کارشناس مرکز آموزش قوه قضاییه در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

مرجع رسیدگی به قیمت کالا تعزیرات حکومتی است/ دادگاه به تخلفات صنفی ورود نمی‌کند

کدخبر: 2055365

کارشناس مرکز آموزش قوه قضاییه گفت: این روزها مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی تعزیرات حکومتی هستند و دادگاه‌ها برخلاف گذشته مسئولیتی در قبال این موضوع ندارند.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: ابراهیم بهنام اصل رئیس شعبه 36 دیوان عالی کشور بابیان مطلب فوق افزود: به فرض اگر یک شهروند برای خرید کالایی مثل پوشاک یا مواد خوراکی با گران‌فروشی مواجه شود دیگر نباید به دادگاه بیاید بلکه باید به تعزیرات مراجعه کرده و این مورد را در آنجا پیگیری کند.

وی ادامه داد: قبلاً شکایاتی مثل کم‌فروشی یا هر چیز مشابهی از جانب اشخاص مطرح می‌شد و به‌موجب آن شکایت، دادگاه کیفری به موضوع رسیدگی می‌کرد اما بعد که این مسئولیت به تعزیرات حکومتی سپرده شد همه تخلفات صنفی در همان نهاد رسیدگی شده و از آن به بعد دیگر این قضیه به دادگاه‌ها مربوط نمی‌شود.

کارشناس مرکز آموزش بابیان اینکه در دنیای حقوق و اقتصاد کالا به هر شی‌ء که دارای ارزش اقتصادی باشد اطلاق می‌شود، اظهار داشت: انواع و اقسام کالاها نیز با توجه به کارکرد و معیارهای مشخص اقتصادی در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند. از آن جمله می‌توان به کالای رایگان و اقتصادی، کالای نرمال و پست، کالای بی‌دوام و بادوام و کالای مکمل و جانشین اشاره کرد. البته قصد نداریم وارد فضای تخصصی تعریف کالا شویم و از ویژگی و جزئیات هر گروه چیزی را بگوییم اما آنچه در کنار بحث کالا مطرح می‌شود و شاید مهم‌ترین مورد برای مردم هم همین موضوع باشد نحوه قیمت‌گذاری کالا و حق‌وحقوق خریداران آن است.

گران‌فروشی را به تعزیرات حکومتی گزارش دهید

بهنام اصل اظهار داشت: تعزیرات حکومتی با این عنوان خاص، سازمانی 30 ساله است اما اگر به‌درستی به اهداف و وظایف آن بپردازیم می‌بینیم که چنین نهادی بانام‌های مختلف همواره و در طول تاریخ در حکومت‌های اسلامی وجود داشته تا به تخلفات اقتصادی رسیدگی کند و هم‌سوی نظام اقتصادی کشور پیش رود.

وی با اشاره به اینکه تعزیرات حکومتی در ابتدای موجودیت خود یعنی زمان حیات امام خمینی(ره) با اهداف مشخصی تشکیل شد، گفت: این نهاد به‌عنوان یک‌نهاد غیر قضایی در ابتدا قرار نبود که قضاوت کند. زمانی که تعزیرات حکومتی به پیشنهاد نخست‌وزیر آن دوره تشکیل شد، اهداف و وظایفش مشخص بود. اما در طی زمان حوزه وظایف تعزیرات تغییر کرد و به اینجا رسید که به تخلفات ناشی از قیمت‌گذاری کالا رسیدگی کند.

این قاضی است که باید حکم دهد

با سپردن مسئولیت "رسیدگی به تخلفات ناشی از قیمت‌گذاری کالا"، به تعزیرات حکومتی و جدا شدن آن از مراجع قضایی کار قضاوت دیگر بر عهده قاضی نیست درحالی‌که به گفته بهنام اصل هر محکومیتی باید در دادگاه و توسط قاضی محاکمه شود نه کسی به‌غیراز قاضی این کار را انجام دهد.

ارسال نظر: