آرمان: انتظارها از عارف غیرمنطقی است/ فراکسیون امید نتوانست رضایت اصلاح‌طلبان را جلب کند

کدخبر: 2053113

"حمایت از کاندیدای جریان اصلاحات از سوی فراکسیون امید مجلس!" این جمله‌ای بود که دیروز عارف گفت که البته به همراه یک علامت سوال در اذهان بود؛ مگر فراکسیون امید جدا از اصلاح‌طلبان است که اکنون عارف خبر می‌دهد این فراکسیون از کاندیدای اصلاحات حمایت می‌کند؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه آرمان طی یادداشتی نوشت: حمایت از کاندیدای جریان اصلاحات از سوی فراکسیون امید مجلس! این جمله‌ای بود که روز گذشته از سوی محمد رضا عارف مطرح و منتشر شد که البته به همراه یک علامت سوال در اذهان بود. مگر فراکسیون امید جدا از اصلاح‌طلبان است که اکنون عارف خبر می‌دهد این فراکسیون از کاندیدای اصلاحات حمایت می‌کند؟ مگر بزرگانی جز بزرگان اصلاحات بودند که در راستای انسجام لیست انتخاباتی امید برای مجلس دست یاری به اصلاح‌طلبان دادند که امروز حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلبان به عنوان یک امتیاز از سوی فراکسیون امید برای آنها ترسیم می‌شود؟ یکی از مزیت‌های جریان اصلاحات نسبت به رقیب اصولگرای آنها در مشخص بودن کاندیدایشان در سال ۹۶ است و همگان واقف هستند با ثبت نام حسن روحانی برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حجت بر اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی تمام و مکلف به حمایت از روحانی هستند. بنابراین اذعان به این مطلب که فراکسیون امید از کاندیدای اصلاحات در انتخابات ۹۶ حمایت خواهد کرد، چندان مطابق بر رفتار سیاسی عارف نیست که با اجماع بزرگان و به واسطه ایثارش در سال ۹۲ که از انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد، در صدر لیست امید قرار گرفت.

مشی اصلاحات را محسن رهامی عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات به خوبی بیان کرد که حسن روحانی را نامزد اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری سال ۹۶ معرفی کرد و معتقد است: چتر اصلاحات روز به روز گسترده‌تر می‌شود. به گفته رهامی قطار اصلاحات کسانی را سوار می‌کند که از قطار اصولگرایان پیاده شده‌اند. تمام اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی در حمایت از روحانی با رهامی هم نظر هستند چنانکه چندی پیش عبدا... ناصری عضو اتاق مشورتی اصلاحات هم با اشاره به ادعای عبور از دولت روحانی توسط اصلاح‌طلبان عنوان کرد:«تمام چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب به روش‌های مختلف اعلام کردند که حتی اگر نامزد رای‌آورتر از آقای روحانی داشته باشیم باز هم او را معرفی نخواهیم کرد و نامزد سال ۹۶ اصلاح‌طلبان آقای روحانی است».

چرا تاکید بر کاندیدای اصلاحات؟

برخی این گمانه را مطرح می‌کنند با توجه به اینکه در سال ۹۲ قرار بود محمدرضا عارف به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات وارد عرصه رقابت شود که پس از آن به دلیل مصلحت اندیشی بزرگان اصلاحات و اصولگرایان میانه رو از روحانی که عضو جامع روحانیت مبارز بود، حمایت شد، اکنون بار دیگر عارف اگر قصد کاندیداتوری هم نداشته باشد، درصدد است آن روزها در سال ۹۲ را در اذهان تداعی کند که به نفع روحانی کنار رفت تا جریان اصلاحات از کاندیدای اختصاصی خودش چشم پوشی کند. گلایه‌های عارف از روحانی و دولت بر همگان واضح است که این روند در زمان انتخابات ریاست مجلس با ادعای برخی مبنی بر حمایت دولت از لاریجانی به اوج رسید. برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که شاید عارف بار دیگر در اندیشه کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد که این احتمال به صفر بسیار نزدیک است. چرا که عملکرد او در فراکسیون امید آنچنان نبود که توانسته باشد رضایت تمام اصلاح‌طلبان را جلب کند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد برای انتخابات‌ مهم ریاست‌جمهوری ۹۶ و مهم‌تر از آن انتخابات شوراها که همزمان با آن در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، چند تغییر در سازمان‌دهی اصلاح‌طلبان ضروری است.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به اصلاحی در ترکیب خود نیاز دارد. اکنون این شورا بیشتر از اینکه به نسبت پتانسیل‌های جریانات مختلف اصلاح‌طلب شکل گرفته باشد، بر اساس تعداد عدد احزاب عضو شکل گرفته است. ضمن اینکه تعدادی از احزاب مهم اصلاح‌طلب و اعتدالگرا باید به آن اضافه شوند، همچنان که در شورای عالی انتخاباتی اخیر این مشکل برطرف شده بود. برخی انتظارها از آقای عارف فراتر از ظرفیت و غیرمنطقی است؛ عارف خود نیز ادعای رهبری جریان اصلاحات را ندارد. تاثیرگذاری در داخل مجلس، از طریق انسجام فراکسیون امید و نیز مجمع نمایندگان تهران، انتظارواقعی همه کسانی است که به لیست امید رای داده‌اند. تلاش برخی برای سوءاستفاده از آقای عارف و رقیب تراشی برای روحانی، بازی از پیش باخته است.

عارف چه برنامه‌ای دارد؟

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ از کاندیدای اصلاح‌طلبان حمایت خواهد کرد. محمدرضا عارف اظهار کرد: اعضای فراکسیون امید به عنوان نماینده مجلس در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری وظیفه ملی خود را در جهت تشویق مردم به مشارکت در انتخابات انجام خواهند داد و چون عضو این فراکسیون هستند علی‌الوصول از کاندیدای اصلاح‌طلبان در این انتخابات حمایت می‌کنند. وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان هنوز ورودی به مصادیق انتخابات ریاست‌جمهوری نداشتند، بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد روندی است که از سال ۹۲ شروع شده و معتقدیم که این روند معقول و منطقی باید همچنان ادامه یابد. رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه اعضای فراکسیون امید مجلس در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری سال آینده حضور جدی خواهند داشت، اضافه کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حال بازنگری تشکیلات خود است و ما امیدواریم طی هفته‌های آینده ترکیب و ساختار جدید شورای عالی مشخص شود.

بعد از آنکه این شورا درباره انتخابات تصمیم‌گیری کرد ما هم مواضع خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم. عارف درباره برخی انتقادات به فراکسیون امید گفت: ما از انتقاد استقبال می‌کنیم و حتی پرخاش جوانان برای ما ارزشمند است. همین طرح انتقادات از فراکسیون امید نشان می‌دهد که این فراکسیون را قبول دارند. ما معتقدیم انتقادات مطروحه به همراه پیشنهاداتی که مطرح می‌شود می‌تواند به روند کار کمیسیون کمک کند. رئیس فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: با توجه به عملکرد فراکسیون امید در طول بیش از دو ماه گذشته به نظر می‌رسد روند کلی حرکت فراکسیون روند خوبی بوده و انسجام‌بخشی خوبی نیز داشته است. در یک دوره‌ای اعضا باید یکدیگر را می‌شناختند که این دوره به خوبی سپری شد و حالا امیدوارم با حضور جدی‌تر فراکسیون در ارتباط با طرح‌ها و لوایح، انسجام و نشاط بیشتری در این زمینه ایجاد شود.

ارسال نظر: