شکست مذاکرات آتش‌بس سودان در کمتر از یک هفته

کدخبر: 2055522

مذاکره کننده ارشد دولت سودان از شکست مذاکرات صلح با شورشیان تنها چند روز پس از آغاز آن خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "ابراهیم محمود"، مذاکره‌کننده ارشد دولت خارطوم در مذاکرات صلحی که با هدف دستیابی به توافقنامه دائمی آتش‌بس در اقلیم‌های سه گانه سودان آغاز شده، پس از بازگشت از مذاکرات ، از شکست این گفتگوها تنها یک هفته پس از آغاز آن خبر داد و گفت: مذاکرات صلحی که در آدیس آبابا برگزار شد به دلیل عدم جدیت گروه‌های مسلح در رسیدن به توافقی برای توقف تیراندازی‌ها و آتش‌بس، شکست خورد.

شورشیان از سال 2011 و از زمان استقلال سودان با ارتش این کشور در اقلیم‌های کردفان و نیل آبی واقع در جنوب این کشور از سال 2011 درگیر هستند.

درگیری‌ها در اقلیم دارفور واقع در غرب سودان نیز از سال 2013 آغاز شد. در آن سال قبلیله‌های عمدتا غیر عرب این منطقه علیه دولت خارطوم که توسط اعراب هدایت می‌شد، سلاح به دست گرفتند.

شورشیان و گروه‌های مخالف هفته گذشته با طرحی برای مذاکره جهت آتش‌بس و سازش سیاسی با وساطت اتحادیه آفریقا برای اولین بار پس از درگیری‌ها در سودان جنوبی موافقت کردند و مذاکرات برای آتش‌بس بلافاصله آغاز شد.

سخنگوی جنبش شورشی "برای آزادی سودان" نیز دلیل شکست این مذاکرات را عدم تمایل دولت به صلح خواند . گفت: ما امتیازات زیادی دادیم اما دولت بر مواضعش پافشاری می‌کند و تمایلی به امتیازدهی ندارد.

در نقشه راهی که برای سودان تهیه شده روند رسیدن به آتش بسی دائم و فراهم کردن مقدمات مذاکره میان دولت و مخالفان و شورشیان مسلح مشخص و بندی به کمک انسانی فوری به افراد مناطق درگیر اختصاص داده شده است.

از جمله گروه‌های امضا کننده این طرح جنبش "عدالت و برابری" جنبش " برای آزادی سودان و حزب "الامة" بزرگترین گروه سیاسی مخالف هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: