اختصاصی «نسیم آنلاین»

برنامه مشترک هلال احمر و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیبهای اجتماعی

کدخبر: 2050221

نشست دو جانبه رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال حامر با قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیبهای اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «نسیم آنلاین»، فرح‌ناز رافع رئیس سازمان داوطلبان، در جریان نشست با قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بابیان اینکه اعتیاد آسیب اول جامعه است اظهار کرد: در این طرح داوطلبان علاقه‌مند و متخصص در تیم‌های مشاوره‌ای تخصصی گوناگون سازمان‌دهی می‌شوند و اقدام به تهیه محتوای آموزش‌های عمومی مقابله با مشکلات روانی و جسمانی اعتیاد و ایدز برای مبتلایان و همسران آن‌ها از طریق بروشورها و بسته‌های آموزشی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمار رسمی، جمعیت معتادان در کشور را رقم قابل‌توجهی اعلام می‌کند. بااین‌حال تأملی در این آمارها ما را به جمع‌بندی تأسف‌آور جمعیت معتادان ایرانی می‌رساند. آمارها می‌گوید درصد زیادی از معتادان ایران متأهل هستند برای همین هم این آموزش‌ها و اقدامات حمایتی را برای خانواده‌های آن‌ها در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه متولی پیشگیری از اعتیاد تنها یک دستگاه نمی‌تواند باشد و نیازمند هم‌افزایی آن‌هاست، افزود: فعالیت‌های پیشگیرانه، در حقیقت کمک به آسیب‌پذیری کمتر جامعه و خانواده‌های بد سرپرست است.

رافع ادامه داد: همچنین فرآیند درمان این‌گونه است که مبتلایان شناسایی‌شده نیازمند در بدو ورود از سوی داوطلبان متخصص طبقه‌بندی‌شده و متناسب با نیازشان مورد مشاوره و درمان قرار می‌گیرند. سپس داوطلبان متخصص راه و روش درمان، داروهایی را که باید مصرف کند و زمان‌هایی که باید در دوره‌های آموزشی پیشگیرانه حضورداشته باشد را به او می‌گویند و بعدازاین مشاوره شکل حرفه‌ای‌تری به خود می‌گیرد. درمان به شکل گروه‌درمانی انجام می‌شود و هر گروه یک راهنما دارد .

وی خاطرنشان کرد طرح ستاره‌های نجات از سال گذشته به‌صورت پایلوت در برخی از است آن‌ها به اجرا گذاشته شد و امسال نیز باقوت بیشتر ادامه دارد که درخواست ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت و همراهی بیش از گذشته در برگزاری دوره‌های آموزشی است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ارتقاء سطح فرهنگ عمومی به‌منظور پیشگیری گسترش ایدز و اعتیاد، توان‌افزایی و تقویت مهارت‌های مبتلایان از طریق حمایت‌های روانی و جسمانی را از عمده اهداف اجرای این طرح برشمرد و اضافه کرد: به‌علاوه در خصوص حمایت از خانواده‌های معدومین، تمام تلاشمان به تحت پوشش قرار دادن آن‌ها درزمینهٔ مهارت‌آموزی و توانمندسازی‌شان معطوف است.

ظرفیت‌های خوبی در جمعیت هلال‌احمر برای مبارزه با پدیده اعتیاد وجود دارد

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست با اشاره به این مطلب که این سازمان محوری، نهادی مردم مدار است و در دستگیری از مردم و حل مشکلات آن‌ها ، همواره پیشرو و دارای تجربه است، افزود: جمعیت هلال‌احمر به‌واسطه دارا بودن از ظرفیت عظیم داوطلبی می‌تواند نقش مهمی را در مبارزه با اعتیاد داشته باشد.

علی مؤیدی ابراز امیدواری کرد تا دستگاه متبوعش حداکثر بهره‌مندی از این فرصت فراهم آمده را در راستای حل معضلات اجتماعی و با تکیه به ظرفیت‌های موجود سمن‌های فعال در این موضوع را ببرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست مصوب شد تا با برگزاری دوره تربیت مربی و کادر متخصص روانشناسی و مددکاری از هر استان و نیز تشکیل کمیته‌های پیشگیری از سوی زنان هلال‌احمری و حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند، خدمات منسجم و متمرکزتری با همکاری این دو دستگاه به جامعه مخاطب ارائه شود.

ارسال نظر: