رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور:

هرگز نگفته‌ام پرستار به پزشک حمله کند

کدخبر: 2048340

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، اخبار نقل قول شده از او مبنی بر حمله پرستاران به پزشکان را تکذیب کرد و گفت: من هرگز نگفته‌ام پرستار به پزشک حمله کند و در جیب خودش "تیغ بیستوری" بگذارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ علی محمد آدابی در نشست فصلی مدیران پرستاری، اظهارداشت: پرستاری در ایران با دنیا در ارتباط است و هر آنچه در کشورهای دیگر وجود دارد، می بینیم و نمی توانیم نسبت به آن بی اعتنا باشیم.

وی با اشاره به دریافتی پزشک متخصص در ایران که 30 سال پیش کمتر از 2 برابر پرستار بود، گفت: در دهه 70 این وضعیت با اجرای طرح نظام نوین اداره بیمارستان ها، به 5 تا 10 برابر رسید و قدری پرستاران را دلخور کرد.

آدابی تاکید کرد: تفاوت دریافتی پزشک و پرستار در ایران در حالی افزایش یافته است که این تفاوت دریافتی در دنیا کمتر از 3 برابر است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و افزایش حجم کار پرستاران، گفت: متاسفانه دریافتی پرستاران متناسب با حجم کار آنها افزایش نیافته و همین مسئله نیز، نارضایتی جامعه پرستاری را رقم زده است.

آدابی به آثار «سندروم کوراشی» یا همان مرگ بر اثر کار زیاد در بین جامعه پرستاری اشاره کرد و افزود: عوامل زیادی در مرگ و میر ناشی از کار پرستاری دخیل است که یکی از علل، مسائل فیزیولوژی است.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران بیش از پیش نیازمند همدلی و انسجام و اتحاد در بین خودشان هستند، گفت: توصیه من به سوپروایزرها و مدیران پرستاری این است که دست پرستاران را در لحظات خوب بگیرید تا احساس آرامش کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با عنوان این مطلب که هیچکدام از مسئولین به مظلومیت پرستاران شک ندارند، افزود: پرستاری باید حقوق خودش را در کنار پزشک بگیرد و نماد تعالی توام پزشک و پرستار، بر اساس همین رویکرد و نگاه، برجسته شده است. بطوریکه 130 کشور دنیا این نماد را پذیرفته اند.

آدابی در ادامه پیرامون اخباری که به نقل از او در رسانه ها منعکس شده است، توضیحاتی ارائه داد و گفت: سازمان نظام پرستاری در حمایت از جامعه پرستاری که مورد هتک حرمت و برخورد فیزیکی قرار می گیرند، با کسی تعارف ندارد.

وی افزود: در موضوع دو مورد برخورد اخیر با پرستاران، ما فقط خواستار عذرخواهی پزشک متخلف بودیم که متاسفانه حاضر به عذرخواهی نشدند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در ارتباط با موضوع حمله پرستاران به پزشکان، که از قول او در برخی رسانه ها نقل شده است، گفت: من هرگز نگفته ام پرستار به پزشک حمله کند.

آدابی ادامه داد: من گفتم اگر پرستار مرد مورد حمله از سوی هر فردی قرار گرفت، از خودش دفاع کند و این موضوعی نیست که شائبه هجوم و حمله پرستار را در اذهان تداعی کند.

وی افزود: در مورد اینکه نقل قول شده بنده گفته ام پرستاران می توانند با «تیغ بیستوری» به پزشکان حمله کنند، باید بگویم صدا و تصویر صحبت های بنده موجود است و هرگز اینگونه نگفته ام.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، تاکید کرد: خطاب من پرستاران خانم بود که گفتم اگر دیدید هر فردی اعم از پزشک و غیر پزشک قصد پرخاشگری به شما را دارد، از فاصله 10 متری او را از محل کار خود به بیرون هدایت کنید. نزدیک شدن به افراد به فاصله 40 تا 50 سانتی متری فقط مختص محارم است و اگر کسی قصد داشت به شما هجوم بیاورد و پرخاشگری کند، با هر وسیله ای که در دست دارید، از خودتان دفاع کنید.

آدابی افزود: داشتن تیغ بیستوری به معنای حمل سلاح سرد تلقی می‌شود و جرم دارد. لذا، بنده هرگز به خودم اجازه نمی دهم به پرستاران توصیه کنم تیغ بیستوری در جیب بگذارند، بلکه گفتم اگر تیع بیستوری هم دم دست خودتان دیدید، از آن برای دفاع استفاده کنید.

ارسال نظر: