روحانی در همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز:

برجام برای ما عزت آورده است/ این دولت اصرار داشت شبکه‌های اجتماعی باز باشد و فشارهای زیادی متحمل شد

کدخبر: 2051035

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام فضای (ضد)‌ تحریم درست می‌کند اظهار داشت: در فضای تحریم شما باید دستتان به سوی دیگران دراز باشد؛ وقتی تحریم بود عزت نبود، برجام اول برای ما عزت آورده است.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، حسن روحانی رئیس جمهور در همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز اظهار داشت: اینکه برای اولین بار پارسال به مردم گفته شد که نگران قطعی گاز نباشند این امنیت است و امنیت همین است مردم در آرامش و آسایش باشند؛ وقتی ما می‌گوییم در مصرف گاز دست ما باز است، تولید ما خوب است و نیروگاه‌های ما می‌توانند به جای استفاده از سوخت مایع از گاز استفاده کنند یک آرامش به وجود می‌آید.

روحانی خاطر نشان کرد: برای اینکه ما از هوای آلوده نجات پیدا کنیم یکی از راه‌هایش این است که سوخت ما به گاز تبدیل شود و این به معنای آرامش و امنیت است.

وی اظهار داشت:‌ اینکه مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های ما در سال 92 43 درصد بوده، در سال گذشته مصرف سوخت مایع 18 درصد شده و امسال 9 درصد می‌شود این یعنی آرامش و امنیت که مردم احساس می‌کنند نیروگاهی که نزدیک خانه‌ و شهر آنهاست دیگر در تاسی از دود و آلودگی هوا قرار نمی‌گیرند پس انرژی پاک برای ما سلامتی و امنیت و آرامش می‌آورد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش‌های توزیع گاز را از منابع اصلی به محل مصرف می‌رسانند گفت:‌ حالا این مصرف گاز صنعتی، تجاری یا خانگی است اما بخش‌هایی که در تولید تلاش می‌کنند برای این است که دست ما را باز بگذارند و قلب ما را مطمئن کنند.

وی با بیان اینکه اشکال ندارد که ما از کشور دیگر گاز بخریم و صادر کنیم گفت:‌ اما همه چیز این است وقتی طرف احساس کند که شما نیازمند هستید یک جور با شما صحبت می‌کند و در شرایط عادی هم یک جور دیگرى.

روحانی با بیان اینکه برجام فضای (ضد)‌ تحریم درست می‌کند اظهار داشت: در فضای تحریم شما همه‌اش باید دستتان به سوی دیگران دراز باشد؛ وقتی تحریم بود عزت نبود و برجام اول برای ما عزت آورده، برجام یعنی شما ازاد هستید به جای دو کشور در برابر ده‌ها کشور حق انتخاب داشته باشید و بهترین و ارزان‌ترین را با ساده‌ترین شرایط را برگزینید و این معنای برجام است.

وی با بیان اینکه بعضی می‌گویند فرق نمی‌کند که عزت باشد یا نباشد گفت:‌ولی ملت ما از روز اول در انقلاب به دنبال عزت بودیم، عزت آدم وقتی در برابر خارجی سرش را پایین بیاورد و برای دریافت یک پمپ ناز این و آن را بکشد و در نهایت یک پمپ با کیفیت پایین به دستش برسد با زمانی که یک پمپ در میان ده‌ها کشور بهترین را انتخاب کند فرق دارد و ما به این آثار برجام می‌گوییم.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ برجام یعنی برداشتن زور، برجام یعنی برداشتن تحمیل، یعنی آزاد کردن اراده یک ملت، حالا وزارت نفت و دولت و ملت ما می‌خواهد 2 میلیون یا بیشتر بشکه نفت بفروشد یا نه براساس آن چیزی که مصلحت است انجام می‌دهد و امروز داریم حدود 2 و نیم صادر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ‌عزت ما در سایه اراده ما است و اراده ما در سایه سیاست درست و سیاست درست در سایه خردورزی و نه شعاردهی، اگر ملتی در شعار دهی افتاد موفق نخواهد شد.

روحانی اظهار داشت:‌ اگر ملتی در مسیر خردورزی افتاد و به اراده و تصمیم و خواست مردم عمل کرد آن خردورزی می‌تواند ما را در مسیر استقلال، عزت و سربلندی قرار دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تشکر ما از دست اندرکاران صنعت نفت و گاز مربوط به امروز نیست گفت: از آغاز دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش آنها مهم بود، خاطرم هست در زمان جنگ به خاطر مسئولیتی که در پدافند هوایی داشتم ناچار هر جا که بمباران می‌شد بلافاصله سر بزم که چرا بمباران شده و پدافند ما چه اشکالاتی داشته و در این دوران شاهد بودم که بخش نفت و گاز ما هر کجا بمباران می‌شد بلافاصله برای مهار و خاموش کرد و ترمیم اقدام می‌کرد.

وی با بیان اینکه در همه جا کارکنان صنعت نفت با ایمانشان، انقلابی بودنشان و مهارتشان کار و تلاش کردند گفت:‌البته امروز روزی است که ما پسابرجام باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم و به همین دلیل جذب فناوری‌نو برای محققین و مهندسین و افراد با تجربه ما مخصوصاً برای بازیافت منابع بسیار آسان است چون امروز اگر دنبال بازیافت نباشیم فردا دیر می‌شود.

روحانی با بیان اینکه دو جا هست که منبع به ما رحم نمی‌کند گفت: یک جا آنجایی است که منبع مشترک است چون دیگری می‌آید و منبع هم به خاطر ما صبر نمی‌کند و همسایه دارد می‌برد به همین دلیل منابع مشترک نفت و گاز ما بسیار اهمیت دارد تا ما به اندازه حقمان بهره‌برداری و استفاده کنیم که این حق و خواست ملت ایران است.

وی اظهار داشت: با کاری که در پارس جنوبی حدود 3 سال گذشته در دولت یازدهم انجام شده، روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز به تولید آن اضافه شد؛ امسال هم فاز 18 و 19 و 20 و 21 به مدار خواهد آمد و امیدواریم تا پایان سال حدود 140 میلیون متر مکعب هم اضافه شود.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به اتمام همه فازهای پارس جنوبی ظرف سال 95 و 96 گفت: در حال حاضر 50 درصد گاز کشور از پارس جنوبی است که البته در سال 92 فقط 30 درصد از گاز کشور از این میدان تامین می شود و این یک پیشرفت بسیار خوبی است که ما داشتیم.

وی در پایان افزود: جای دوم در بازیافت است و درست اگر استفاده نکنیم این منبع می‌افتد و به جایی می‌رسد که هزینه‌ها بسیار بالا می‌رود و نمی‌صرفد؛ طبیعت بی‌رحم است اگر درست با طبیعت نسازیم قانون طبیعت که قانون خدا می‌باشد با ما رفتار می کند و نمی‌شود با آنها جنگید و باید با آنها همراه شد.

ارسال نظر: