دادستان کل کشور در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

امکان نظارت بر مجازات‌های جایگزین حبس در دادستانی هنوز فراهم نیست

کدخبر: 2051340

دادستان کل کشور با بیان اینکه وظایف دادستان گسترده است و امکانات محدود گفت: متأسفانه هنوز مصوبه تشکیلات متناسب با وظایف و اختیارات دادستان را نداریم و تمام اختیارات قانونی همچون واحد نظارت و ارزیابی مجازات‌های جایگزین حبس با ایجاد امکانات تشکیل می‌شود.

حجت الاسلام جعفر منتظری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین» با بیان اینکه وظایف دادستان طبق قانون گسترده است، اظهار کرد: از آنجاییکه وظایف گسترده است و در امکانات محدودیت داریم به صورت تدریجی برای تحقق و اجرایی شدن وظایف برنامه ریزی می کنیم.

وی در خصوص تحقق و ایجاد واحد نظارتی بر مجازات های جایگزین حبس طبق آیین نامه ابلاغی ماده 79 قانون مجازات در سال 93، بیان کرد: این موضوع هم شامل همان اختیارات و وظایف دادستان است که به تدریج با فراهم شدن بستر اجرایی و امکانات مورد نیاز اجرا خواهد شد.

دادستان کل کشور، در خصوص ماده 15 آیین نامه ابلاغی رییس قوه قضاییه در ایجاد واحد نظارت و ارزیابی اجرای مجازات های جایگزین حبس، گفت: وظایف دادستان گسترده است و متأسفانه هنوز مصوبه تشکیلات متناسب با اختیارات دادستان را نداریم هر چند متون و برنامه ریزی های آن را تهیه و آماده کرده ایم.

منتظری خاطر نشان کرد: با تصویب و ساختار تشکیلاتی اختیارات دادستان در عمل و اجرا شرایط تحقق وظایف قانونی دادستانی کل فراهم می شود.

وی در خصوص رسیدگی به حقوق کودکان کار و خیابانی نیز گفت: در صورتیکه این موضوع در اجرای وظایف دادستان و جز حقوق عامه قرار بگیرد در بررسی های دادستانی خواهد بود و جز وظایف دادسراها و دادستان هاست و هر موضوعی که وظیفه دادسراها باشد ما امکان ورود به آن را خواهیم داشت.

شایان ذکر است، ماده 15 آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1393 است و از سوی رییس قوه قضاییه به دادستان کل کشور ابلاغ شد، خبرنگار ما در نیمه نخست همان سال پیگیر تحقق این آیین نامه بود و با بی اطلاعی کامل دادستانی کل مواجه شد و امروز پس از دو سال تحقق این مهم در گرو امکانات مورد نیاز برای تشکیل واحد نظارت و ارزیابی مجازات های جایگزین حبس است.

ارسال نظر: