تا ۱۵ سال دیگر طوفان ریزگردها به ۳۰۰ بار در سال خواهد رسید

ریزگردها هر سال ۱۲۰ بار به خاورمیانه حمله می‌کنند

کدخبر: 2052960

ریزگردها در سال‌های اخیر به عنوان مهمترین منبع آلودگی هوای کشور ما در ۶ ماه نخست سال شناخته می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نگاهی منطقه‌ای به این پدیده خطرناک نشان می‌دهد کشورهای خاورمیانه با بدترین صدمات ناشی از هجوم ریزگردها مواجه می‌شوند. براساس گزارش کارشناسان سازمان ملل، تعداد طوفان های گرد و خاک کشور عراق در 15سال آینده می تواند از تعداد 120مرتبه کنونی تا 300مرتبه در هر سال افزایش یابد.

دانشمندان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که امکان وقوع 300 طوفان گرد و غبار در سال‌های پیش‌رو در عراق وجود دارد. این دانشمندان می‌گویند با افزایش قابل توجه طوفان‌های گرد و خاک، بیشترین آسیب‌های بهداشتی متوجه خاورمیانه می‌شود و ایران و کویت بیش از سایر کشورها در معرض گرد و غبار و ریزگردهایی هستند که از کشورهای عراق و سوریه وارد این کشورها می‌شوند. سوء مدیریت زمین و آب، در کنار درگیری های این منطقه و همچنین تغییرات آب و هوایی از عوامل کلیدی این معضل هستند و بر طبق نظر هواشناسان، طوفان شن و ماسه و گرد و غبار، در مکان‌های جدید مانند برخی از نقاط آسیای مرکزی نیز اتفاق می‌افتد.

نتایج بررسی‌های واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص کرده که در 15سال گذشته افزایش قابل توجهی در فراوانی و شدت طوفان‌های گرد و غبار و هجوم ریزگردها در منطقه خاورمیانه رخ داده است. یکی از منابع اصلی انتشار ریزگردها عراق است، جایی که جریان آب رودخانه‌ها به علت ساخت سد در کشورهای بالادستی عراق با کاهش روبرو شده است و خود منجر به ناپدید شدن باتلاق‌ها و خشک شدن دریاچه‌ها هم در عراق و هم در ایران شده و رسوبات آن منبع اصلی انتشار ریزگردها در منطقه می‌شود. بیابان‌ها همواه یکی از منابع اصلی انتشار ریزگردها بوده‌اند ولی به نظر دانشمندان، فعالیت‌های معدنی ناپایدار، کشاورزی و اکتشافات نفتی در کنار تنش‌های نظامی موجود در کشورها، این مساله را بغرنج‌تر کرده است.

ارسال نظر: