گزارش «نسیم آنلاین» از سود آوری چشمگیر بانک مسکن در دولت یازدهم:

تخلف ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن در پروژه مسکن مهر

کدخبر: 2050732

بانک مسکن از آب (۱۰هزارمیلیاردتومان با سود صفر درصد)، کره (وام با سود ۲۵درصد به بالا) می‌گیرد و منابع عمومی مسکن مهر را صرف مصارف بنگاهی خود می‌کند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: دولت حسن روحانی در سه سال گذشته با انتقادهای گاه و بیگاه و پیشرفت کند پروژه مسکن مهر صدای بسیاری از متقاضیان این طرح بزرگ مسکنی را درآورده است. آخوندی و یارانش در طول 1100 روز گذشته نه تنها هیچ برنامه‌ای برای بخش مسکن ارائه نداده‌اند، بلکه شرایطی را فراهم کرده‌اند که معلوم نیست تا پایان کار دولت یازدهم بتوانند واحدهای باقی مانده مسکن مهر را تحویل دهند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، اما در این بین نباید از سهم بانک مسکن هم در این نا به سامانی ها به راحتی گذشت . بانکی که بنا به ادعای وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی با اجرای طرح مسکن مهر ورشکست شده بود!

آخوندی در آن زمان که تازه توانسته بود از مجلس برای حضور در وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد بگیرد، مدعی شد که بانک مسکن گروگان مسکن مهر است و ۳ برابر میزان وام‌دهی، وام داده است و ۱۰۰ درصد ورشکسته است! در همان دوران وزیر اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به این اظهار نظر آخوندی واکنش نشان دادند و اعلام کردند که مسکن مهر نه تنها بانک مسکن را ورشکست نکرده، بلکه به سود آوری این بانک هم کمک کرده است. در نهایت وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی هم مجبور شد اظهارات خود را پس بگیرد و اعلام کند که بانک مسکن وضعیت خوبی دارد و این بانک با موفقیت می‌تواند از بحران مسکن مهر عبور کند .

اما اطلاعاتی که خبرنگار « نسیم آنلاین » به دست آورده نشان می ‌ دهد که بر خلاف ادعای سه سال قبل آخوندی مسکن مهر نه تنها برای بانک مسکن زیان ده نبوده، بلکه این بانک را از سود زیادی بهره مند کرده است. ماجرا از این قرار است که بانک مسکن در جریان بازپرداخت اقساط مسکن مهر، حدود 12 هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده و چون این بازپرداختها به شکل خط اعتباری بوده، طبق قرارداد با بانک مرکزی باید این به نهاد عودت داده شود.

اما این بانک به بهانه های مختلف از بانک مرکزی برای بازگرداندن بازپرداخت مسکن مهر سه سال تنفس و استمهال گرفته است . اما حالا سوال اینجاست که بعد از سه سال بانک مسکن با این 12 هزار میلیارد تومان بازپرداختی مسکن مهر چه کرده است؟

یافته های خبرنگار « نسیم آنلاین » نشان می دهد که حدود 2 هزار میلیارد تومان به پروژه مسکن مهر برگشته و بقیه آن در اختیار بانک مسکن قرار دارد . طبق مصاحبه مدیرکل اعتباری بانک مرکزی، بانک مسکن منابع مزبور را در دو بخش هزینه می ‌ کند . یکی از این بخشها کسری صندوق سپرده گذاری وام خرید مسکن یکم است که چون فعلا در ابتدای کار قرار دارد، نیاز چندانی به منابع ندارد . اما بخش دوم هزینه کرد این منابع بسیار و جالب و تامل برانگیز است . اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که بانک مسکن بخش دیگری از بازپرداختی های مسکن مهر را به اعطای وام با سود بالای 25 درصد به بانکهای دیگر اختصاص داده که به وام بین بانکی معروف شده است . این یعنی رسما بانک مسکن از آب (10 هزارمیلیاردتومان با سود صفر درصد ) ، کره ( وام با سود 25 درصد به بالا ) می گیرد و منابع عمومی مسکن مهر را صرف مصارف بنگاهی خود می کند.

نکته قابل توجه اینکه بانک مسکن در قبال ارائه خدمات تسهیلات مسکن مهر از 50 هزار میلیارد تسهیلات پرداختی کارمزد 4 درصدی هم می گیرد تا از این سود هم بی نصیب نماند! پس ندادن این 10 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی مطمئنا آثار مستقیمی بر افزایش پایه پولی و نقدینگی خواهد داشت.

حالا باید دید چه کسی پاسخگوی این تخلف آشکار بانک مسکن نسبت به بازپرداخت مسکن مهر است؟ آیا آقای آخوندی که مدعی ورشکست بودن بانک مسکن در اثر اجرای طرح مسکن مهر بود، در خصوص این سود آوری و تخلف بانک مسکن پاسخی دارد؟

ارسال نظر: