تحلیل روزنامه شرق از حمایت اصولگرایان از روحانی در ۹۶؛

باهنر مجوز سخنگویی اصولگرایان را ندارد

کدخبر: 2048354

روزنامه شرق در گزارشی از انتقادات اصولگرایان نسبت به باهنر و مصباحی مقدم سخن گفت و احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات آتی را در محاق ارزیابی کرد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ روزنامه شرق پس از آنکه باهنر و مصباحی مقدم از احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی خبر داده بودند، از انتقاد اصولگرایان به این دو نفر پرده برداشت و نوشت :« اصولگرایان نمی‌دانند باید از روحانی حمایت کنند یا نکنند. برای همین از هم‌اکنون دو دسته شده‌‌اند و مخالفان علیه موافقان موضع می‌گیرند. برای عده‌ای از اصولگرایان، روحانی رفیق است و برای عده‌ای رقیب.»

روزنامه شرق در ادامه به سخنان شجونی و طبیب زاده اشاره کرده و از قول آنان می نویسد: حجت‌الاسلام ابراهیمی، عضو دیگر این جامعه، هم با اشاره به اینکه این سخن جزء اظهارات شخصی مصباحی‌مقدم بوده و در جلسه جامعه مطرح نشده، گفته بود که احتمال یک‌دوره‌ای‌شدن روحانی بعید است اما غیرممکن نیست . اصولگرایان حتی شرط‌وشروط‌ها را هم تاب نمی‌آورند. تا جایی که وقتی رئیس بزرگ‌ترین جبهه ائتلافی اصولگرا حمایت از روحانی را منوط به عملکرد شش‌ماه آینده او می‌کند، جایگاه او را زیر سؤال می‌برند».

شرق در ادامه از اینکه سخنان حمایت آمیز باهنر از روحانی مورد اقبال اصولگرایان واقع نشده است ابراز نگرانی کرده است.

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

کار در انتخابات ٩٦ برای اصولگرایان سخت‌تر از گذشته می‌شود. اگر تعدد نامزدها در انتخابات ٩٢، به تعدد سبدهای رأی آنها انجامید، سال آینده علاوه بر این تعدد احتمالی، آنها با معضلی به نام «روحانی» هم روبه‌رو هستند .

اصولگرایان نمی‌دانند باید از روحانی حمایت کنند یا نکنند. برای همین از هم‌اکنون دو دسته شده‌‌اند و مخالفان علیه موافقان موضع می‌گیرند. برای عده‌ای از اصولگرایان، روحانی رفیق است و برای عده‌ای رقیب. وقتی سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی می‌گوید، دیگران و حتی خود اعضای جامعه علیه او موضع می‌گیرند و آن را نظر شخصی گوینده تفسیر می‌کنند. بعد هم می‌گویند مگر قحط‌الرجال داریم که از روحانی حمایت کنیم؟ فردی مانند «جعفر شجونی»، عضو جامعه روحانیت مبارز، گفته است: «آدم‌های ما را که موش نخورده است. آقایان حدادعادل، قالیباف و جلیلی از این افراد هستند. ما این‌همه شخصیت داریم، برای چه به سمت رقیب برویم». حجت‌الاسلام ابراهیمی، عضو دیگر این جامعه، هم با اشاره به اینکه این سخن جزء اظهارات شخصی مصباحی‌مقدم بوده و در جلسه جامعه مطرح نشده، گفته بود که احتمال یک‌دوره‌ای‌شدن روحانی بعید است اما غیرممکن نیست .

اصولگرایان حتی شرط‌وشروط‌ها را هم تاب نمی‌آورند. تا جایی که وقتی رئیس بزرگ‌ترین جبهه ائتلافی اصولگرا حمایت از روحانی را منوط به عملکرد شش‌ماه آینده او می‌کند، جایگاه او را زیر سؤال می‌برند. در تازه‌ترین اظهارنظر، زهره طبیب‌زاده نور عضو جبهه پایداری، در واکنش به اظهارات محمدرضا باهنر در نشست خبری ماهانه‌ جامعه مهندسین پیرامون حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات سال ٩٦ در قبال پذیرفتن شروطی، گفت: «باهنر نباید خود را نماینده و سخنگوی تمام احزاب اصولگرایان تلقی کند». عضو جبهه پایداری با بیان اینکه باهنر نظر شخصی‌اش را در این‌باره مطرح کرده، گفت: «وی مجوز سخنگویی مجموعه اصولگرایان را ندارد». او به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «البته از آنجایی که جبهه مذکور نیز متشکل از جریان‌های مختلفی است، بعید می‌دانم همه آن جریانات با باهنر هم‌فکر باشند. قطعا سایر احزاب طیف اصولگرایی با دیدگاه‌ باهنر در زمینه حمایت از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ موافق نخواهند بود ».

این اصولگرا برخلاف دیگر هم‌جناحی‌هایش که معتقدند نیمی از دولت روحانی اصولگرا و نیمی اصلاح‌طلب است و چهره‌های شاخصی از این جناح عضو دولتند، گفته که اکثر گروه‌های اصولگرا به طور اساسی با روحانی اختلاف‌نظر دارند: «غالب احزابی که در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور دارند، با مبانی فکری و عملی روحانی اختلاف دارند ».

« محمدرضا باهنر»، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، متشکل از ١٧ حزب و تشکل اصولگرا و «غلامرضا مصباحی‌مقدم»، سخنگوی جامعه روحانیت، سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل روحانی در جناح راست است که هردو به بحث حمایت از روحانی ورود کرده‌‌اند، حتی با اما و اگر. سخنگوی جامعه روحانیت گفته بود: «این را بگویم که این‌طور نیست که شرایط آقای روحانی شرایطی باشد که مورد اقبال اصولگرایان قرار نگیرد و محتمل است مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری از ایشان حمایت کند و اگر گزینه بهتری نداشته باشیم حتما وارد گفت‌وگو با ایشان خواهیم شد». باهنر هم گفته بود که اگر روحانی بتواند ظرف این مدت در مورد موضوعات اقتصادی موفقیت‌هایی کسب کند، از او حمایت می‌کنیم. دیگرانی هم مانند «حسین سبحانی‌نیا»، فعال اصولگرا و نماینده شش دوره مجلس، اخیرا گفته‌اند قطعا یکی از گزینه‌های مطرح برای تمام جریان‌های سیاسی در انتخابات آینده، حسن روحانی است. سبحانی‌نیا گفته بود: «پایگاه اصلی حسن روحانی اصولگرایی است. روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بوده است و در سال‌هایی هم که نماینده مجلس بودند، به‌عنوان نامزد جامعه روحانیت در انتخابات شرکت می‌کردند اما رفتارها و حمایت‌های جریان اصلاحات از او در این سال‌ها شاید باعث شود برخی از اصولگرایان در حمایت از او دچار شک شوند درست مانند انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ ».

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، هم با اشاره به احتمال حمایت اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفته است: ممکن است که شرایط کشور در سال آینده به‌گونه‌ای باشد که اصولگرایان صلاح بدانند از روحانی حمایت کنند. اگرچه او درعین‌حال معتقد است که اصولگرایان برای انتخابات سال آینده گزینه‌های زیادی دارند و مشکلشان تعدد چهره است. مانند انتخابات ٩٢ که تعدد کاندیداها باعث تشتت شد و پادرمیانی چهره‌هایی نظیر آیت‌الله مهدوی‌کنی برای انصراف کاندیداها هم بی‌نتیجه ماند .

ارسال نظر: