عضو کمیته اقتصاد زیستی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

احتمال تراریخته بودن بذرهای وارداتی/ بانوان شالی‌کار در معرض سموم شیمیایی با بیشترین میزان سقط‌جنین و ناقص زایی

کدخبر: 2054748

عضو کمیته اقتصاد زیستی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این‌که گمرک کشور برای واردات بذر تراریخته بودن را مدنظر قرار نمی‌دهد، گفت: براین اساس واردکنندگان بذرها سند مشخصی از تراریخته بودن محصولات وارداتی در اختیار ندارند.

دکتر شهرام توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، با اشاره به این‌که بیش از 20 سال است که گیاهان تراریخته( دست‌کاری ژنتیکی شده) در دنیا تولید و عرضه می‌شوند، گفت: اصالت دست‌کاری ژنتیکی برای بالا بردن میزان مقاومت گیاهان در برابر آفات خاص، سازگاری گیاه با کم‌آبی و یا آب‌شور است به‌طوری‌که در حال حاضر، بخش اعظم محصولاتی مانند ذرت و سویای مصرفی در دنیا به‌صورت تراریخته است.

مسئول سابق مرکز تحقیقات بذر افزود: ما در فنّاوری تولید بذر بسیار ضعیف هستیم بر همین اساس اکثر بذرهای قابل‌استفاده در کشور وارداتی هستند، از طرفی تاکنون گمرک کشور اصراری برای مشخص کردن تراریخته بودن بذرهای وارداتی نداشته است، بنابراین سند مشخصی وجود ندارد که بذرهای وارداتی تراریخته هستند یا نه، ازاین‌رو احتمال وجود بذرهای تراریخته قابل‌انکار نیست.

عضو کمیته اقتصاد زیستی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بابیان این‌که برنج‌هایی که در شمال کشور کاشت می‌شوند تراریخته نیستند، تصریح کرد: اما در مورد تراریخته نبودن برنج‌های هندی و وارداتی که در بازار موجود است نمی‌توان قطعیت داشت.

وی با تأکید بر این‌که بذرهای اصلاح نژاد شده با بذرهای تراریخته شده متفاوت هستند ، گفت: برنج‌هایی وجود دارند که بذر آن‌ها باانرژی هسته‌ای اصلاح نژاد می‌شوند و بانام برنج هسته‌ای موجودند.

توفیقی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات مختلف مشخص‌شده که اظهارنظرت منفی در مورد محصولات تراریخته بیشتر ریشه اقتصادی داشته و به‌منظور حمایت از تولید داخل از سوی اتحادیه اروپا مطرح‌شده و در مواردی نیز ریشه سیاسی دارد که رئیس‌جمهور روسیه برای تحریم مواد غذایی آمریکایی خرید محصولات تراریخته را ممنوع اعلام می‌کند و تنش‌های حاصل در مورد برنج‌های تراریخته شده نیز بیشتر فضاسازی است.

وی افزود: در تحقیقاتی که برای مضرات احتمالی محصولات تراریخته صورت گرفته تاکنون هیچ مستند علمی متقن مبنی برای سرطان‌زایی محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی به اثبات نرسیده است، اگرچه این موضوع دلیلی بر سلامت این محصولات نیست درحالی‌که مضرات سموم شیمیایی بر سلامت بر کسی پوشیده نیست و به اثبات نیز رسیده است، محصولی ارگانیک و سالم است که در هوای سالم و زمینی که 50 سال کود شیمیایی نخورده باشد کشت شود، آیا چنین شرایطی در کشور وجود دارد؟

عضو کمیته اقتصاد زیستی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تهدیدات جدی مصرف سموم کشاورزی در شالیزارهای شمال کشور و آثار سوء آن بر سلامت شالی‌کاران، گفت: به‌عنوان‌مثال سم مصرفی در شالیزارهای شمال کشور در آب غوطه‌ور‌است و بانوان شالی‌کار ساعت‌ها در این شالیزارها فعالیت دارند که زمان کافی برای جذب سموم به بدن مهیاست ازاین‌رو تحقیقات نشان می‌دهد که میزان سقط‌جنین و ناقص زایی در زنان شالی‌کار شمال کشور به نسبت سایر زنان بیشتر است. درحالی‌که هنوز در مورد مضرات محصولات تراریخته مستند علمی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد دست‌کاری ژنتیک نتیجه آزمایشگاهی و تحقیقاتی موثقی مبنی بر سرطان‌زا بودن محصولات وجود ندارد اما در مورد مضرات سموم شیمیایی بر سلامت هیچ‌چیز پوشیده و مبهمی وجود ندارد و تنش‌های ایجادشده در مورد محصولات تراریخته تنها می‌تواند فضاسازی باشد.

ارسال نظر: