رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:

بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون اجتماعی دولت/ به بنده می‌گویند: عُرضه نداری جلوی طوفان را بگیری

کدخبر: 2053348

رئیس سازمان محیط زیست گفت: لایحه حمایت از محیط‌بانان هنوز در کمیسیون اجتماعی دولت است و به مجلس ارسال نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار در نشستی که امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست برگزار شد افزود: یکی از رویکردهای جدی ما بحث فرهنگ و آموزش بود و در نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌ها این است که حاصل این تلاش‌ها ارتقای حساسیت مردم به مسائل محیط زیست بود. در یک سال اخیر جشنواره فیلم سبز برگزار شد که از دستاوردهای خوب این عرصه افزایش حساسیت مردم به مسائل زیست محیطی است. در این جشنواره که در 60 شهر برگزار شد 400 فیلم خارجی و 41 کشور نیز حضور داشتند و انعکاس آن در کشورهای دیگر بسیار مطلوب بوده است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی دین، فرهنگ و محیط زیست،‌ گفت: این اجلاس نیز سال گذشته برگزار شد که اقدام بسیار خوبی بود و خوشحالیم که توانستیم یک جریان‌سازی فرهنگی داشته باشیم و بهترین تعامل را با دستگاه‌های دولتی برقرار کنیم.

ابتکار با اشاره به لایحه حمایت از محیط‌بانان گفت: این لایحه در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بحث و بررسی بوده و هنوز به مجلس تقدیم نشده است.

وی تصریح کرد: برخی کارشناسان اعتقاد دارند که در رابطه با حمایت از محیط‌بانان قانون به اندازه کافی وجود دارد و نیازمند قانون جدیدی نیستیم اما برخی حقوقدانان نیز اعتقاد دارند که قوانین حمایتی از محیط‌بانان باید تقویت شود و یا اینکه شرایط ویژه‌ای برای آنان در نظر بگیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما نیز بر حمایت از محیط‌بانان تاکید داشته و داریم و این لایحه نیز به منظور حمایت از این اقشار زحمت‌کش تدارک دیده شده است.

به بنده می‌گویند خانم ابتکار عُرضه نداریم جلوی طوفان را بگیری

ابتکار تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این چند سال مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت موضوع گردوغبار بود که بعضی دوستان خیرخواهانه یا غیرخیرخواهانه سعی می‌کنند موضوع را ساده تلقی کنند. به عنوان مثال به بنده می‌گویند خانم ابتکار عُرضه آب‌پاشی نداری و یا می‌گفتند یا عُرضه نداری جلوی طوفان را بگیری، باید در جواب این افراد بگویم خواسته شما مانند این است که ما وعده دهیم طرحی را اجرا کنیم که خورشید به جای طلوع از شرق از غرب طلوع کند.

وی افزود: ما کانون‌های گردوغبار زیادی در کشور داریم که با حرکت باد از روی این کانون‌ها ذرات گردوغبار بلند می‌شوند. به عنوان مثال بخش‌هایی از کرمانشاه و ایلام درگیر این موضوع شدند و طوفانی را تجربه کردند که ارتفاع آن تا 8 کیلومتر هم می‌رسید بنابراین ابعاد این مسأله بسیار گسترده است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص اینکه ‌آیا معضل گردوغبار راه‌حلی دارد یا خیر، گفت: راه‌حل دارد اما راه‌حل‌ها بلندمدت و بین‌المللی است، کار خوبی که سال گذشته ما دنبال کردیم این بود که مسأله گردوغبار را به سطح بین‌المللی بردیم و آن را به یک موضوع بحران تبدیل کردیم، هم اکنون چهار قطعنامه در موضوع گردوغبار برای اجلاس وزرا و منطقه اسکاپ مطرح شده است که ایران پرچمدار این جریان جهانی است و امیدواریم بتوانیم اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

ابتکار مهمترین اقدام در این زمینه را احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها دانست و عنوان کرد: تقریباً همه در جریان بهبود روند دریاچه ارومیه هستند و می‌توان گفت دوره‌ای از تثبیت را در تیر ماه پشت‌سر گذاشتیم و امیدواریم این روند احیا ادامه پیدا کند و سال به سال شاهد بهتر شدن وضعیت این دریاچه باشیم.

وی افزود: برنامه آموزش 600 نفر محیط بان را در سال جاری خواهیم داشت، این دوره بدون اغراق برای محیط‌بانان کم نظیر بوده و بعد از تکمیل این دوره محیط بان آموزش ندیده‌ای در سطح کشور نخواهیم داشت. ما در آینده دوره آموزش محیط بانان را در اتریش برگزار خواهیم کرد تا به حال 60 نفر آموزش دیده و تا پایان سال 200 نفر آموزش تخصصی بین‌المللی خواهند دید.

ارسال نظر: