مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش اعلام کرد:

جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد

کدخبر: 2052538

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد سراسر کشور گفت: در سال تحصیلی جدید ظرفیت این مدارس ۹۵ هزار دانش‌آموز است.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ محمدحسین کفراشی مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد، اظهارداشت: در سال تحصیلی جدید در سه مقطع تحصیلی ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد به صورت اینترتی انجام گرفت و در حال حاضر تقریباً‌ 237 هزار دانش‌آموز در این مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ در مقطع ابتدایی 56 هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند که ظرفیت این مقطع 27 هزار دانش‌آموز است.

کفراشی با اشاره به مقطع متوسطه اول افزود: در این مقطع بیش از 80 هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند که ظرفیت آن حدود 30 هزار دانش‌آموز است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مقطع متوسطه دوم نیز حدود 90 هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده است، خاطرنشان کرد:‌ ظرفیت ورودی‌های سه مقطع تحصیلی مدارس شاهد 95 هزار دانش‌آموز است که ممکن است تغییراتی در این تعداد ایجاد شود.

وی در تشریح تغییرات احتمالی در تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نامی، یادآور شد: ثبت‌نام فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان را تا 15 شهریور انجام خواهیم داد تا اگر نقل و انتقالاتی صورت می‌‌گیرد خانواده‌ها بتوانند ثبت‌نام دانش‌آموزان‌شان را در این مدارس انجام دهند.

کفراشی با بیان اینکه ثبت‌نام برای عموم دانش آموزان در مدارس شاهد پایان پذیرفته است، تصریح کرد: البته ممکن است به دلیل آنکه باید ثبت‌نام دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر به صورت کامل انجام شود مدارس نیاز به افزایش کلاس‌های درسی داشته باشند و درخواست افزایش ظرفیت بدهند در نتیجه آمار ورودی‌های این مدارس نیز بالاتر می‌رود.

کفراشی اضافه کرد:‌ در مجموع با توجه به اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان در هر سه مقطع تحصیلی در سال جاری به طور همزمان انجام شده است، مشکلی در این خصوص وجود نداشته و مانند سال‌های گذشته در شرایط خوبی انجام شد.

وی افزود: امتیازاتی به اداره کل شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش استان‌ها داده‌ایم تا دانش‌آموزانی که در خصوص ثبت‌نام مشکلاتی داشته باشند با این ادارات تماس گرفته و با توجه به دستورالعمل صادر شده، رؤسای این ادارات درخواست‌ها را بررسی کرده و در صورت تضییع حقوق آنها پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی جدید هیچ دانش‌آموز ایثارگری وجود نداشته باشد تا درخواست تحصیل در مدارس شاهد را داشته باشد و شرایط برای آن مهیا نباشد.

کفراشی بیان داشت: هنگام ثبت‌نام خانواده‌های شاهد و ایثارگران، خوداظهاری در خصوص وضعیت خود بیان می‌کنند و سیستم ثبت‌نام مدارس شاهد با سیستم سجای بنیاد شهید امور ایثارگران مرتبط بوده است به محض اینکه این سیستم اطلاعات دانش‌آموز را تأیید کرد ثبت‌نام آنها به صورت آنلاین انجام می‌شود.

وی «در خصوص اینکه چه تعداد دانش‌آموز تقاضای ثبت‌نام در مدارس شاهد را داشته‌اند؟» با تأکید براینکه اولویت اول ثبت‌نام در مدارس شاهد فرزندان شهدا هستند، افزود: اولویت‌های دیگر ثبت‌نام در این مدارس فرزندان آزادگان، جانبازان بالای 70 درصد و به ترتیب جانبازان با درصدهای پایین‌تر، فرزندان رزمندگان، نوادگان شهدا و بستگان درجه یک و 2 شهدا در این مدارس هستند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: هنگامی که ثبت‌نام فرزندان رزمندگان دفاع مقدس را شروع کردیم برای هر ماه حضور آنها در جبهه 5 امتیاز در نظر گرفته بودیم اما با راه‌اندازی سیستم اینترنتی برای هر رزمنده به ازای هر ماه حضور در جبهه 30 امتیاز یعنی به ازای هر روز 1 امتیاز در نظر گرفته شده است.

کفراشی با بیان اینکه یکسری از امتیازات ثبت‌نام در مدارس شاهد مربوط به دانش‌آموزان از خانواده‌های ایثارگر است، گفت: البته امتیازاتی مربوط به خود دانش‌آموزان است که این امتیازات مانند حفظ آیات قرآن است که در صورتی که دانش‌آموزی خارج از شمول امتیازی خانواده ایثارگر باشد، این دانش‌آموز در اولویت ثبت‌نام در مدارس شاهد قرار دارد.

وی در تشریح جزئیات ویژگی‌های دانش‌آموزان تصریح کرد: اگر دانش‌آموزی یک جزء قرآن حفظ کرده باشد 15 امتیاز دارد که باید دانش‌آموز تأییدیه‌ای از از مراکز دارالقرآن‌ها در سازمان تبلیغات اسلامی ارائه دهد و یا آزمونی از دانش‌آموز در خصوص حفظ آیات قرآن گرفته شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رزمندگان دوران دفاع مقدس از مراکز مختلفی مانند سپاه پاسداران، بسیج، ارتش و نهادهای دیگر اعزام شده‌اند و مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیستم و پورتال یکنواختی برای اطلاعات خود ندارند، خاطرنشان کرد: این افراد باید برای ثبت‌‌نام فرزندان خود در مدارس شاهد از ادارات منابع انسانی ارگان‌ها‌ی یاد شده گواهی برای مدارس دریافت کرده و ارائه کنند.

کفراشی عنوان کرد: در هنگام ثبت‌‌نام دانش‌آموزان ابتدا خوداظهاری توسط والدین دانش‌آموز صورت می‌گیرد و اگر مدرک لازم آنها تأیید شد ثبت‌نام صورت گرفته و در غیر این صورت دانش‌آموز ذخیره دیگری جایگزین آن می‌شود .

وی با اشاره به اینکه افرادی وجود دارند که در مناطق عملیاتی و مرزی از نهادهای سپاه و ارتش فعالیت می‌کنند که این مناطق شامل مناطق ناامن، عملیاتی، درگیر و غیردرگیر است، گفت: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان افراد یاد شده امتیازاتی قائل شدیم که در صورت ارائه گواهی لازم از نهادهای مربوطه، ثبت‌نام این دانش‌آموزان نیز انجام می‌شود.

کفراشی از فعالیت 1347 مدرسه شاهد در سراسر کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سیستم ثبت‌نام اینترنتی «سجا» در مدارس شاهد فعال است؛ در نتیجه احساس می‌کنیم نیازی به افزایش تعداد مدارس شاهد نداریم و مدارس فعلی کفاف متقاضیان را دارد؛ البته هر جایی که احساس شود مشکل در ثبت‌نام دانش‌آموزان وجود داشته باشد ممکن است افزایش کلاس‌های درس صورت پذیرد.

ارسال نظر: