مراسم بزرگداشت مرحوم سبزواری برگزار شد؛

مومنی‌شریف: مرحوم سبزواری از قدیم شاعر معترض به حکومت پهلوی بود/ انسانی: سبزواری به حرفی که می‌زد، باور داشت

کدخبر: 2049448

رئیس حوزه هنری در مراسم بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری گفت: سبزواری در زمان انقلاب یک شاعر کامل بود، از قدیم‌الایام شاعری معترض به آن روزگار بود و در ملی شدن صنعت نفت نقش داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم بزرگداشت حمید سبزواری عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد .

در ابتدای این مراسم، محسن مومنی، شریف رییس حوزه هنری گفت: راجع به نقش ایشان در قبل از انقلاب سخن ها فراوان گفته شده است، ایشان بودند که با سروده هایشان انقلاب را به میان مردم بردند . وی افزود: در روزگار شما گاهی نسیم های الهی وزیدن می گیرد، پس خودتان را در معرض آنها قرار دهید، و به هوش باشید .

مومنی شریف: مرحوم سبزواری از قدیم شاعر معترض به حکومت پهلوی بود

مومنی شریف تاکید کرد: به باور ما انقلاب اسلامی یکی از نفحات الهی بود که وزیدن گرفت، آنان که هوشمند بودند همگام با این نهضت الهی شدند و ثروت و داشته هایشان را در خدمت انقلاب قرار دادند که حمید سبزواری یکی از این افراد بود . وی ادامه داد: سبزواری در زمان انقلاب یک شاعر کامل بود، از آن دسته تجربه ورزان نبود، از قدیم الایام شاعری معترض به آن روزگار بود، در ملی شدن صنعت نفت نقش داشت ، استاد سبزواری مثل اوستا، مشفق و طاهره صفارزاده از جمله افرادی بودند که زمانی که انقلاب پیروزشد از اشخاص بزرگی بودند . مومنی شریف افزود: او از قدیم شاعری معترض به حکومت پهلوی بود .

غلامرضا منتظری، رییس سازمان بسیج هنرمندان در این مراسم گفت: در میان اجرای تشکیل دهنده فرهنگ عنصر ادب و هنر جایگاه ویژه دارند، فرهنگ زمینه ساز سلوک و بالندگی است . وی افزود: حمید شعر انقلاب با به گزینی نعمت خداوندی را قدر دانست و بر صدر نشست و نفطه اوجش آنجا بود که ولی عصر زمان تاج پدر شعر انقلاب را بر ایشان نهاد و حالا وظیفه ما است که راهش وا استمرار دهیم و میراث مانایش را حفظ کنیم . همچنین سید محمدرضا موالی زاده، مشاور وزیر ارشاد در این مراسم گفت: سخن گفتن در چنین جمعی که همه اهل قلم و ادب هستند کار سهل و آسانی نیست .

وی افزود: ما یک دوره از زندگی ایشان را می بینیم که ایشان به چند کار و مرام سرکی کشید اما بلافاصله پا پس کشید از نیمه خرداد ٤٢ شخصیتی رو به رشدط شکل می گیرد که از آن مدارر خارج نمی شود .

والی‌زاده: مرحوم سبزواری در طول زندگی‌اش دچار تزلزل و سردرگمی نشد

موالی زاده تاکید کرد: استاد سبزواری دچار تزلل یا سردرگمی نمی شود ، انسان عجولی نبود و به موقع تصمیم می گرفت و آن تصمیم را عملی می کرد، ایشان در همه زمینه ها در زندگی اش به عنوان گذرگاه استفاده کرد نه منزلگاه . مشاور وزیر ارشاد با اشاره به شخصیت محکم استاد سبزواری گفت: تا زمانی که زنده بود ولایت مدار و در مسیر انقلاب باقی ماند، برخی انسانها مرکز ثقل شخصیت شان در بیرون شان است، چون ثبات قلم در این ادم ها شلل نگرفته است. سبزواری میزان خود بود و بنابراین موزون خود شد . موالی زاده گفت: هر جا که لازم بود در قالب های مختلف شعر می سرود، ایشان برخی از مشترکات با شخصیت جلاا آل احمد داشت، در برخی جاها تعدد آثار ایشان مانند شهید مطهری است . وی گفت: حتما بایستی جامعه شناسان روان شناسان از زوایای مختلف به چنین شخصیت هایی باید بپردازند چون این افراد ماندگار خواهند ماند و برای همین باید علت ماندگاری و جوهره شان باید مورد مطالعه قرار بگیرد . موالی زاده گفت: در کنار تجلیل باید به کاوش چنین شخصیت هایی بپردازیم و نکته نکته مهمی است و خیلی مهم است که ما بدانیم که چنین شخصیتی چطور فکر می کرده که همیشه یک قدم جلوتر از اتفاق ها بوده است.

براتی‌پور: فقدان سبزواری داغ سنگینی بر دل‌ها نشاند

عباسعلی براتی پور شاعر در این مراسم گفت: فقدان حضرت استاد سبزواری داغ سنگینی بر دل های ما ارادتمندان شان بوذ . وی افزود: با کولباری از ایمان به دیدار حق شتافت زمانی که ایشان فوت کردند یک دوبیتی به ذهنم امد که همان را اینجا می خوانم : ایینه صبر و بردباری اسطوره فضل و هوشیاری افسوس که رفت و دیده بر بست استاد حمید سبزواری براتی پور در ادامه قصیده ای را در وصف استاد سبزواری قرائت کرد . در ادامه عبدالرحیم سعیدی راد، شاعر شعری را به روح ملکوتی حمید سبزواری تقدیم کرد که به گفته خودش در این شعر به زمان دفاع مقدس سر زده بود که شعرا به جبهه های جنگ سر می زند . حمید شاهنگیان آهنگساز در ادامه این مراسم گفت: من جوانی بودم که در امریکا درس می خواندم ، دکتری را که شروع کردم ایران شلوغ شد و دلم طاقت نیاورد و بازگشتم ، انقلاب شد و خواستم از بستر هنر انقلاب را بازگو کنم . وی افزود: یک روزی بالاخره به دیدار ایشان رفتم و شروع فعالیت مان شد که ایشان آثار آن چنانی را گفتند و ما هم اهنگسازی کردیم، ایشان هزاران بیت. از انواع غزل دارند اما همه ایشان را با سروده هایشان می شناسند و تبدیل به چیزی شد که تا ابد می ماند . شاهنگیان گفت: شعر برخیزید ایشان واقعا استثنائی است، ایشان پیش بینی کردند که امام به مزار شهدا می روند و همین اتفاق هم افتاد ؛ استاد سبزواری انسان صادقی بود و ماندگاری شان هم برای صداقت شان بود، خدا هست و حقیقت را می داند ، از استاد سبزواری صداقتش را یاد بگیریم همین کافی است .

انسانی: سبزواری به حرفی که می‌زد، باور داشت

در ادامه علی انسانی، شاعر و مداح اهل بیت گفت: هر کس به روس سن آمد از ویژگی های استاد در بعد از انقلاب صحبت کرد، در سال ٤٥ به مشهد رفتم و به دیدار استاد کمال رفتم ایشان گفت ، بنشین تا شاعر بزرگی را به تو معرفی کنم و بعد استد سبزواری امد . وی افزود: سه یا چهار سال بعد، قرار شد شاعران مذهبی دور هم جمع شوند، به گونه ای اقای سبزواری که بویی از انقلاب و این چیزها ندود شعرهای ایشان اعتراض امیز و انقلابی بود و مرحوم قدسی می گفت به او بگویید کمی ارام باشد گرفتار می شود . انسانی با بیان اینکه استاد سبزواری به حرفش باور داشت گفت: شعر او سخن به مزد نبود، در راه امام و نظام حرکت می کرد و اگر در راهش کم مهری می دید راهش را عوض نمی کرد و این دلیل صداقتش بود . دکتر علی مظفر، شاعر سبزواری شعری را در وصف استاد حمید سبزواری خواند .

ارسال نظر: