بابک ربوخه بیان کرد:

هم‌اندیشی موسیقیدانان در نشست‌های پژوهشی / موسیقی نیازمند تعامل هنرمندان است

کدخبر: 2048389

مدیر موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری نشست‌های پژوهشی و آموزشی تخصصی در حوزه موسیقی گفت: موسیقی کشور از کمبود فضای تعامل و هم‌اندیشی استادان و صاحب‌نظران رنج می‌برد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بابک ربوخه، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با تاکید بر نگاه متفاوت این نهاد به هنر موسیقی، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته کمتر فضایی برای هم‌اندیشی صاحب‌نظران حوزه موسیقی فراهم شده تا با تعامل و بیان دیدگاه‌ها بتوانیم موسیقی ایرانی را در مسیر رشد و تعالی هدایت کنیم؛ در واقع بیشتر اتفاق‌های سازنده در این حوزه به صورت انفرادی پیش‌رفته است.

وی نگاه تخصصی به موسیقی را از از اولویت‌های معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته با برگزاری نشست‌های تخصصی «آوای دوست» با حضور استادان برجسته حوزه موسیقی به بحث و هم اندیشی پیرامون روش‌ها و شیوه‌های آموزش موسیقی کلاسیک ایرانی و آسیب‌های احتمالی با گرایش به سه ساز «تار، کمانچه و سنتور» پرداخته‌ایم و با برگزاری این نشست‌های پژوهشی به دنبال فراهم آوردن فضای گفت‌وگو و تعامل استادان و صاحب‌نظران و نگاه تخصصی در موسیقی هستیم.

ربوخه درباره تاریخچه برگزاری این مجموعه برنامه‌ها گفت: نخستین ویژه‌برنامه آوای دوست شهریور ۹۳ با حضور استادان ممتاز ساز کمانچه داود گنجه‌ای، درویش‌رضا منظمی، مهدی آذرسینا، محمد مقدسی، علی‌اکبر شکارچی، هادی منتظری، اردشیر کامکار و سعید فرج‌پوری با بحث پیرامون سیر تحول ردیف‌نوازی و شیوه‌های آموزشی کمانچه برگزار شد. دومین نشست نیز اسفند سال ۹۳ با مشارکت هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، داریوش طلایی، رامین جزایری و کیوان ساکت پیرامون روش‌ها و شیوه‌های آموزش موسیقی کلاسیک ایرانی و آسیب‌های احتمالی با گرایش ساز تار برگزار شد و استادان مجید کیانی، میلاد کیایی، اسماعیل تهرانی، بهناز ذاکری، پشنگ کامکار و داریوش سالاری هم در آخرین همایش «آوای دوست» در مردادماه ۹۴ شرکت کردند که به بررسی جنبه‌های آموزشی و پژوهشی سنتور می‌پرداخت. همچنین در حال حاضر به دنبال برگزاری برنامه‌‌ای با محوریت ساز نی در آینده نزدیک هستیم.

مدیر امور موسیقی و سرود معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری همایش سه روزه «عطار و موسیقی» در فرهنگسرای ارسباران افزود: این بار نیز با برگزاری این همایش به صورت تخصصی به بررسی نقش و جایگاه یک شاعر در موسیقی خواهیم پرداخت و در سه شب متوالی محورهای اندیشه عطار نیشابوری بحث و بررسی می‌شود.

ربوخه درباره جزئیات این برنامه گفت: محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری سخنران ویژه افتتاحیه خواهد بود و ایرج شهبازی، بهرام پروین گنابادی و امیرحسین ماحوزی به ترتیب سخنرانان شب اول تا سوم این همایش هستند و به تبیین اندیشه‌های شاعر بزرگ، عطار نیشابوری می‌پردازند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که همواره دنبال می‌کردیم امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی با دیگر نهادهاست که در این همایش که به دبیری «امیر عباس ستایگر» سردبیر نشریه تخصصی «هنر موسیقی» برگزار می‌شود، خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.

ارسال نظر: