همزمان با دهه کرامت با حضور چهره های فرهنگی:

"آئین دیدار با دو کتاب تازه متولد" در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد

کدخبر: 2053964

"آدین دیدار با دو کتاب تازه متولد" یا جشن تولد دو کتاب جوان از کتاب نیستان همزمان با دهه کرامت با حضور چهره های فرهنگی و جمعی از نویسندگان و هنرمندان در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

به گزاش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، در این مراسم شخصیت هایی همچون "داوود میرباقری" نویسنده و کارگردان، "محمد حسین لطیفی" نوبسنده و کارگردان، "محمدرضا زائری" نویسنده و کارشناس فرهنگی، "بهزاد بهزاد پور" نویسنده و کارگردان، "نصرالله قادری" نویسنده و کارگردان، "فاطمه راکعی" شاعر و کارشناس فرهنگی، "قاسمعلی فراست" نویسنده و کارشناس فرهنگی، "سارا عرفانی" نویسنده، "حمید باباوند" نویسنده و کارشناس فرهنگی و "مژده لواسانی" مجری و تهیه کننده حضور داشتند.

در این مراسم بخش هایی از دو کتاب "به سپیدی یک رویا" نوشته "فاطمه سلیمانی" که مروری دارد بر زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) و "یوما" نوشته "مریم راهی" که روایت تازه ای است از زنگانی حضرت خدیجه معصومه (س) و فراز و نشیب های روزگار آن حضرت در دوران زندگی با حضرت محمد (ص) توسط "سهیلا گلستانی" در دو بخش خوانده شد.

تاریخ را از زبان هنر بیان می کنم

مریم راهی نویسنده کتاب "یوما" در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: من علاقمند به تاریخ هستم. همچنین علاقه بیشتری هم به تاریخ داستانی دارم. بر این اساس هم فکر می کنم که نوشتن تاریخ داستانی اهمیت بیشتری از نوشتن رمان اجتماعی دارد.

وی افزود: دلیل آن هم این است که من با تاریخ روبرو هستم و مجبور هستم که آن را به داستان تبدیل کنم. در حقیقت در نوشتن تاریخ داستانی مجبور هستم تا تاریخ را از زبان هنر بیان کنم. البته این موضوع کار من را قدری دشوار می کند.

راهی ادامه داد: از طرف دیگر در راه نوشتن این داستان با مذهب و بزرگان دین طرف بودم و باید خیلی با احتیاط تر داستان خود را می نوشتم و خیلی در کار خود دقیق باشم. بنابر این تمایم این موارد سختی کار من را در راه نوشتن این کتاب خیلی بیشتر می کرد.

بعد از یک سال تحقیق کار نوشتن آن را آغاز کردم

این نویسنده خاطرنشان کرد: با این حال علاقه فراوانی که من به این مسیر و این راه داشتم موجب می شد تا این ترس را به کنار بگذارم و به امید صاحب این اثر رو به جلو گام بردارم و کار را شروع کنم. بر این اساس من در راه نوشتن این کتاب بعد از یک سال تحقیق کار نوشتن آن را آغاز کردم. نگار این کتاب نیز چیزی در حدود 6 ماه طول کشید.

وی اضافه کرد: رمان در زمان حال اتفاق می افتد و چند ساعت منتهی به تولید حضرت فاطمه الزهرا (س) را شامل می شود. در این زمان اتفاق هایی رخ می دهد که به فلاش بک هایی می رسد که اینها زندگی حضرت خدیجه (س) را روایت می کند.

راهی تصریح کرد: این داستان ها و روایت ها از زبان راوی های مختلفی که هم موافق و هم مخالف حضرت خدیجه (س) هستند روایت می شود که داستان را در نوع خود جالب و خواندنی می کند.

کار سخت در نوشتن این کتاب ، عبور از خط قرمزها بود

فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب "به سپیدی یک رویا" نیز در بخش بعدی این برنامه در سخنانی، گفت: پیرامون این موضوع است که حضرت معصومه (س) می دانستند که دیداری که قصد دارند با امام رضا (ع) داشته باشند میسر نمی شود. در حقیقت فکر می کنم که این دیدار برای حضرت معصومه (س) همانند یک رویا می مانده است.

وی افزود: در راه نوشتن این کتاب منابع خیلی کم و اطلاعات بسار کم راه بسیار سختی را برای نوشتن این کتاب پیش روی من قرار داده بود. نکته دیگر اینکه کار سخت دیگر در نوشتن این کتاب عبور از خط قرمزها بود. زیرا از این خط قرمزها نباید عبور می کردیم.

این نویسنده ادامه داد: در راه نوشتن این کتاب در کنار پرداختن به شخصیت حضرت معصومه (س) باید به اطرافیان ایشان همانند امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و حتی مادران آنها و همسران آنها می پرداختم و پیرامون آنها نیز تحقیقاتی را انجام می دادم.

سلیمانی تصریح کرد: مدت زمان پژوهش برای گردآوری مطالب و اطلاعات لازم برای نوشتن این کتاب چیزی در حدود پنج ماه به طول انجامید. تقریبا 4 ماه نگارش آن زمان برد و 2 ماه نیز بازنویسی آن طول کشید تا کتاب آماده انتشار شود.

پرداختن به دین اولین ارزش این دو کتاب

قاسمعلی فراست، نویسنده و کارشناس فرهنگی در بخش بعدی این برنامه پیرامون این دو کتاب نتشر شده در سخنانی، گفت: این دو کتاب را به خوبی مطالعه کردم. نکته اول اینکه در این روزگار به ادبیات بپردازد واقعا اقدام ارزشمندی را انجام داده و کار او ستودنی است. نکته بعدی اینکه پرداختن به مقوله دین و دیانت در روزگار فعلی شاهکار است. زیرا آنقدر دین و دیانت مظلوم واقع شده که پرداختن به دین اولین ارزش این دو کتاب است.

وی افزود: نکته بعدی اینکه در این کتاب ها به موضوعاتی پرداخته شده که تا امروز مهجور واقع شده اند. بر این اساس این موضوع امتیاز دیگر این دو کتاب محسوب می شود. زیرا در مورد حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار کتاب داریم ولی وقتی برای نوشتن کتابی حضرت معصومه (س) را انتخاب می کند نشان می دهد که انتخاب هوشمندانه ای را انجام داده است.

از نظر منابع دست نویسنده بسته بود

فراست ادامه داد: اگر در میان منابع خوب جستجو کنیم متوجه می شوبم که در مورد این دو حضرتی که دو کتاب درمورد آنها نوشته شده است منابع آنچنانی وجود ندارد. بخصوص حضرت معصومه (س) که مقداری نسبت به حضرت خدیجه (س) دست نویسنده بسته تر نیز است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه وقتی می آئیم و این مطالب و حرف ها را در قالب کتاب بیان می کنیم امتیاز سوم این کتاب ها محصوب می شود. زیرا تاثیر گذاری قضیه در قالب هنر بیار بیشتر و موثرتر می شود.

وی اضافه کرد: این دو کتاب درمورد دو شخصیت عزیز و مقدس دو بانو و به قلم دو خانم نویسنده نوشته شده است. هر دو نویسنده نیز قصد داشتند تا در قالب داستان رمان های خود را بنویسند. بر این اساس قالب هم که رای نگارش این دو کتاب انتخاب شده بسیار قالب خوب و لازمی است.

کتاب می تواند برای خواننده تنوع ایجاد کند

فراست یادآور شد: البته ما یک ویژگی مهمی معمولا در رمان ها داریم و آن ویژگی این است که نویسنده سعی می کند تا شرایطی را فراهم کند تا خواننده اشتیاق رشد کننده ای برای خواندن کتاب و پرداختن به ادامه داستان داشته باشد که این موضوع در این دو کتاب کمتر دیده شده است.

این نویسنده تصریح کرد: در کتاب "یوما" ارزش هایی بارز است و حیف می باشد که به آنها اشاره ای نشود. اولین ویژگی کتاب این است که با زاویه دید بازی کرده است. بر این اساس این موضوع خود یک نوع هنر است. زیرا وقتی نویسنده می تواند با زاویه دیدهای مختلف بازی کند می تواند برای خواننده تنوع ایجاد کند.

خواننده ناخداگاه به نیت نویسنده در کتاب وصل می شود

وی ادامه داد: این موضوع امتیاز کتاب را بالا برده و خواندن آن را برای خواننده دلنشین کرده است. نکته دیگر اینکه نویسنده از برخی عبارات در کتاب استفاده هایی کرده که هم به لحاظ روانشناسی و هم به لحاظ داستانی بیشتر در جذب مخاطب موثر است.

فراست در پایان گفت: در کتاب "به سپیدی یک رویا" نیز نویسنده به جای اسم "محمد" از "محمدم" استفاده کرده است. زیرا این "میم" اضافه آنقدر فضا را صمیمی می کند که موجب کاهش فاصله خواننده و شخیت داستان می شود. حتی در این بین خواننده ناخداگاه به آن ارزش و نیتی که نویسنده در کتاب خود آورده وصل می شود.

در فیلم و سریال نشان دادن شخصیت ها با دشواری روبرو است

داوود میرباقری" نویسنده و کارگردان نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی، گفت: من توفیق پیدا نکردم که این دو کتاب ارزشمند را مطالعه کنم. زیرا قرار بود قبل از برگزاری این مراسم برای من ارسال شود ولی این مر محقق نشد. ما همینقدر که تا الان در این مراسم حضور داشتم باید بیان کنم که ما در کشور برای پرداختن به شخصیت های صدر اسلام مشکل داریم.

وی افزود: البته فکر می کنم که در حوزه نوشتن و نگارش متن و داستان اندکی دست شما نویسندگان بازتر باشد. باید عرض کنم که ساخت دو کار پیرامون حضرت خدیجه (س) و حضرت معصومه (س) به من پیشنهاد شده بود ولی به دلیل اینکه مشکلاتی که وجود دارد ترجیح دادم که به سمت ساخت آنها نروم.

این کارگردان ادامه داد: زیرا در فیلم و سریال نشان دادن شخصیت ها با دشواری روبرو است. ولی فکر می کنم این موضوع در حوزه ادبیات و داستان وجود نداشته باشد و می توان با استفاده از تخیل برای جذاب تر شدن کار استفاده کنیم.

یک رمان نویس لزوما نباید یک تاریخ نویس باشد

نصرالله قادری، نویسنده و کارگردان نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی، گفت: وقتی دو کتاب را مطالعه کردم متوجه شدم که خوانش کتاب مرد سالارانه است. این درحالی است که خوانش این قبیل کتاب ها باید زنانه باشد. در حقیقت به نظر من نمایشنامه و یا فیلمنامه نویس اگر آن وجه و نگاه زنانه را نداشته باشد اصلا نمی تواند در نوشتن موفق باشد.

وی افزود: یک رمان نویس لزوما نباید یک تاریخ نویس باشد. بر این اساس هم قرار نیست آنچه را که می نویسد درست همانند تاریخ باشد. رمان نویس فقط به رمان خود وابسته است و باید آن صداقت را داشته باشد که چیزی را جعل نکند.

این نویسنده و کارگردان تصریح کرد: یک رمان نویس نمی تواند دریچه تخیل خود را ببند که اگر این کار را کند به یک تاریخ نویس تبدیل می شود. یک نویسنده باید قهرمان خود را خلق کند و این قهرمان هم باید بتواند به زمان خود جواب پس بدهد.

"به سپیدی یک رویا" را خیلی دوست داشتم

محمد حسین لطیفی، نوبسنده و کارگردان هم در بخش دیگر این برنامه در سخنانی، گفت: مشکلات فراوانی برای حضور در این مراسم داشتم ولی برای ارزش گذاشتن به این حرکت های زیبا که همین نوشتن دو کتاب بسیار خوب است در این مراسم حاضر شدم. البته فقط توانستم یکی از این کتاب ها را آن هم تا نیمه بخوانم.

وی افزود: کتاب "به سپیدی یک رویا" را مطالعه کردم و خیلی هم دوست داشتم تا بتوانم هر دو کتاب را به صورت کامل مطالعه کنم. اما مطلبی که پیرامون این کتاب باید عرض کنم این است که ای کاش یک جلد قبل از این کتاب نوشته می شد. زیرا خیلی سخت است که بیایید و در عرصه نمایش درمورد حضرت معصومه (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) کار کنید.

لطیفی تصریح کرد: این کتاب پیرامون عشق یک خواهر به برادر است. در حقیقت وقتی کتاب را در دست می گیریم و آن را شروع به مطالعه می کنیم با این عشق بسیار زیبا روبرو می شویم.

باطن این جلسه در روز قیامت معلوم و مشخص می شود

حجت الاسلام محمدرضا زائری نویسنده و کارشناس فرهنگی نیز در انتهای این مراسم در سخنانی، گفت: باطن این جلسه در روز قیامت معلوم و مشخص می شود. بر این اساس امیدوار هستیم که در قیامت از این حقیقت بهره مند بشویم.

وی افزود: به این دو نویسنده خانم تبریک عرض می کنم که سعی کردند تا همه ما را از یک ظاهری به یک باطنی نزدیک کنند. ظاهر دو کتاب حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه معصومه (س) است. اما باید عرض کنم که باطل این دو بزرگوار فاطمه الزهراء (س) است.

زائری ادامه داد: حضرت خدیجه (س) ظرف وجودی حضرت فاطمه معصومه (س) برای ورود به دنیا است و حضرت فاطمه معصومه (س) ظرف حضرت فاطمه الزهراء (س) برای استمرار برکات آنها است.

حقیقت این جلسه و این دو کتاب حضرت فاطمه الزهراء (س) است. اما این حقیقت آنقدر قدسی و غیر مادی است که اگر قرار است نزدیک شده و به آن پرداخته شود باید در ظرف های دیگری قرار بگیرد.

ارسال نظر: