همراه با سومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره عمار روایت می‌شود:

سرانجام نئولیبرالیسم و سرمایه‌داری در فقیرترین کشور آمریکای مرکزی، هائیتی

کدخبر: 2054415

مستند اتحاد(Kombit) به کارگردانی "آنیبال گاریستو"، مستندساز آرژانتینی، مسائل و مشکلاتی را که کشور هائیتی بعد از زلزله سال ۲۰۱۰ میلادی بخاطر حضور نیروهای نظامی برخی کشورها از جمله امریکا مواجه شده است، روایت می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار، در حالی به روزهای برگزاری خود نزدیک می‌شود که به دلیل موضوعات مختلف آن، آثار قابل توجهی و متنوعی هم در آن حضور پیدا کردند.

مستند اتحاد(Kombit) به کارگردانی «آنیبال گاریستو» و به همراهی «دیانا روزنفیلم»، «ال گولونیو» و «اوس اوجوس دی» یکی از آثار حاضر در این جشنواره است که سعی کرده مسائل و اتفاقاتی را که کشور هائیتی بعد از زلزله سال 2010 میلادی با آن مواجه شده است، به تصویر بکشد.

این فیلمساز آرژانتینی که خود از یک جامعه روستایی با اهدافی آرمانی برخواسته است، در مستند «kombit»، به روایت زلزله‌ای پرداخته است که در پی آن، هائیتی با حضور نیروهای نظامی برخی کشورها از جمله امریکا و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد(مینوستا)، اشغال می‌شود در حالی که هزاران نفر از مردم این کشور پس از یک زلزله‌ مرگبار، در تلاش برای امرار معاش روزانه خود هستند.

این مستند، کشوری را نشان می‌دهد که مردمش، برای گذران زندگی خود، به روش‌های سنتی به کشت برنج مشغول هستند و از طرف دیگر، سعی می‌شود تا شرایط آموزش و بهداشت ابتدایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

بر اساس این مستند، مردم این کشور تلاش می‌کنند تا برنجی که به روش‌های کاملا سنتی و قدیمی تولید می‌کنند در رقابت نابرابر با برنج وارداتی از امریکا که به صورت صنعتی تولید و روانه هائیتی می‌شود، عقب نماند و این موضوع، در شرایطی است که نیروهای سازمان ملل متحد که خود را محافظ وضع موجود معرفی می‌کنند، باعث ورود بیماری «وبا» به این منطقه شدند.

آن‌گونه که این مستند روایت می‌کند، دولت امریکا تصمیم می‌گیرد تا برنج اصلاح شده ژنتیکی را با بهای پایین به کشور هائیتی صادر کند تا در رقابتی نابرابر، بتواند تولیدکنندگان داخلی و کشاورزان این کشور را به زانو درآورد.

همچنین کارگران این کشور، مجبور می‌شوند در یک شیوه جدید برده‌داری، با دستمزدهایی پایین، کار کنند و در نهایت، کشور هائیتی، استقلال تولید مواد غذایی خود را از دست داده و اقتصاد آن به سمت فروپاشی، در حال حرکت است.

مستند «kombit»، با به تصویر کشیدن این اتفاقات ناگوار، عواقب نئولیبرالیسم و سرمایه‌داری را از طریق برجسته ساختن مسائل و مشکلات هائیتی، فقیرترین کشور آمریکای مرکزی روایت می‌کند و با نمایش چشم‌اندزاها و زیبایی‌های از بین رفته این کشور و فقر عمیق شهرهای آن، آینده همراه با یأس و امید این کشور را از زبان مردمانش بیان می‌کند.

گفتنی است سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با استقبال فیلمسازان 129 کشور و شرکت بیش از 5000 اثر در ‌قالب‌ها و موضوعات مختلف، همزمان با سالروز کودتای امریکا علیه دولت ملی دکتر مصدق، از اواخر مرداد ماه شروع می‌شود.

ارسال نظر: