تذکر روزنامه اصلاح طلب به دولت درباره تصمیم جدید ارزی؛

تبانی بانک‌ها در خرید و فروش ارز آزاد/ کار برای تجار سخت شد

کدخبر: 2051360

برخی می‌گویند احتمال تبانی بانک‌ها در نرخ‌گذاری‌ فروش‌های ارزی وجود دارد که این موضوع کار را برای تجار کشور سخت می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه جهان صنعت از اقدام اخیر بانک مرکزی انتقاد کرده و نوشته است:‌ به تازگی دولت خرید و فروش ارز آزاد برای بانک‌ها را آزاد کرده و به گفته برخی کارشناسان شاید اجرای درست این تصمیم بتواند به تک‌نرخی شدن ارز و در نهایت کمک به صادرکنندگان مفید باشد. همچنین به نظر می‌رسد که رقیب سرسختی برای صرافی‌ها در فروش ارز به وجود آمده اما برخی می‌گویند احتمال تبانی بانک‌ها در نرخ‌گذاری‌ فروش‌های ارزی وجود دارد که این موضوع کار را برای تجار کشور سخت می‌کند...

اما به هر حال نگرانی‌هایی نیز از شیوه اجرای این تصمیم میان فعالان اقتصادی وجود دارد و آنها بر این باورند که دولت باید با دقت کامل، بازار خرید و فروش ارز آزاد را به بانک‌ها بسپارد‌ چرا که شیوه اجرا بسیار مهم است و چه بسیار تصمیماتی بوده‌اند که بسیار خوب و به نفع فضای کسب و کار ایران بودند، اما در عمل، شیوه اجرا آنقدر بد بوده که شیرینی آنها، تلخی فراوانی به دنبال داشته است.

در همین خصوص اسدالله عسکراولادی معتقد است براساس این دستور‌العمل صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به سیستم بانکی بفروشند اما مشکل اینجاست که سیستم بانکی پول صادرکنندگان را با تاخیر پرداخت کرده و حتی بر سر قیمت ارز نیز فعالان بازار با بانک‌ها به مشکل برخوردند. وی همچنین اظهار کرده بانک مرکزی باید شفافیت لازم را در این دستور‌العمل داشته باشد و در این زمینه باید عملکرد صرافی‌ها را هم به رسمیت بشناسد.

این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند تا اینکه به کار بانکی خود بپردازند و ممکن است در این جهت، رقابت‌های منفی بر سر نرخ‌گذاری ارز انجام دهند‌ یا تبانی‌هایی در این رابطه صورت گیرد، بنابراین دولت باید نظارت خود بر بانک‌ها را نیز در اجرای دستورالعمل خرید و فروش ارز، انجام دهد...

همچنین رضی آقامیری، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در این خصوص گفت: فروش ارز آزاد از سوی بانک‌ها، مقدمه‌ای برای یکسان‌سازی نرخ ارز است و واقعیت این است که اگر دولت بخواهد ارز را یکسان کند، اولین کاری که باید انجام دهد این است که هر کسی که نیاز به تهیه ارز دارد، دولت بتواند ارز مورد نیاز آن را در اختیارش بگذارد.

وی در این خصوص که احتمال وجود تبانی منفی بین بانک‌ها بر سر کاهش شدید یا افزایش قیمت ارز وجود دارد نیز افزود: وقتی کار خرید و فروش ارز آزاد به بانک‌ها سپرده شده، یعنی دولت می‌گوید که افراد به بانک‌ها مراجعه کنند تا آنها کار شما را در مورد ارز انجام دهند‌ اما اینکه این کار با چه مکانیسمی و چطور انجام شود یا ارز صادرکننده با چه نرخی خریداری شده یا ارز با چه نرخی فروخته شود، هنوز معلوم نیست و باید صبر کنیم که مردم برای دریافت یا فروش ارز به بانک‌ها مراجعه کنند تا متوجه شویم، مکانیسم چیست به هرحال ممکن است برخی مشکلات نیز در این رابطه بروز کند.

آقامیری معتقد است که دولت باید نرخ ارز را در خرید و فروش بانک‌ها به نوعی اعلام کند تا مشخص شود که هر فردی در بانک ارز را بیاورد، به چه نرخی می‌خرند‌ در حالی که اکنون بانک مرکزی اعلام نکرده که ارز را با چه نرخی از صادرکنندگان می‌خرد، این در حالی است که اکنون صادرکنندگان یا واردکنندگان نمی‌دانند که کار خرید و فروش ارز در بانک‌ها با چه نرخی انجام می‌شود و آیا ارز خود را به صرافی بفروشند بهتر است یا به بانک‌ها یا اینکه ارز از صرافی بخرند با صرفه‌تر است یا برای خرید به بانک‌ها مراجعه کنند، پس به نظر می‌رسد که دولت باید شفاف‌سازی لازم را در این رابطه داشته باشد.

ارسال نظر: