یاسر جلالی

مردمی که در قلب تمدن غرب تبدیل به "تروریست" می‌شوند

کدخبر: 2048974

اصل حرف و آنچه اروپایی‌ها و در ادامه آمریکایی‌ها باید بپذیرند و انکار آن را کنار بگذارند، اینست که با "مردم" به معنای واقعی آن مواجهند. مردمی که در قلب تمدن غرب تبدیل به "تروریست" می‌شوند و‌ حتی توانمندی خود را با اتکاء به زمینه‌ها و ابزارهای بومی ارتقاء می‌دهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی طی یادداشتی نوشت:

تعدد و تنوع شکلی حملات در اروپا پس از حادثه فروردین ماه در بروکسل نشان می‌دهد که داعش و منتسبان و همکاران آن به مدل منحصر بفردی در طراحی عملیات و توانایی به نتیجه رساندن آن در هر شهر اروپایی دست پیدا کرده‌اند.

بزرگ‌تر شدن مقیاس حملات، افزایش هوشمندی اطلاعاتی، ماهرانه‌تر شدن الگوریتم اقدام و از همه مهم‌تر، داشتن مدلی برای به کارگیری یا حداقل هماهنگی شهروندان به عنوان عامل حمله، چیزهایی نیست که بشود به راحتی از کنار آن عبور کرد.

اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تقویت سیستم‌های امنیتی مفید است اما نه به اندازه‌ای که ظرفیت حمله را به صفر برساند. پس باید در منشأ با اصطلاحا تروریسم جنگید نه در خانه خود. به قول مورل قائم‌مقام سابق سیا، «زمانی که شما با تروریست ها مواجه می‌شوید، بهترین دفاع، یک حمله قدرتمندانه است. شما باید با آن‌ها بجنگید. این تنها راهی است که تعرضات به اروپا خاتمه بیابد... هیچ شکی وجود ندارد که باید رهبری آن ها را از میدان جنگ برچید و بهشت امن و خلیفه گری شان را از بین برد».

روند حوادث نیز نشان می‌دهد که زمینه‌ها در حال آماده شدن است و اروپایی‌ها در معرض یک تصمیم بزرگ نیابتی قرار گرفته‌اند. آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان و چند کشور دیگر ولو با تفاوت و اختلاف زاویه در هدف و فرآیند، به دنبال کشاندن اروپایی‌ها و بخش غیرآمریکایی ناتو، به معرکه خاورمیانه بزرگ هستند.

اما بعید است که اروپایی‌ها متوجه نباشند که این راه حل نیز همانند حمله آمریکا به افغانستان و عراق، نه تنها ظرفیت را به صفر نمی‌رساند بلکه محتمل است مقدمه موج بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری شود.

اصل حرف و آنچه اروپایی‌ها و در ادامه آمریکایی‌ها باید بپذیرند و انکار آن را کنار بگذارند، اینست که با «مردم» به معنای واقعی آن مواجهند. مردمی که در قلب تمدن غرب تبدیل به «تروریست» می‌شوند و‌ حتی توانمندی خود را با اتکاء به زمینه‌ها و ابزارهای بومی ارتقاء می‌دهند.

مفهوم تروریسم در حال قلب ماهیت است و این اصطلاح برای غربی‌ها، از تعریف سنتی آن و کسانی که مستقیماً به تشکیلات خاصی وابسته‌اند و توسط آنان آموزش دیده‌اند و هدایت می‌شوند، به سمت شهروندان ناراضی و ناامید، تغییر فرمی و محتوایی پیدا کرده است.

می‌توان گفت که دردسر ابزاری و خودساخته تروریسم از برچسب زدن به معارضین تمدنی و از بهانه‌ای برای پیشروی در غرب آسیا، به معضل اجتماعی حاد و پیچیده داخلی تبدیل شده است.

حالا وقت آن است که غرب، برای پاسخ به این سؤال که چگونه مردم به تروریست تبدیل می‌شوند و مقابله با فاجعه‌ای به نام لشکر تروریست‌ها و قاتلان بومی، به دنبال مؤلفه‌های تمدنی و سازوکارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود باشد.

* مطالب منتشر شده در این یادداشت نظرات نگارنده است و الزاما به معنای تایید «نسیم آنلاین» نیست.

ارسال نظر: