واکنش اروپا به تهدید ترکیه برای خروج از توافق پناهجویان

کدخبر: 2051283

تهدید اخیر آنکارا مبنی بر خروج از توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا در صورت لغو نشدن صدور ویزا برای شهروندان ترک تا ماه اکتبر با واکنش تند و انتقادی مقامات اروپایی روبرو شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: تهدید اخیر آنکارا مبنی بر اینکه ترکیه در صورتی که اروپا تا ماه اکتبر صدور ویزا برای شهروندان ترک را لغو نکند از توافق پناهندگان با این اتحادیه خارج می شود با واکنش سختی از طرف مقامات اروپایی روبرو شده است.

"سباستین کورس"، وزیر امور خارجه اتریش در یک موضع گیری اظهارات همتای ترک خود را رد کرده و تاکید کرد که شرایط آشکاری برای آزادی ویزا وجود دارد که همه آن ها بدون استثنا باید برآورده شود؛ بخصوص شرط اصلاحات قوانین مبارزه با تروریسم آنکارا از جمله آن است.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین تاکید کرد که اروپا در مسئله پناهندگان نباید به ترکیه وابسته شود. اتحادیه اروپا باید قادر به محافظت مستقل از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا باشد.

معاون صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به این تهدید ترکیه با تاکید بر اینکه اروپا و آلمان اجازه نمی دهند مورد اخاذی قرار گیرند تاکید کرد که این به ترکیه بستگی دارد که آیا لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک می تواند اجرایی شود یا نه.

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز همچنان به ترکیه برای برآورده کردن 72 شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک فشار می آورد که مهمترین آن اصلاحات در قوانین مبارزه با تروریسم ترکیه است.

یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا امروز ( دوشنبه) در این باره گفت: اما کمیسیون هرگز نمی خواهد شایستگی ترکیه در مبارزه با تروریسم را کاهش دهد.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم پایبندی به قانون از طرف ترکیه در واکنش به کودتای نظامی نافرجام تاکید کرده و یادآوری کرد که این طور نمی شود که پروفسورها یا خبرنگاران به دلیل اظهار نظرهای خود به زندان بیفتند.

یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا هم شب گذشته این مسئله را آشکار کرد که اجازه نمی دهد از طرف ترکیه مورد اخاذی قرار گیرد. کارشناسان کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کردند که می توانند آنکارا را درباره اجرای اصلاحات ضروری در این باره مشاوره داده و حمایت کنند.

حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز تهدیدات ترکیه برای خروج از توافق پناهندگان را رد کرده و دبیر کل حزب سوسیال مسیحی آلمان تهدید و اولتیماتوم را سبک جدید دولت اردوغان دانسته و بر لزوم برآورده شدن شرایط از طرف آنکارا برای آزادی صدور ویزا تاکید کرد.

وی همچنین گفت: آزادی ویزا برای ترکیه در شرایط فعلی کاملا بعید است. اتحادیه اروپا باید حالا وضعیت را کاملا روشن کند.

"یورگن هاردت"، از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز با انتقاد از اولتیماتوم دولت ترکیه به اتحادیه اروپا آن را کاملا رد کرده و اعلام کرد که من اعتقاد ندارم که آزادی ویزا تحت حالت فوق العاده فعلی در ترکیه امکان پذیر باشد.

دولت ترکیه اواسط ماه جولای در واکنش به کودتای نافرجام در این کشور یک حالت فوق العاده سه ماهه را در ترکیه برقرار کرد که تا اواسط اکتبر ادامه دارد.

"مایکل گاهلر"، از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی پارلمان اروپا نیز تاکید کرد که کمیسیون اتحادیه اروپا باید حالا این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا ترکیه اصلا تا به حال شروط آزادی ویزا برای شهروندان ترک را برآورده کرده است. بزرگترین شرط مورد اختلاف، اصلاح قوانین مبارزه با تروریسم ترکیه است.

وی همچنین گفت: آزادی ویزا برای ترک ها تنها زمانی برآورده می شود که همه 72 شرط مدنظر اروپا در این باره برآورده شود. لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک ربطی به مسئله پناهندگان ندارد و ترکیه این دو را بهم مرتبط کرده است.

"المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا نیز تاکید کرد که تهدیدات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه هیچ تغییری در این مسئله ایجاد نمی کند که آنکارا باید قوانین مبارزه با تروریسم خود را تغییر دهد. این طور نمی شود که قوانین مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه ای برای زندانی کردن انسان ها مورد استفاده قرار گیرد. ما این وضعیت را نمی توانیم تحمل کنیم. تغییر قوانین ضد تروریسم آنکارا از جمله شرایط برای لغو صدور ویزا برای شهروندان این کشور است.

ارسال نظر: