لاریجانی باز هم از برجام انتقاد کرد؛

هدف، "رفع تحریم‌ها" بود اما هنوز محقق نشده است

کدخبر: 2048770

علی لاریجانی به عنوان یکی از حامیان جدی برجام، طی چند روز گذشته به طور متناوب از عدم پایبندی طرف غربی به تعهداتی برجامی و عدم رفع تحریم‌ها انتقاد و دولت را تشویق به مقابله به مثل کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی - به عنوان یکی از حامیان جدی برجام - در چند روز گذشته اظهارات متعددی در نقد فضای پسابرجام بویژه بدعهدی طرف‌های غربی در عدم لغو تحریمها و تعهدات اقتصادی‌شان داشته و ضمن استفاده از ادبیات "نسبتا تندی" در مخاطب قرار دادن 1+5، از دولت و دستگاه دیپلماسی خواسته تا با آنها مقابله به مثل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، مشخصا به صورت ویژه از "عدم لغو تحریمها" و کارشکنی طرف مقابل در انجام وعده‌های اقتصادی و بازرگانی و عدم ارائه مشوق‌های لازم در مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در ایران انتقاد کرده و غرب را به سنگ اندازی در مسیر برجام متهم کرده است.

تاکید ویژه لاریجانی بر وعده‌های بر زمین مانده اقتصادی برجام در حالی است که دولتمردان بویژه شخص رئیس جمهور ترجیح دادند در ایام سالگرد امضای برجام، بصورت چراغ خاموش از این مقطع عبور کرده و گزارشی از صورت وضعیت برجام و گشایش‌های اقتصادی وعده داده شده به مردم و رسانه ها ارائه ندهند. حتی حسن روحانی در همین ایام طی سخنانی که در حرم امام خمینی(ره) ایراد کرد، با اشاره به "تلاش‌های دولت در سال 93 و 94 (مذاکرات هسته‌ای)" گفته بود: «توانستیم "سایه شوم جنگ" را از مردم ایران دور کرده، حقوق ملت را در مجامع بین المللی تثبیت کنیم و تحریم های ظالمانه نیز در هم شکسته شوند.»

لاریجانی روز دوشنبه، 28 تیرماه نیز در دیدار با رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت ملی مجلس سنای ژاپن ( متن کامل خبر ) با اشاره به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام، برای طرف‌های غربی خط‌ و نشان کشیده و گفته بود: اگر قرار باشد تحریم‌ها برداشته نشود و مبادلات بانکی انجام نپذیرد، دلیلی برای این توافق نامه وجود نخواهد داشت و حتما در مجلس این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

همچنین علی لاریجانی روز چهارشنبه سی‌ام تیرماه 95 نیز در صحن علنی مجلس ( متن کامل خبر ) انتقاد از بدعهدی طرزف مقابل را تند و تیزتر کرد و به آمریکایی‌ها هشدار داد که "راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است."

رئیس مجلس گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ا از جهات مختلف خطاهایی را در بر داشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند. آیا دبیرکل مامور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف ارائه کند یا مامور ناظر 1+5 در این ماجراست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای بانکی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را برعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.

وی افزود: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟

لاریجانی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایضایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

علی لاریجانی در تازه ترین اظهار نظر خود ( متن کامل خبر ) با تاکید دوباره بر اینکه "هدف رفع کامل تحریم‌ها بوده اما این امر محقق نشده است"، دولت را به مقابله مثل با طرف مقابل دعوت کرده و خواسته که سنگ آنها با سنگ پاسخ داده شود.

لاریجانی پیش از ظهر امروز در جمع اعضای هیئت‌مدیره و اعضای اتاق اصناف استان قم با اشاره به اینکه ایران بعد از مذاکرات به تمام تعهدات خود پایبند بود، ادامه داد: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل نیز تائیدی بر عملکرد ما است اما وقتی می‌خواست به این مضوع اعتراف کند که ایران دقیقاً به تعهداتش عمل کرده دچار لکنت زبان شد.

وی افزود: درست است که بعد از مذاکرات فروش نفت از 1 میلیون بشکه به 2 میلیون رسیده و این کمک به توسعه کشور است اما اصل مسئله برداشتن تحریم‌ها بود که هنوز کامل نشده است.

لاریجانی با انتقاد از عملکرد طرف غربی در اجرای تعهدات بیان کرد: طرف مقابل بانک‌های درجه 3 و 4 خود را برای همکاری با ایران آزاد گذاشته اما بانک‌های اصلی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران هراس دارند علاوه بر آن غربی‌ها هر روز شیطنت جدیدی نشان می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون 52 طرح در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا علیه ایران با هدف ایجاد فشار روانی در دنیا بررسی و تصویب شده است، اظهار داشت: این اقدامات برای این است که بخش‌های مهم نتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و فضایی به وجود آورند که شرکت‌های بزرگ پذیرای ریسک سرمایه‌گذاری در کشور نباشند و این موضوع خلاف تعهدات آن‌ها است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده‌های طرف غربی افزود: آن‌ها گفته بودند مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند اما نه‌تنها این کار را انجام ندادند بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند، ما باید مقابله‌به‌مثل کنیم و سنگ آن‌ها را با سنگ پاسخ دهیم.

ارسال نظر: