پلیس فتا هشدار داد:

فریب کلاهبرداران فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی را نخورید

کدخبر: 2055231

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به افزایش روزافزون کانال‌ها و صفحات فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی گفت: کاربران، فریب این تبلیغات را نخورند و در دام بزهکاران و کلاهبرداران سایبری نیفتند.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ سرگرد حمید کیانی افزود: کسب و کارهای اینترنتی، ساز و کار مشخصی دارد و فروشگاه‌های فعال در زمینه خرید و فروش اینترنتی باید نشان اعتماد الکترونیکی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کنند؛ این درحالی است که تبلیغات انجام شده در شبکه های اجتماعی از سوی کانال ها و صفحاتی صورت می‌گیرد که در برخی مواقع نشان نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

کیانی افزود: با توجه به نداشتن نماد اعتماد الکترونیکی بهتر است که کاربران فریب تبلیغات این کانال ها و صفحات را در شبکه اجتماعی نخورند و از این دست کانال ها خرید نکنند چرا که بزهکاران سایبری با استفاده از تبلیغات غیر واقعی و دورغین در این کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی کاربران را نسبت به خریداری اجناس صوری خود ترغیب می کنند.

وی گفت: پس از جلب اعتماد کاربران، مبالغ هنگفتی را به بهانه فروش کالاهای نو یا دست دوم از آنها کلاهبرداری می کنند و پس از کلاهبرداری است که دیگر شما این کانال یا صفحه را در شبکه های اجتماعی مشاهده نمی کنید یا به تماس های شما پاسخی نمی دهند.

کیانی یادآور شد: به دام انداختن کاربران در درگاه های جعلی و فیشینگ بانکی (فیشینگ به وسیله یک هکر یا حمله کننده برای دزدیدن اطلاعات حساس مانند نام کاربری، رمز عبور و رمز کارت های اعتباری استفاده می شود در این حالت حمله کننده وانمود می کند یک شخص یا یک سازمان مورد اعتماد است.) یکی دیگر از شگردهای بزهکاران و کلاهبرداران سایبری است که در شبکه های اجتماعی تبلیغ فروش کالا یا خدمات می کند. همچنین ارسال کالای تقلبی یا دست دوم برای خریدار یا نفرستادن کالا از سوی این کانال ها و صفحات از دیگر شگردهای این افراد است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کالاها و خدمات تبلیغ شده در کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی کالاها و خدمات ممنوعه است، گفت: این شگرد باعث می شود خریداران این دست کالاها و خدمات اقدام به شکایت علیه این کانال ها و صفحات دروغین و جعلی نکنند و در پی شکایت نکردن کاربران از این اعمال مجرمانه این کانال ها و صفحات شاهد هستیم که آنها آزادانه اعمال مجرمانه خود را برای دیگر کاربران اجرا می کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا به کاربران توصیه کرد که حتما برای خرید در فضای مجازی فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیکی خرید کنند و برای صحت نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه ها نیز می توانند به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک مراجعه کنند.

کیانی از تمام کاربران خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

ارسال نظر: