وزیر خارجه اسبق آمریکا:

ایران مجبور است به برجام پایبند باشد

کدخبر: 2054022

کالین پاول گفت: برجام ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را از ۱۲ هزار کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش داد؛ برای من عجیب بود که ایران حاضر شود این کار را انجام دهد اما در هر حال این کار را انجام داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ، توافق گروه پنج به اضافه یک را با ایران توافقی بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد، امتیازی نیز دریافت نمی کند بنابراین مجبور است به آن عمل کند .

وی در گفتگو با شبکه ان بی سی نیوز درباره توافقنامه هسته ای ایران گفت به نظر من این توافقنامه ای خوبی است. من این توافقنامه را خیلی دقیق مطالعه کرده ام و نظرات مخالفان با این توافقنامه را نیز دقیق بررسی کرده ام. پس از مقایسه نظرات موافقان و مخالفان و متن توافقنامه با یکدیگر، به این نتیجه رسیدم که این توافقنامه ای خوبی است.

وزیر خارجه اسبق آمریکا تصریح کرد: یکی از نگرانیهای بزرگ مخالفان درباره این توافقنامه این است که می گویند ما توافقنامه را طوری نوشته ایم که راه را برای بازگشت ایران به مسیر تولید سلاح هسته ای در ده یا پانزده سال آینده باز گذاشته ایم. آنها این واقعیت را فراموش کرده اند که ایران در ده سال گذشته در آزاد راه هسته ای قرار داشت و با سرعت به سمت تولید سلاح هسته ای یا داشتن برنامه تسلیحاتی هسته ای حرکت می کرد و در این مسیر هیچ محدودیت سرعتی هم نداشت.

وی افزود: ایران در ده سال گذشته از یکصد و سی و شش سانتریفوژ به نوزده هزار سانتریفوژ رسیدند. این توافقنامه تعداد سانتریفوژهای ایران را به حدود پنج هزار سانتریفوژ کاهش داد. به علاوه همه این فعالیتها و تأسیسات هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این نتیجه ای خوب برای ماست.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: کالین با بیان این که ایران حدود دوازده هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت، اذعان کرد: این توافقنامه باعث شد تا ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به سیصد کیلوگرم کاهش یابد. این میزان کاهش بسیار چشمگیر است و برای من عجیب بود که ایران حاضر شود این کار را انجام دهد اما در هر حال این کار را انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: درباره مسئله پولوتونیوم ، نیز باید بگویم بر اساس این توافقنامه قلب راکتور آب سنگین اراک که می توانست پولوتونیوم تولید کند، از سیمان پر شد. بنابراین اینها تغییراتی قابل توجه است و در واقع ما حرکت بدون محدودیت ایران را در بزرگراه هسته ای محدود کردیم. باید توجه داشته باشیم اگر ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد ، امتیازی نیز دریافت نمی کند بنابراین مجبور است به آن عمل کند .

ارسال نظر: