نقوی حسینی در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح کرد:

آیا با درز دوباره اطلاعات از آژانس، باید باز هم منتظر ترور دانشمندان هسته‌ای باشیم؟

کدخبر: 2049705

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه در گذشته اطلاعات محرمانه دانشمندان هسته‌ای ما از مجرای آژانس به دست صهیونیست‌ها افتاد و آنها دانشمندان ما را ترور کردند گفت: حال سوال این است که آیا با درز دوباره اطلاعات از آژانس، باید باز هم منتظر ترور دانشمندان هسته‌ای کشور باشیم؟

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین » با اشاره به اینکه درطول مذاکرات هسته‌ای و روند توافق چه قبل از توافق ژنو و چه بعد از آن و نهایتاً توافق برجام بعضی از خطوط قرمز نظام نادیده گرفته شد، افزود: این موضوع امروز مورد اعتراف تیم مذاکره کننده هم هست.

وی اشاره‌ای به یک ساله شدن برجام و گذشت 6 ماه از اعلام زمان اجرای آن توسط طرفین 1+5 کرد و گفت: با وجود اینکه عملاً شش ماه از اجرای "برجام" می‌گذرد ما باز هم شاهد این بودیم که در برخی از بخش‌ها غربی‌ها به تعهدات خودشان عمل نکردند و یا اینکه خلاف توافق برجام عمل کردند که این موارد غیرقابل انکار هست و تیم مذاکره کننده هم به اینها اعتراف دارد.

نقوی در همین راستا افزود: اما بحث اصلی ما الآن این است که "برجام" یک توافق شکل گرفته است و اراده نظام بود که این توافق انجام شود پس امروز باید فقط به اجرای برجام فکر کنیم و همه توانمان را در اجرای برجام به گونه‌ای بگذاریم که حداکثر منافع ملی کشورمان تامین شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دبه در آوردن، عهد شکنی و اقدامات خلاف برجام از رفتارهای مشخص و مسلم طرف مقابل است ، گفت: طرف مقابل تلاش می‌کند همان چه که به عنوان حق هم در جریان برجام به جمهوری اسلامی تعلق گرفته محقق نشود یا حداقل آثار این حقوق را خنثی کند.

وی ادامه داد: مثلاً وقتی تحریم سرمایه‌گذاری در ایران توسط شرکت‌های خارجی روی کاغذ برداشته می‌شود اما آمریکایی‌ها محدودیت ویزا برای سفر به ایران را تصویب می‌کنند باید گفت که در واقع برداشتن این تحریم اثری بر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما ندارد و آثار مثبت آن خنثی می‌شود.

نقوی همچنین گفت: می‌دانید که یک بخشی از توافقات بلند مدت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای توافقات محرمانه بود و در همان دورانی که کمیسیون برجام فعالیت می‌کرد رئیس وقت کمیسیون برجام طی مکاتبه با سازمان انرژی هسته‌ای اعلام کرده بود که کمیسیون باید در جریان توافقات محرمانه قرار بگیرد اما سازمان انرژی هسته‌ای از این امر خودداری کرد و با این توجیه که اسناد مذکور محرمانه است آن اسناد محرمانه را در اختیار کمیسیون برجام مجلس قرار نداد.

وی با تاکید بر محرمانه بودن اسنادی که سازمان انرژی اتمی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده بود، گفت: در واقع این اسناد امانتی بین طرفین است که نباید منتشر شود اما شما درروزهای اخیر مشاهده کردید که همین اسناد محرمانه توسط بعضی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها منتشر شده که این نشان می‌دهد آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد محرمانه بودن اسناد را رعایت نکرده چرا که طبیعتا این اسناد از ما که درز نکرده لذا از آژانس درز کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه درز اسناد محرمانه جمهوری اسلامی ایران در برجام نشان می‌دهد که آژانس به تعهد بین المللی خود عمل نمی‌کند، حق جمهوری اسلامی ایران این است که به شدت به آژانس اعتراض کند و حال که این اسناد و توافقات محرمانه دارد سر از خبرگزاری‌ها در می‌آورد بهتر است که سازمان انرژی هسته‌ای ما همین اسناد را در اختیار حداقل مراجع تصمیم‌گیر مثل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار بدهد.

نقوی با بیان اینکه در گذشته نیز شاهد درز اطلاعات محرمانه خود از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده ایم، گفت: ما در گذشته هم این تجربه داشتیم که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قابل اعتماد نیست چرا که صهیونیست‌ها و گروه‌های دیگری در آن نفوذ دارند.

وی افزود: همانطور که می دانید در گذشته تمام اطلاعات محرمانه دانشمندان هسته‌ای ما از مجرای آژانس به دست صهیونیست‌ها افتاد و آنها برای ترور دانشمندان ما برنامه ریزی کردند که در نتیجه تعدادی از مهمترین و قویترین دانشمندان ما ترور شدند همه اینها به خاطر این بوده که آژانس محل نفوذ است و اطلاعات آن درز می‌کند.

نقوی تاکید کرد: این بار آژانس به جمهوری اسلامی ایران تعهد داده بود که هرگز اجازه نخواهد داد که اسناد محرمانه‌اش خارج شود اما دیدیم که باز هم این اسناد درز کرده بنابراین آژانس قابل اعتماد نیست. حال سوال این است که آیا با درز دوباره اطلاعات از آژانس، باید باز هم منتظر ترور دانشمندان هسته‌ای کشور باشیم؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات اخیر بان کی مون مبنی بر اینکه "ایران با آزمایش های موشکی خود ناقض برجام رفتار کرده است" گفت: این بیانیه بان کی مون واقعاً سطح دبیر کل سازمان ملل متحد را به یک جایگاه سیاسی سطح پایین تنزل داد چرا که دبیر کل سازمان متحد نباید وارد مسائلی شود که در سطح دبیر کل و سازمان ملل نیست یعنی اگر بحثی در توافق برجام وجود دارد این آژانس است که باید گزارش کند و آژانس نهاد مسئول و تخصصی این حوزه است دوم اینکه ما به هیچ عنوان در مورد مسائل موشکی‌مان با هیچ شخصی مذاکره نکردیم و هیچ بند و ماده‌ای هم در برجام در این زمینه توافق نشده است.

وی در همین زمینه ادامه داد: آن چه که در برجام آمده طراحی و ساخت موشک‌هایی که کلاهک هسته‌ای حمل کنند است و ایران از طراحی و ساخت این نوع موشک‌ها منع شده است بنابراین هر نوع موشک دیگری را جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود هم می‌تواند بسازد و هم می‌تواند طراحی کند، لذا این نوع موضع‌گیری هم موضع‌گیری بسیار نا مناسب و غیر قابل قبولی بود و جمهوری اسلامی ایران این نوع اظهارنظرها را به شدت رد می‌کند.

ارسال نظر: