دادستانی ادرنه ترکیه:

اعضای سازمان گولن تحت آموزش "سیا" و "اف‌بی‌آی" بودند

کدخبر: 2050582

دادخواست یک دادستانی در ترکیه افشا می‌کند که اعضای سازمان فتح‌الله گولن تحت آموزش سازمان‌های جاسوسی کشورهای خارجی از جمله سیا و اف‌بی‌آی قرار داشتند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: دفتر دادستانی شهر «ادرنه» در ترکیه ادعا کرد که اعضای سازمان تروریستی «فتح‌الله گولن» (فِتو) از سوی اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و سازمان مرکزی جاسوسی (سیا) آمریکا تحت آموزش قرار گرفته بودند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» دفتر دادستانی ادرنه در ادعانامه‌ای که علیه سازمان گولن آماده کرده اشد مجازات را برای 43 مظنون فتو به همراه رهبر این سازمان یعنی فتح‌الله گولن درخواست کرده است.

در این دادخواست آمده است: «سیا و اف‌بی‌آی افراد فتو را در مراکز فرهنگی خارجی متعلق به کنگره این سازمان و در چندین موضوع در چارچوب رویکرد ضد دولتی آموزش دادند.»

این دادستانی همچنین تاکید می‌کند که سازمان‌های مخفی خارجی دیگری نیز اعضای سازمان گولن را برای مبارزه با دولت ترکیه آموزش داده بودند.

بر این اساس، اعضای آموزش دیده سازمان فتو که در موسسات امنیتی و قانونی فعالیت می‌کردند، نقش بزرگی را در کودتا داشتند.

این ادعانامه با بیان اینکه سازمان گولن فقط دانشجویان با استعداد و نخبه را استخدام می‌کند، ادامه می‌دهد بعد از اینکه از کیفیت آموزشی آنها مطمئن شدند، دانشجویان را مطابق با زمینه مورد نیاز، جهت می‌دهند.

گفته می‌شود گولن فرایند استقرار نیروهایش در ادارات عمومی را از اواخر دهه 1970 شروع کرده بود.

مقامات عالی‌رتبه ترکیه از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور بعد از کودتا چندین بار اعلام کرده‌اند فتح‌الله گولن طراح این کودتا بوده و از آمریکا خواستند تا وی را دستگیر و تحویل دهد.

ارسال نظر: