی انگلیس آنقدر بالاست که مساله روابط با ایران قطعا در اولویت قرار نخواهد گرفت !

ارسال نظر: