طبل سهم‌خواهی از روحانی به صدا درآمد

منتجب‌نیا: برای حمایت مشروط از روحانی مذاکره می‌کنیم/ باید در کابینه سهم داشته باشیم

کدخبر: 2051623

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه برخی از اطرافیان دولت دچار توهم شده‌اند و خود را عامل پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ می‌دانند، حمایت از وی در انتخابات آتی را مشروط به دریافت سهم از او دانست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در یاداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

برای حمایت مشروط از روحانی مذاکره می‌کنیم

در اینکه اصلاح‌طلبان هر چه زودتر باید وارد مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری شده و فرصت را از دست ندهند، تردیدی نیست. در این راستا اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند تا در این انتخابات بار مسوولیت به دوش احزاب و تشکل‌های قانونی، شناسنامه دار، فراگیر و گسترده‌ای باشد که در سراسر کشور فعالیت دارند. در انتخابات ٩٤ اگر اصلاح‌طلبان نتوانستند به نتیجه مطلوب خود برسند به این خاطر بود که به احزاب بها داده نشد. از این رو باید به احزاب در انتخابات آتی توجه ویژه شود و شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب نیز در قالب احزاب منویات‌شان را پیاده کنند. تجربه انتخابات ٩٢ برای اصلاح‌طلبان بسیار ارزشمند است. در سال ٩٢ با تدبیر بزرگان اصلاحات و شورای هماهنگی بدون هیچ گونه مذاکره‌ای آقای عارف کناره‌گیری کرد و اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند. در آن زمان به خاطر لزوم ارایه یک کاندیدا و سخت بودن راضی کردن آقای روحانی از انصراف تصمیم گرفته شد تا آقای عارف انصراف دهد.

بنابراین یک جانبه از آقای روحانی حمایت کردیم، بدون اینکه شرط و شروطی داشته باشیم. چنین رویکردی از نظر سیاسی در دنیا مردود است. ائتلاف باید همراه با معامله و مذاکره طرفین باشد. کسانی که عامل پیروزی یک فرد هستند باید سهمی در اداره امور داشته باشند. نتیجه چنین رفتاری از سوی اصلاح‌طلبان این بود که دولت منهای اصلاح‌طلبان تشکیل شد و اگر افرادی در کابینه قرار گرفتند با صبغه اصلاح‌طلبی نبود. همچنین گروه کوچکی که خود را وابسته به رییس‌جمهور می‌دانستند، دچار توهم شدند و تصور می‌کنند که عامل پیروزی آقای روحانی در سال ٩٢ حزب اعتدال و توسعه بوده است؛ نه اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب.

بنابراین اصلاح‌طلبان اگرچه در سال ٩٢ توانستند عرصه انتخابات را به نفع خود بسازند اما کاری غیر معمول در سیاست‌ورزی انجام دادند. اگر بنا باشد از آقای روحانی در سال ٩٦ حمایت کنیم باید بعد از مذاکرات طولانی و تعامل وسیع با او این کار را انجام دهیم. این درست نیست که از شخصیتی حمایت شود اما او به هیچ‌وجه خود را وامدار نداند. از این رو قبل از آنکه اصلاح‌طلبان به تصمیم برسند آقای روحانی باید جلساتی را با شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب برگزار کند و حلقه افراد نزدیک به او با اصلاح‌طلبان جلساتی داشته باشند تا به یک توافق و تعامل مشخص و مکتوب برسند. به هر حال یکی از شروط اصلاح‌طلبان پایبندی دولت به مطالبات عقبه رای خود است.

بخش زیادی از مطالبات مردم در دولت آقای روحانی جامه عمل پوشانده شده است اما هنوز مطالباتی هستند که باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد. همچنین دولت باید نسبت به تغییر کابینه به افراد با نشاط‌تر و قوی‌تر اقدام کند. این مساله تنها محدود به وزرا هم نیست و شامل بسیاری از استانداران و فرمانداران نیز می‌شود.

ارسال نظر: