کمیسیون تحقیقات نیجریه:

ارتش نیجریه ۳۴۸ شیعه را به قتل رسانده است

کدخبر: 2051392

بر اساس گزارش کمیسیون تحقیقات نیجریه، ارتش نیجریه در جریان حمله سال گذشته خود علیه شیعیان این کشور، ۳۴۸ تن از آنها را کشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در گزارش این کمیسیون ادعا شده است: اعضای یک جنبش اسلامی در نیجریه مسوول تحریک حمله سال گذشته هستند. این حمله با مسدود کردن مسیری پیش آمد که کاروان حامل رئیس ارتش نیجریه قصد عبور از آنجا را داشت. ابراهیم زکزاکی، رهبر این گروه شیعه باید مسوولیت عدم درخواست از اعضایش برای برقراری نظم را بپذیرد.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که با قاطعیت نمی‌توان گفت که در جریان حمله سه روزه ارتش نیجریه در دسامبر سال 2015 به منازل، مدارس و مقرهای جنبش زکزاکی در شهر زاریا، واقع در شمال نیجریه چند تن کشته شده‌اند. این گزارش می‌افزاید، با این حال 347 جنازه مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند و یک فرد زخمی هم در بازداشت درگذشت. در جریان این حمله، تنها یک سرباز ارتش نیجریه کشته شد.

در همین حال ابراهیم موسی، سخنگوی این جنبش شیعه به آسوشیتدپرس گفت، بیش از 800 تن گم شده‌اند و ده‌ها تن هم در بازداشت هستند.

این جنبش اسلامی در نیجریه به دلیل ادامه حبس ابراهیم زکزاکی، از ارائه مدارک به کمیسیون تحقیقات امتناع کرد. در جریان حمله سال گذشته، ابراهیم زکزاکی مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفت و از ناحیه یک چشم نابینا شد. محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه گفته است که دستور آزادی زکزاکی را صادر نمی‌کند؛ در حالی که طبق قانون باید اتهامات ظرف 24 ساعت پس از بازداشت در دادگاه به متهم تفهیم شود.

این کشور آفریقایی پرجمعیت با حدود 160 میلیون تن، جمعیتی تقریبا مساوی از مسلمانان و مسیحیان دارد و اکثر مسلمانان آن نیز اهل تسنن هستند. گزارش کمیسیون تحقیقات نیجریه همچنین این ادعا را مطرح کرد که "ممکن است این جنبش شیعه نیجریه از جانب ایران و حزب‌الله لبنان حمایت ‌شود" و همچنین گفت که برخی از سخنان زکزاکی ممکن است منجر به "تشدید احتمالی درگیری‌ها در میان مسلمان‌ها شود و این مساله بسیار نگران‌کننده است."

این گزارش همچنین دولت‌های پیاپی در نیجریه را به دلیل ناکامی در کنترل شیعیان مورد انتقاد قرار داد. آنها مدعی هستند که این شیعیان غالبا از طریق مسدود کردن غیر قانونی مسیرهای تردد با ماموران اجرای قانون درگیر می‌شوند. در گزارش مذکور همچنین آمده است، مسدود کردن جاده‌ای که مانع عبور کاروان حامل رئیس ارتش نیجریه شد، علت درگیری‌های دسامبر گذشته بود. ارتش نیجریه، این شیعیان را به تلاش برای ترور ژنرال توکور بوراتای (Gen. Tukur Buratai) متهم می‌کنند؛ اتهامی که گروه‌های حقوق بشری آن را غیر قابل باور می‌دانند.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد، یک ساعت پیش از عبور کاروان حامل رئیس ارتش، سربازان نیجریه‌ای‌ به روی کودکانی که در حال ترک یک مسجد بودند آتش گشودند و همین نشان می‌دهد که حمله مذکور طراحی شده بود.

کمیسیون تحقیقات در گزارش خود همچنین اعلام کرد که بر خلاف آنچه ارتش گفته، هیچ مدرکی دال بر اینکه این مسلمانان شیعه سلاح پنهان کرده بودند، یافت نشد.

ارتش نیجریه غالبا به نقض‌های حقوق بشری گسترده متهم می‌شود؛ از جمله کشتار هزاران تن از افرادی که در ارتباط با شورش بوکوحرام در شمال‌شرق نیجریه بازداشت شده بودند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: