یادداشت/ روزنامه اعتماد

ابراز نگرانی مدیر ارشد دولت اصلاحات از احتمال پائین آمدن حقوق مدیران

کدخبر: 2055200

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت اصلاحات از پائین آوردن حقوق مدیران به عنوان افتادن از آن سوی پشت بام تعبیر کرد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ حمیدرضا برادران شرکا رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان خطر افتادن از سوی دیگر بام خواهان آن شد که حقوق کم به مدیران ندهیم!

برادران شرکا در این یادداشت نوشت:« اتفاق خطرناکی است، برای اثبات اینکه ما مشکلی نداریم و می‌خواهیم با مظاهر فساد مبارزه کنیم، آنقدر عرصه را بر شایستگان تنگ کنیم که دیگر مجالی برای نیروهای کاری و زبده باقی نگذاریم و با دست خودمان دستگاه اجرایی را از نیروهای کارآمد و کاربلد محروم کنیم.»

یادداشت نویس اعتماد ادامه داد: قرار نیست همه را به بهانه کم بودن حقوق و دستمزد و ساده زیستی به یک چوب برانیم. من پیشتر نیز در جلساتی خصوصی و عمومی هشدارهایی را نسبت به این موضوع مطرح کردم اما به نظر می‌رسد امروزه تنها و تنها، پایین آوردن سطح حقوق و دستمزد مهم است و دیگر مولفه‌هایی که می‌تواند در شکل‌گیری یک مدیریت شایسته موثر و مفید باشد، دخالتی در این فرآیند ندارد.

اعتماد در ادامه نوشت: کاش تمام کسانی که منتقد وضع موجود هستند توجه داشته باشند همان قدر که حقوق‌ها و دستمزدهای بالا می‌تواند به اقتصاد ایران ضربه زند و اعتماد عمومی را از میان ببرد، حقوق و دستمزد اندک نیز می‌تواند سرمنشا مشکلاتی متفاوت باشد.

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

انتشار فیش‌های حقوقی این نگرانی را برای بسیاری از دلسوزان نظام ایجاد کرده است که مبادا فشارها سبب شود ما از آن سوی بام بیفتیم .

اتفاق خطرناکی است، برای اثبات اینکه ما مشکلی نداریم و می‌خواهیم با مظاهر فساد مبارزه کنیم، آنقدر عرصه را بر شایستگان تنگ کنیم که دیگر مجالی برای نیروهای کاری و زبده باقی نگذاریم و با دست خودمان دستگاه اجرایی را از نیروهای کارآمد و کاربلد محروم کنیم. شاید بهتر باشد دولت در شرایط کنونی، به جای در پیش گرفتن رویه افراط و تفریط، درصدد برآید جانب انصاف و عدالت را در پیش بگیرد. این شرایط می‌تواند ما را به موقعیتی تازه برساند؛ موقعیتی که در آن اتفاقا شایستگی‌ها و دانش افراد در تعیین سطح دستمزد آنها دخالت دارد و قرار نیست همه را به بهانه کم بودن حقوق و دستمزد و ساده زیستی به یک چوب برانیم. من پیشتر نیز در جلساتی خصوصی و عمومی هشدارهایی را نسبت به این موضوع مطرح کردم اما به نظر می‌رسد امروزه تنها و تنها، پایین آوردن سطح حقوق و دستمزد مهم است و دیگر مولفه‌هایی که می‌تواند در شکل‌گیری یک مدیریت شایسته موثر و مفید باشد، دخالتی در این فرآیند ندارد. از این رو است که من هر چند از ساماندهی نظام حقوق و دستمزد استقبال می‌کنم اما همچنان نگرانم که این‌بار نه حقوق‌های بالا که حقوق‌های اندک، بدون توجه به شرایط و ویژگی‌های نیروی انسانی ضربات مهلکی را به نظام اجرایی و تصمیم‌گیری ایران وارد کند. امیدوارم که مدیران و مسوولان و سیاستگذاران این ویژگی مهم را دریابند و در تصمیم‌گیری هاو تصمیم‌سازی‌ها، آن را مد نظر قرار دهند .

به هر روی اگر دولت قصد دارد ساختاری مناسب برای پرداخت حقوق و دستمزد بیندیشد، باید همچنان مطالعه و طرح‌ریزی بر این نظام را با توجه به آسیب‌های وارده و شرایطی که از سر گذرانده است مد نظر قرار دهد. متاسفانه تجربه نشان داده است ما در بسیاری از دوره‌ها، با عملکردهایی به شدت انبساطی و به‌شدت انقباضی روبه‌رو بوده‌ایم و از هر دو جهت نیز به‌شدت آسیب دیده‌ایم .

کاش تمام کسانی که منتقد وضع موجود هستند توجه داشته باشند همان قدر که حقوق‌ها و دستمزدهای بالا می‌تواند به اقتصاد ایران ضربه زند و اعتماد عمومی را از میان ببرد، حقوق و دستمزد اندک نیز می‌تواند سرمنشا مشکلاتی متفاوت باشد. از این رو لازم است دولت ایران، مانند دولت‌های توسعه یافته حد وسطی را برای پرداخت دستمزد عادلانه مدنظر قرار دهد. در این میان باید توجه داشت عدالت به معنای بالا بودن یا پایین بودن صرف دستمزد نیست و لازم است شرایط شغلی، مهارت‌ها، ویژگی‌ها و شایستگی‌های افرادی که در مناصب قرار می‌گیرند نیز مدنظر قرار گیرد .

ارسال نظر: