طی نامه‌ای به رئیس مجلس

نمایندگان خواستار ابطال مصوبه دولت درباره قراردادهای جدید نفتی توسط لاریجانی شدند

کدخبر: 2054566

۱۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به الگوی قراردادهای جدید نفتی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار ابطال مصوبه دولت درباره این قراردادها شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند تا نسبت به ابطال مصوبه دولت در مورد قراردادهای جدید نفتی اقدام کند.

وی افزود: تاکنون این نامه به امضای 15 نفر از نامیندگان رسیده و امضاهای آن همچنان رو به افزایش است.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر علی لاریجانی

همان طور که مستحضر هستید رهبر معظم انقلاب در خصوص قراردادهای نفتی تاکید کردند به خاطر مصالح و منافع کشور هم در تصمیم گیری‌های نهایی همه نهادهای قانونی موضوع را مجدانه پیگیری کنند و نکاتی را که کارشناسان زبده امور نفتی بر آن اصرار دارند به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه با پیگیری‌ها و اصرار وزیر نفت الگوی جدید قراردادهای نفتی که به مدت حدود 30 سال اختیار نفت و گاز کشور را عملا به بیگانگان می‌سپارد توسط هیات وزیران به تصویب رسید. این الگو که از سال 1354 یعنی حتی در زمان شاه مخلوع به دلیل نقض منافع کشور منسوخ شده است به صورت سوال برانگیزی توسط وزیر نفت و هیات وزیران احیا شده و علاوه بر نقض حاکمیت ملی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه آن و متخصصان داخلی را عملا بی خاصیت و یا کم خاصیت می‌کند.

الگوی جدید نفتی که برای اولین بار در سال 1354 علاوه بر اکتشاف تولید، بهره برداری طولانی مدت 25 تا 32 ساله را به شرکت های خارجی واگذار می‌کند با حاکمیت ملی و استقلال کشور در تعارض است و مغایر با اصل 150 قانون اساسی است که می‌"گوید هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی ، اقتصادی، فرهنگ‌، ارتش و دیگر شئون کشور شود ممنوع است در تعارض است.

آقای دکتر لاریجانی!

روا مدارید در آستانه کودتای ننگین 28 مرداد که با هدف وابسته کردن مجدد نفت به بیگانگان انجام شد زمینه انعقاد قراردادهایی فراهم آید که بار دیگر این سرمایه خدادای به صورت کاملا یک جانبه و ظالمانه به بیگانگان واگذار شود.

جناب آقای دکتر لایجانی!

ما امضا کنندگان تقاضا داریم جنابعالی از همه توان و ظرفیت خود استفاد نموده و به عنوان رئیس دستگاه قانون گذاری مطابق اصل 138 قانون اساسی نسبت به ابطال مصوبه هیات وزیران اقدام نمایید.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس ، گفت: تعدادی از نمایندگان طرحی را با قید دوفوریت تهیه کردند که بر اساس آن قراردادهای نفتی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی افزود: این طرح تاکنون به امضای 17 نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن در حال افزایش است و این طرح فردا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 7 قانون شرح وظایف وزارت نفت، شرایط عمومی قراردادهای نفتی با پیشنهاد وزیر نفت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد که در طرح اصلاحی نمایندگان آمده است که شرایط عمومی قراردادهای نفتی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

ارسال نظر: