تحلیل روزنامه اعتماد از دیدار محمود عباس با سرکرده منافقین

ایران مانع تداوم روند نزدیکی اعراب به منافقین شود

کدخبر: 2051206

مجتبی امانی رییس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در یادداشتی نوشت:« اقدام اخیر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در پذیرفتن دیدار با مریم رجوی، رییس گروهک تروریستی منافقین در پاریس بی‌شک با توصیه‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه عربستان سعودی صورت گرفته است زیرا ریاض در آغاز روند جدید خود نمی‌خواهد به عنوان تنها کشور عربی در حمایت از یک سازمان تروریستی قلمداد شود»

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ مجتبی امانی رییس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به دیدار محمود عباس با سرکرده گروهک تروریستی منافقین تاکید کرده است:« سازمان منافقین در برقراری نخستین ارتباطات‌ عربی خود، توانست روابطی نزدیک با یاسر عرفات، رییس سازمان آزادیبخش فلسطین و پیروان ایجاد کند. در واقع، سازمان منافقین با برقراری این ارتباطات تلاش می‌کرد از تمامی ابزارها استفاده کند تا بتواند با وجود سوابق سیاه تروریستی از حمایت‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی برخوردار شود. در تداوم این مشی، سازمان منافقین با رژیم صهیونیستی روابط پنهانی نزدیکی برقرار کرد و به همین خاطر نیز برای مدتی برنامه‌های ماهواره‌ای این گروهک تروریستی از ماهواره صهیونیستی عاموس پخش می‌شد.»

امانی در ادامه خاطر نشان کرد:« اقدام خائنانه محمود عباس تاثیری در نگاه کلان جمهوری اسلامی ایران به پیگیری آرمان فلسطین و آزادسازی قدس شریف یا تسریع در روند سازش ندارد. نگاه ایران به مساله فلسطین، یک نگاه اسلامی- انسانی است و با تغییر حکومت‌ها و انجام برخی خیانت‌ها هم تغییر نمی‌کند زیرا به این آرمان فراتر از حکومت‌ها و گروه‌ها نگریسته می‌شود. تجربه‌ چند دهه گذشته نیز نشان می‌دهد تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر از آن جایگاه سابق برخوردار نیست چراکه تاریخ نشان داده است که گروه‌های مسلمان فلسطینی برای پیگیری آرمان فلسطین یکی پس از دیگری به صحنه مبارزه آمده‌اند و سازشکاران را به حاشیه‌ رانده‌اند.»

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

سازمان تروریستی منافقین از زمانی که در بحبوحه جنگ تحمیلی به دامن رژیم صدام حسین در عراق پناهنده شد، با استفاده از ابزارهایی که رژیم وقت عراق در اختیار آنها قرار می‌داد، تمامی عزم خود را جزم کرد تا در کشورهای عربی نفوذ کرده و در آنجا جایگاهی را کسب کند. این تلاش نیز بیشتر معطوف به کشورهایی بود که در زمان دفاع مقدس از رژیم وقت عراق حمایت می‌کردند و هرچه پیوند آن کشورها با رژیم صدام قوی‌تر بود، ارتباطات شکل‌گرفته میان سازمان منافقین با این کشورها هم قوی‌تر می‌شد. در این راستا، سازمان منافقین سعی کرد تا با کشورهایی همچون مصر، اردن و عربستان سعودی که حمایت جدی‌تر و آشکارتری از صدام در آن زمان داشتند، روابط گسترده‌ای را برقرار کند ولی حاکمان وقت این کشورها بنا به دلایل مختلف به مصلحت ندانستند تا این ارتباطات و روابط پنهانی را آشکار سازند. در این چارچوب، سازمان منافقین در برقراری نخستین ارتباطات‌ عربی خود، توانست روابطی نزدیک با یاسر عرفات، رییس سازمان آزادیبخش فلسطین و پیروان ایجاد کند. در واقع، سازمان منافقین با برقراری این ارتباطات تلاش می‌کرد از تمامی ابزارها استفاده کند تا بتواند با وجود سوابق سیاه تروریستی از حمایت‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی برخوردار شود. در تداوم این مشی، سازمان منافقین با رژیم صهیونیستی روابط پنهانی نزدیکی برقرار کرد و به همین خاطر نیز برای مدتی برنامه‌های ماهواره‌ای این گروهک تروریستی از ماهواره صهیونیستی عاموس پخش می‌شد. بنابراین ارتباطات سازمان تروریستی منافقین با کشورهای عربی که در آن زمان، به ارتجاع عربی مشهور بودند و نیز سازمان آزادیبخش فلسطین که بعدها به نام سازمان فتح هم مشهور شد، به زمان حضور این گروهک در دامن رژیم صدام بازمی‌گردد که بیانگر یک حمایت همه‌جانبه در محوری عربی- عبری است. با این حال، اقدام اخیر عربستان سعودی در حمایت آشکار از این سازمان تروریستی و حضور شاهزاده ترکی الفیصل در نشست آنها در پاریس، آن هم در شرایط و زمانی که سازمان منافقین از هیچ جایگاه و پشتوانه در میان مردم ایران برخوردار نیست، نشان‌دهنده ضعف و ناتوانی بیش از پیش عربستان در رویارویی و مقابله با ایران است. باید دانست سازمان تروریستی منافقین در حد و اندازه‌ای نیست که ریاض بخواهد از آنها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند .

اقدام اخیر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در پذیرفتن دیدار با مریم رجوی، رییس گروهک تروریستی منافقین در پاریس بی‌شک با توصیه‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه عربستان سعودی صورت گرفته است زیرا ریاض در آغاز روند جدید خود نمی‌خواهد به عنوان تنها کشور عربی در حمایت از یک سازمان تروریستی قلمداد شود و به همین خاطر تلاش می‌کند برخی دیگر از گروه‌ها و دولت‌های عربی را با خود همراه سازد. طبیعی است این همراه‌سازی و تلاش برای ایجاد اجماع علیه ایران ابتدا از طریق همراه ساختن کشورهای ضعیف صورت می‌گیرد و با توجه به ارتباطات گسترده دولت عربستان سعودی با سازمان فتح و حمایت‌های مالی فراوان ریاض به تشکیلات خودگردان فلسطین، چه بسا مسوولان سعودی از محمود عباس خواسته باشند تا با این چهره نام‌آشنای تروریستی دیدار کند و این احتمال وجود دارد که برخی از کشورهای دیگر هم در پیمودن این روند گام بردارند. با این وجود، آنچه مسلم است، این است که سازمان منافقین در هنگامه‌ای که در اوج قدرت خود بود و جمهوری اسلامی ایران نیز قدرت و توانمندی‌های امروز خود را نداشت، کاری نتوانست انجام دهد اما این شرایط نیز نباید موجب بی‌توجهی ما به این روند باشد و بی‌تردید اقدام عربستان و استمرار آن توسط محمود عباس باید با پاسخ قاطعانه مسوولان جمهوری اسلامی ایران همراه باشد و مانع از تداوم بخشیدن به این روند شود .

نکته دیگری که در این راستا باید متذکر شد، آن است که اقدام خائنانه محمود عباس تاثیری در نگاه کلان جمهوری اسلامی ایران به پیگیری آرمان فلسطین و آزادسازی قدس شریف یا تسریع در روند سازش ندارد. نگاه ایران به مساله فلسطین، یک نگاه اسلامی- انسانی است و با تغییر حکومت‌ها و انجام برخی خیانت‌ها هم تغییر نمی‌کند زیرا به این آرمان فراتر از حکومت‌ها و گروه‌ها نگریسته می‌شود. تجربه‌ چند دهه گذشته نیز نشان می‌دهد تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر از آن جایگاه سابق برخوردار نیست چراکه تاریخ نشان داده است که گروه‌های مسلمان فلسطینی برای پیگیری آرمان فلسطین یکی پس از دیگری به صحنه مبارزه آمده‌اند و سازشکاران را به حاشیه‌ رانده‌اند .

ارسال نظر: