علی مرادخانی:

استفاده از برکات حرم رضوی در گسترش هنر دینی اولویت معاونت هنری وزارت ارشاد است

کدخبر: 2051663

مرادخانی گفت:خروجی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) متناسب با رویکردها و سیاست ها و برنامه ها خواهد بود و انتظار ما این است که با اصلاح و تعالی دیدگاه نسبت به موضوع، اثرگذاری و ارتقای کمی و کیفی آثار این جشنواره و تعالی هنر آیینی در کشور بیش از گذشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، یکی از عرصه هایی که جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در دوره های مختلف، ورودی اثرگذار و پربازده به آن داشته، هنر است و این ورود باعث شده که هنرمندان در رشته های مختلف آموزه ها و معارف رضوی را دستمایه خلق آثار خود قرار دهند و اینچنین هنر در خدمت ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد؛ از این رو و با توجه به آنکه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این بخش از جشنواره است با دکتر علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد درباره سیاست ها، برنامه ها و خروجی های هنری جشنواره امام رضا(ع) به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان عرضه می شود:

معاونت هنری چقدر به اعتلای هنر ملی از طریق تلفیق و تاثیرپذیری از آموزه های اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) اهتمام دارد و برای این مهم چه سیاست هایی را تدبیر کرده است؟

اصولا هنر ملی هر کشور متاثر از حوزه وسیع فرهنگی است که یکی از عناصر اصلی و موثر در سایر مصادیق فرهنگ، دین و آموزه های دینی است، بنابراین طبیعی است که فرهنگ ایرانی متاثر و آموخته و آمیخته با فرهنگ دینی باشد، بر این اساس، درونمایه همه فعالیت های اصیل هنری در رشته های مختلف تاثیر و تاثر متقابل فرهنگ ملی و دینی و برونداد آثار وزین، فاخر و ارزشمند است که نمونه های زیادی از اینگونه آثار در عموم برنامه های هنری به ویژه در برنامه های مناسبتی مانند دهه کرامت قابل ملاحظه است.

سیاستِ محوری معاونت امور هنری استفاده از برکات وجود حرم مطهر حضرت رضا (ع) به عنوان تنها امام معصوم(ع) در ایران و حضور میلیون ها زائر برای بسط و گسترش هنر دینی با بهره گیری از معارف قرآن و تعالیم ارزشمند اهل بیت (ع) است. تعیین یک موضوع مشخص بر اساس بررسی و نیازسنجی اجتماعی در هر سال و تجمیع فعالیت ها حول محور واحد می تواند آثار و نتایج گسترده ای در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، بهداشت و سلامت عمومی و سایر موارد مبتلابه اجتماعی در پی داشته باشد.

خروجی دوره های مختلف جشنواره بین المللی رضا(ع) را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این جشنواره توانسته موجب ارتقای کمی و کیفی هنر آئینی در کشور شود؟

بدیهی است خروجی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) متناسب با رویکردها و سیاست ها و برنامه ها خواهد بود و انتظار ما این است که با اصلاح و تعالی دیدگاه نسبت به موضوع، اثرگذاری و ارتقای کمی و کیفی آثار این جشنواره و تعالی هنر آیینی در کشور بیش از گذشته باشد.

آیا با بررسی میزان اقبال و همراهی مخاطبان می توان به این نتیجه رسید که هنر ملی کشور میل به مسیر آئینی دارد و اگر در این باره فکر و بودجه صرف شود، می توان در میادین مختلف گوی سبقت را از دیگر انواع هنر ربود؟

هنر آیینی در کنار سایر زمینه ها، مجموعه گسترده ای را فراهم می سازد که هر یک به تناسب ظرفیت های خود و در هماهنگی با دیگر فعالیت های هنری، می توانند تکمیل کننده و پاسخگوی انتظارات، علایق و ذائقه های مختلف اجتماعی باشند، بنابراین، تقابلی به شکل تضاد و تناقض مطرح نیست بلکه نوعی تباین است که بیشتر برای تمیز و تفکیک گونه های مختلف هنری صورت می پذیرد و به تعبیر عرفانی می توان گفت: «عباراتنا شتی و حسنک واحد» یعنی بیان های ما متکثر و حسن و زیبایی تو یکی هست.

آیا معاونت هنری برنامه ای برای متمرکز شدن آثار برتر این جشنواره و ثبت و ضبط آنها به گونه ای که قابلیت عرضه در مجامع مختلف را داشته باشد، دارد؟

تاکید ما در جلسات سیاستگذاری و برنامه ریزی بر این مبنا بوده است که می بایست بین حوزه رقابت و حیطه تولید و نمونه سازی تفکیک شود. هرچند مسئولیت جشنواره امام رضا (ع) برگزاری جشنواره ای رقابتی و با هدف کشف و شناسایی استعدادها نیست اما به هر حال اگر عرصه مسابقه ای بین هنرجویان برگزار می شود در کنار آن نیز بستری مناسب برای حضور شخصیت های هنری و هنرمندان حرفه ای کشور نیز فراهم آید تا هم نمونه و الگو قرار گیرد و هر قابلیت عرضه در مجامع مختلف را داشته باشد.

برنامه معاونت هنری برای درگیر کردن اقشار مختلف با رشته های هنری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) چیست؟

واقعیت آن است که اقشار مختلف اجتماعی در هر حال با حضرت رضا (ع) و هر آنچه منسوب به آن امام همام (ع) است پیوندی ناگسستنی دارند و بنابراین جشنواه رضوی، اثر وضعی خاصی در قبض و بسط ارتباط معنوی مردم با حضرت رضا (ع) و فرهنگ رضوی ندارد اما انتظاری که از فعالیت جشنواره و حضور معاونت امور هنری در این عرصه وجود دارد، آن است که از ظرفیت های هنری کشور در جهت اهداف فرهنگی جشنواره به نحو شایسته و اثربخش بهره برداری شود و از این منظر بدیهی است زبان و بیان هنر رساترین رسانه برای تبیین و ترویج معارف دینی و فرهنگ رضوی است.

ارسال نظر: