تصویب پیش‌نویس متمم‌ قانون اساسی "آذربایجان"

کدخبر: 2049854

دادگاه قانون اساسی جمهوری آذربایجان متمم‌های پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهوری این کشور را تصویب کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دادگاه قانون اساسی جمهوری آذربایجان با تشکیل جلسه‌ای، پیش‌نویس متمم‌های ارائه شده از سوی الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور را به تصویب رساند.

دادگاه قانون اساسی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که متمم‌های پیشنهاد شده با قانون اساسی این کشور در تضاد نیست و بدین ترتیب تصویب آن از نظر این دادگاه بلامانع است.

طرح پیشنهادی رئیس‌جمهوری آذربایجان شامل ۲۹ متمم برای قانون اساسی این کشور می‌شود که اصلی‌ترین بند آن، در خصوص ایجاد معاونت اول ریاست‌جمهوری در این کشور است.

بر اساس متمم جدید قانون اساسی جمهوری آذربایجان، معاون اول رئیس‌جمهوری این کشور از میان شهروندان آذربایجانی دارای حق رأی و مدرک دانشگاهی انتخاب خواهد شد.

این متمم همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که در صورتی که رئیس‌جمهوری از سمت خود کنار برود، اختیارات وی به معاون اول تفویض می‌شود و در صورتی که معاون اول نیز حاضر نباشد، این اختیارات به نخست‌وزیر یا رئیس پارلمان تفویض می‌شود.

بر اساس قوانین جدید، معاون اول رئیس جمهوری آذربایجان نیز در دوره خدمت خود دارای مصونیت قضایی خواهد بود.

از دیگر اقدامات دادگاه قانون اساسی جمهوری آذربایجان، تصویب این متمم است که شرط محدودیت سنی برای ریاست‌جمهوری برداشته شده و همچنین دوره ریاست‌جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش می‌یابد.

تغییر دیگری که مورد تأیید دادگاه قانون اساسی قرار گرفته، کاهش سن مجاز برای عضویت در پارلمان از ۲۵ سال به ۱۸ سال است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: