یک کارگردان تئاتر عنوان کرد:

مسئولان فرهنگی باید با حضور در اجراهای مختلف مبلغ تئاتر باشند

کدخبر: 2054486

رضا فیاضی در برنامه "پرده آخر" از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: متاسفانه امروزه بسیاری از هنرمندان و مسئولان فرهنگی ایران تئاتر کودک و نوجوان را شایسته ی خود ندانسته و به همین دلیل در اجراهای کودک حاضر نمی شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، برنامه "پرده آخر" با موضوع بررسی گرایشهای مختلف تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی و با حضور رضا فیاضی (کارگردان، بازیگر و نمایشنامه نویس)، مریم معترف (کارگردان، بازیگر و مدیر هنری)، ناصر آویژه (کارگردان و نویسنده) و سروناز نانکلی (کارگردان و بازیگر) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه ناصر آویژه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در حوزه ی تئاتر کودک و نوجوان در کشور، اظهار داشت: برای فرهنگ سازی مطلوب باید تمام اقشار جامعه از موضوع مورد فرهنگ سازی به درک مشترک رسیده تحت برنامه ریزی سازمانی مشخص پیش روند.

وی همچنین در ادامه افزود: مساله ی تئاتر کودک و نوجوان هنوز برای اقشار مختلف جدی نشده است، در حالی که دوران کودکی بهترین دوران برای پرورش ذهن و فرهنگ افراد جامعه است.

این کارگردان ایرانی با بیان این که در تئاتر کودک ایران همه در حال موازی کاری هستند، گفت: آموزش و پرورش، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و تمام نهادهای مرتبط با کودکان اگر با همدیگر یکپارچگی و وحدت داشته باشند، می توانند کارهای بسیار موثری را انجام دهند.

وی همچنین در ادامه افزود: در تئاتر کشور، تقاضا بسیار است، در حالی که عرضه ی خوبی صورت نمی گیرد، اگر موازی کاری های سازمان های فرهنگی رفع شود، می توانیم شاهد پیشرفت تئاتر کودک در ایران باشیم.

در بخش دیگر این برنامه مریم معترف با اشاره به تاثیر بسیزای نمایش در کودکان، گفت: اگر متولیان هنرهای نمایشی متوجه تاثیر بسیار تئاتر در افراد باشند، بیش از پیش به فکر تئاتر افتاده و اهمیت زیادی به این موضوع قایل خواهد شد.

وی با بیان این که کودکان باید به خوب دیدن، شنیدن و گفتن عادت کنند، اظهار داشت: اگر کودکی به خوبدیدن، گفتن و شنیدن عادت نکرده و خلاف این را پیش بگیرد، از آینده ی خوبی برخوردار نخواهد بود.

در ادامه برنامه گفت و گو اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو سروناز نانکلی با بیان این که حوزه ی کودک و نوجوان یک حوزه ی میان رشته ای است، گفت: هنر کودک و نوجوان محدود به هنرهای نمایشی نمی شود، بلکه برای دستیابی به نقطه ی مطلوب باید زحمت بسیاری را متحمل شد، این درحالی است که در کشور ما کارهای با زحمت بسیار همواره به دلایل گوناگون لغو می شوند.

وی همچنین در ادامه افزود: با نادیده گرفتن تئاتر کودک و نوجوان اهمیت این رشته در جامعه کم رنگ شده و سبب بروز آسیب های بسیاری می شود.

این نمایشنامه نویس ایرانی در خصوص تئاتر مدارس افزود: مدارس از برنامه های اضافه بر سازمان خود، مانند کلاس های موسیقی و تئاتر فقط به عنوان یک ویترین تبلیغاتی استفاده کرده و از این کار به دنبال جلب توجه والدین کودکان است.

در ادامه برنامه پرده آخر رضا فیاضی در خصوص حمایت مدیران دولتی از تئاتر کودک و نوجوان، گفت: حضور مسئولان فرهنگی دولتی در نمایش های کودک و نوجوان علاوه بر مزیت دیدن آن ها برای مسئولانی که در این محیط ها حضور ندارند تشویقی می شود تا به تماشای تئاتر کودک بنشینند.

وی همچنین در ادامه افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از هنرمندان و مسئولان فرهنگی ایران تئاتر کودک و نوجوان را شایسته ی خود ندانسته و به همین دلیل در اجراهای کودک حاضر نمی شوند. در حالی که حضور آن ها می تواند به حضور گسترده ی مردم در نمایش ها کمک کند.

این بازیگر تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به فرهنگ سازی در حوزه ی تئاتر کودک و نوجوان، اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می تواند برای فرهنگ سازی و گسترش تئاتر کودک و نوجوان ظرفیت خوبی باشد، چرا این این مرکز پتانسیل چنین کاری را دارد.

فایل صوتی برنامه "پرده آخر" با اجرای علی جعفری از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر جمعه از ساعت 16 الی 17 از شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است.

ارسال نظر: