کارشناس مدیریت گردشگری:

نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست واحد در گردشگری الکترونیک هستیم

کدخبر: 2049965

یک کارشناس مدیریت گردشگری در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: مهم‌ترین نکته این است که باید برنامه‌ریزی و سیاست واحدی وجود داشته باشد که در آن آموزش و آگاهی افزایی برای متصدیان گردشگری اهمیت داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" با موضوع«گردشگری الکترونیک؛کارکردها و چالش‌ها» با حضور مهدی دانشوری(استاد دانشگاه و مشاور بازاریابی و تبلیغات تجارت الکترونیک) و محمدعلی نوابی(کارشناس مدیریت گردشگری) روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.

محمدعلی نوابی(کارشناس مدیریت گردشگری) درباره مفهوم گردشگری الکترونیک گفت: گردشگری الکترونیک به معنای دیجیتالیزه کردن تمام روندهایی است که در زنجیره تأمین گردشگری اتفاق می‌افتد. به عبارتی در اولین مرحله دریافت اطلاعات سفر و پیش از تصمیم‌گیری می‌توانید کارها را به‌صورت الکترونیک انجام دهید. بعدازاین تصمیم‌گیری می‌توانیم وارد روند رزرو سفر به‌صورت دیجیتالی شویم. تسهیلات دیگر سفر و برگشت و پیشنهاد سفر به دیگران نیز در دایره گردشگری الکترونیک است.

این کارشناس در خصوص تمایز گردشگری مجازی و الکترونیک عنوان کرد: بین گردشگری مجازی زیرمجموعه گردشگری الکترونیک است. با گردشگری مجازی با استفاده از فناوری می‌توانید از خانه خودتان را در مقصد موردنظر احساس کنید.

نوابی ادامه داد: وقتی از فناوری واقعیت مجازی استفاده کنید می‌توانید لذت بودن در آن منطقه را تجربه کنید. تحقیقات نشان داده که مخاطب مبدأ وقتی از این فناوری استفاده درست کند، انگیزه فوق‌العاده‌ای برای سفر به آن منطقه پیدا می‌کند.

وی درباره اینکه تا چه اندازه در گردشگری مجازی موفق بودیم، توضیح داد: در زمینه گردشگری مجازی کار به خصوصی همسان با استانداردهای جهانی انجام ندادیم. البته سازمان میراث فرهنگی کارهای خوبی انجام داده و پرتالی در این خصوص طراحی کرده است؛ اما نکته این است که اطلاعات این پرتال‌ها به فارسی کامل است. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که مبتنی بر اطلاعات کاربر هستند و ما انگیزه کامل را برای تولید محتوا به مسافران می‌دهیم که قبل و بعد از سفر اطلاعات را کامل کنیم.

نوابی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته این است که باید برنامه‌ریزی و سیاست واحدی وجود داشته باشد که در آن آموزش و آگاهی افزایی برای متصدیان گردشگری اهمیت داشته باشد. در دنیای مدرن نسل‌های مختلف با اینترنت رشد می‌کنند و باید از این بستر برای انتقال تجربه و احساس بهتر استفاده کنیم.

در ادامه مهدی دانشوری(استاد دانشگاه و مشاور بازاریابی و تبلیغات تجارت الکترونیک) گفت: از دیدگاه مشتری پروسه خرید مشتری داریم که چه طور خرید می‌کند و دیجیتال چه کمکی به این جریان می‌کند. در مرحله اول آدم‌ها احساس نیاز به سفر دارند؛ مرحله دوم انسان‌ها جستجو می‌کنند و قبل از دیجیتالی شدن مردم از طریق روزنامه جستجو می‌کردند اما بعد از دیجیتالی کردن همه مسائل تغییر کرد و افراد درباره منطقه اقامت خود اطلاعات اینترنتی به دست می‌آورند.

وی افزود: در مرحله بعد آدم‌ها ارزیابی می‌کنند و مشتری امروز باهوش است و هتل را با دیگر هتل‌ها مقایسه می‌کند. مرحله بعدی مربوط به خرید از طریق اینترنت است که به سهولت انجام می‌شود.

این مشاور تبلیغات تجارت الکترونیک با بیان اینکه پروسه خرید باید ساده، سریع و لذت‌بخش باشد و این در تمام بخش‌ها و ازجمله گردشگری اتفاق بیفتد، افزود: مرحله آخر مربوط به بعد از خرید است و پس از استفاده از هتلی شروع به اشتراک نظرات خود در خصوص آن می‌کنیم. کافی است فردی در شبکه‌های اجتماعی بنویسد هتل محل اقامتی که انتخاب کرده اصلاً خوب نیست تا نظر دیگران را تغییر دهد.

دانشوری در خصوص گردشگری مجازی و کارکرد تجاری آن بیان کرد: زمانی سایت‌ها عکس‌های زیبایی از هتل‌ها گذاشتند، بعدازآن فیلم گذاشتند و به‌مرور فیلم تبدیل به واقعیت مجازی و گردشگری مجازی و احساس بودن در هتل شد و این کارکرد تجاری دارد.

وی افزود: زمانی که تحصیل می‌کردیم هیچ‌کس اطلاعاتی درباره ایران نداشت و چه قدر خوب است این مکانیزم را در اینترنت قرار دهیم که اطلاعات گردشگران کامل‌تر شود. ما نتوانستیم ایران خود را متناسب بافرهنگ خود به دنیا نشان دهیم که هم کارکرد اقتصادی و هم فرهنگی دارد.

دانشوری با بیان اینکه یکی از ابزارهای دیجیتال این است که بتوانیم به ‌صورت مجازی چیزی را از لحاظ گردشگری احساس کنیم، گفت: بسیاری از مناطق گردشگری دنیا چنین ابزارهایی را برای به دست آوردن احساس بهتر قرار داده‌اند. ما بیشتر از لحاظ اجرا و سیاست‌گذاری مشکل داریم نه هوش. اگر بتوانیم گردشگری مجازی را در چارچوب برنامه‌ریزی واحد قرار دهیم، یقیناً سریع‌تر از بسیاری از کشورها نتیجه می‌گیریم.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی بهتر به سایت این شبکه مراجعه کنند.

ارسال نظر: