چرا جبهه النصره به "جبهه فتح الشام" تغییر نام داد؟

کدخبر: 2050460

مهدی محمدی نوشت: اعلام تغییر نام جبهه النصره به "جبهه فتح الشام" از سوی محمد جولانی برخلاف ظاهرش یک تحول راهبردی است که نسبتی مهم با توافق اخیر امریکا و روسیه درباره سوریه دارد؛ این پدیده را از دو جنبه متفاوت می‌توان تفسیر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهدی محمدی نوشت:

اعلام تغییر نام جبهه النصره به "جبهه فتح الشام" از سوی محمد جولانی ( اینجا ) برخلاف ظاهرش یک تحول راهبردی است که نسبتی مهم با توافق اخیر امریکا و روسیه درباره سوریه دارد. این پدیده را از دو جنبه متفاوت می توان تفسیر کرد.

اول- جولانی دریافته به زودی النصره هدف یک حمله نظامی وسیع قرارخواهد گرفت و بنا به مشورت سعودی، امریکا و ترکیه تصمیم گرفته به تاکتیک "تغییر نام" متوسل شود تا شاید حمله به آن دشوارتر شود. اگر چنین باشد، تاکتیک احمقانه ای است چون تغییر نام چیزی را عوض نخواهد کرد.

دوم- تفسیر دوم این است که این تغییر نام پروژه ای امریکایی برای مصون نگهداشتن گروه جولانی از حملات جدید است. در توافق جدید، روسیه مجاز است صرفا به مکان هایی حمله کند که واشینگتن و مسکو مشترکا آن را به عنوان مکان های استقرار النصره شناسایی کرده باشند. این تغییر نام شاید روشی باشد برای دشوار شدن تعیین دقیق این مکان ها، ممزوج شدن بیشتر النصره با ارتش آزاد و در نتیجه کاهش آسیب پذیری آن در مقابل عملیات هوایی آتی روس ها. اگر این تفسیر دوم درست باشد، درست مانند ماجرای آتش بس، روسیه یک بار دیگر فریب خورده است.

ارسال نظر: