حدادعادل:

مرحوم سبزواری در فتنه ۸۸ مردانه از انقلاب اسلامی دفاع کرد

کدخبر: 2049451

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران گفت: مرحوم سبزواری بعد از امام (ره) راهش را گم نکرد و بعد از امام پشت مقام معظم رهبری ماند و در فتنه ٨٨ مرد و مردانه از انقلاب دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، غلامعلی حدادعادل در مراسم بزرگداشت حمید سبزواری گفت: آشنایی بنده با استاد سبزواری برابر با عمر انقلاب است، در این مجال می خواهم بعضی از خصوصیات استاد سبزواری را بیان کنم، ایشان به یک خانواده ادب پرور تعلق داشته است، در میان اقوام مادری او نویسندگانی بوده اند .

وی افزود: مهم تر از تعلق او به خانواده اش تعلق او به سبزوار است، که نه تنها یک شهر بزرگ وابسته به خراسان است بلکه سبزوار یکی از چند شهری است که از آغاز اسلام به تشییع معروف بوده است . حدادعادل تاکید کرد: استاد مطهری وقتی کتاب خدمات اسلام و ایران را بازتالیف کرد، به بنده سپردند که نگاهی بکنم، یک بار از من پرسیدند که در میان همه افراد حکمت و فلسفه به چه کسی بیشتر علاقه داشتم گفتم حاجی سبزواری ؛ حمید خودش به این سبزواری بودنش افتخار می کند . وی افزود: خصوصیت دوم که در ایشان قابل توجه است عمر پربرکت ایشان است، حمید پنج دوره حکومت را دید، تولدش اغاز سلطنت رضاخان، دوران نوجوانی اش منتهی به سقوط رضاخان می شود و ظلم رضاخانی را مشاهده کرده است، حداد عادل ادامه داد: بعد شاهد مسائل سیاسی آن زمان تا انقلاب و تا الان هم بودند که این خودش یک ارزش است . وی گفت: حمید کسی است که برخی از اقوال بهلول را تحلیل می کند، خصوصیت سوم حمید قریحه شاعری و دانش ادبی اوست، فصاحت و بلاغت شعری او هم زیاد است، یک بار گفتم حمید سبزواری کسی است که مخالفان انقلاب هم به شاعر و استادی او معترفند . حدادعادل با بیان اینکه حمید سبزواری شاعری توانا بود، گفت: انجمن های ادبی مشهد که استاد سبزواری شرکت می کرد، خودش داستانهای زیادی دارد . وی جنبه دیگر سبزواری را ایمان به خدا ، معنویت مسلمانی و تشیع و عدالت طلبی عنوان می کند و گفت: شور حماسی که در روح حمید بود از قبل از انقلاب آغاز نشده که قبل از آن هم در شعر او این شور حماسی مشهود بود . حداد عادل گفت: پافشاری او بر عهد و پیمانی که با خدا و شهدا بست پایند بود، در هیچ برهه ای ساکت نماند، و چه اندک شمار بودند شاعرانی در تراز حمید و حمید تکیه گاه بود؛ قبل از پیروزی انقلاب که ما هنوز حمید را پیدا نکرده بودیم، شعرهای تو سرود شد . وی افزود: بعد از امام راهش را گم نکرد و بعد از امام پشت مقام معظم رهبری ماند و در فتنه ٨٨ مرد و مردانه از انقلاب دفاع کرد، و رهبری نکات ایشان را شنید. حدادعادل گفت: حمید در سرودن سرود و قصیده ممتاز بود و کسی به پای او نمی رسید و این ویژگی دیگر ایشان بود؛ حمید در طول ٣٧ سال بعد از انقلاب انحراف فکری سیاسی و اخلاقی نشان نداد، استاد شاهنگیان گفتند که صداقت استاد سبزواری ماندگار بود و واقعا هم همین طور است .

ارسال نظر: