وزیر خارجه آلمان:

ترکیه نباید تعهداتش به اتحادیه اروپا را زیر پا بگذارد

کدخبر: 2051351

وزیر خارجه آلمان با انتقاد شدید از موضع‌گیری مقامات ترکیه‌ای در زمینه نقض توافق پناهجویان با اتحادیه اروپا، بر ادامه پایبندی به توافق ۱۸ مارس تاکید کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "فرانک والتر اشتاین‌مایر" وزیر خارجه آلمان از مواضع اخیر دولت ترکیه در زمینه تهدید اروپا به خودداری از اجرای توافق 18 مارس در مورد پناهجویان به شدت انتقاد کرد.

اشتاین‌مایر در این مورد به روزنامه آلمانی «راینیشن‌پست» گفت: «اینکه یکدیگر را تهدید کنیم به بهتر شدن اوضاع کمکی نمی‌کند. برای لغو روادید شرایطی وجود دارد و این موضوع را هر دو طرف می‌دانند. ترکیه متعهد شده است که گام‌های ضروری را بردارند تا شرایط لازم را به دست آورد اما اکنون زمان آن نرسیده است و ترکیه باید اقدامات بیشتری صورت دهد.»

وی با ارائه طرحی جدید در صورت شکست طرح کنونی هم مخالفت کرد و گفت: «ما باید بر آنچه توافق شده، تمرکز کنیم. حتی موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هم نباید کنار گذاشته شود. نقض توافق‌ها اقدامی نامطبوع در سیاست است و این موضوع با ارزش‌های اروپایی همخوانی ندارد.»

«مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم روز گذشته در یک نشست خبری در واکنش به موضع‌گیری مقامات ترکیه، گفت: «روابط آلمان و ترکیه به سمتی می‌رود که تنش‌ها در حال افزایش هستند اما تجربه نشان داده که این وضعیت سپری خواهد شد. ما در گذشته دورانی را گذراندیم که اوضاع بسیار بحرانی بود و دورانی هم بود که همه کارها بسیار خوب بودند و اکنون هم وضع تا حدودی پر تنش است.»

شفر همچنین گفت که از دید وی روابط میان ترکیه و آلمان به قدری نزدیک و قوی است که او مطمئن است که «می‌توان شرایط موجود را مدیریت کرد و بحران را پشت سر گذاشت.»

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته به روزنامه فرانکفورترآلگماینه گفته بود که اگر اروپا به تعهدات خود در زمینه لغو روادید برای اتباع ترکیه‌ای عمل نکند، در این صورت آنکارا هم تعهدات خود در برابر اروپا در مورد پناهجویان را اجرا نخواهد کرد.

ارسال نظر: