بدهی صنعت برق به بانک ها به ۳۲۰ تریلیون ریال رسید

کدخبر: 2055621

آرش کردی گفت: امسال بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به تولیدکنندگان برق بدهکاریم، اما امید می رود با دریافت اسناد خزانه اسلامی بتوان بخشی از آنها را جبران کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »،مدیر عامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) مجموع بدهی های صنعت برق به بانک ها، پیمانکاران، تولیدکنندگان برق و ... را بیش از 320 تریلیون ریال اعلام کرد.

آرش کردی»در آیین بهره برداری از 53 پروژه شرکت برق منطقه ای تهران در محل نیروگاه برق آلستوم که با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو برگزار شد، درباره بدهی های صنعت برق افزود: امسال بیش از 120 هزار میلیارد ریال به تولیدکنندگان برق بدهکاریم، اما امید می رود با دریافت اسناد خزانه اسلامی بتوان بخشی از آنها را جبران کرد.

کردی تصریح کرد: هر چند هنوز اعداد و ارقام نهایی نشده، اما پیش بینی شده است امسال بیش از 10 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه در اختیار صنعت برق قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت تحقق این مهم تا 15 هزار میلیارد ریال از بدهی های صنعت برق قابل پرداخت است.

آرش کردی» پیشتر با تاکید بر جدی بودن بحث وصول مطالبات شرکت های توزیع برای صنعت برق، از تهاتر 12 تریلیون و 700 میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران بخش توزیع در سال گذشته و انعقاد قراردادهای دوجانبه بین بخش برق آبی و آب و فاضلاب کشور برای کاستن از فشارهای مالی بر شرکت های توزیع خبر داده بود.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به پرسشی درباره مصرف برق صنایع، ادامه داد: امسال، در صنایع عمده که میزان مصرف برق آنها توسط سیستم دیسپاچینگ (جمع آوری اطلاعات و کنترل) کنترل شده و جزو صنایع بزرگ محسوب می شوند، شاهد رشد 3.8 درصدی مصرف برق بودیم.

به گفته این مقام مسوول، برآورد میزان بار مصرفی حاکی است که تا پایان تیرماه گذشته 4.6 درصد رشد در مصرف برق صنایع به ثبت رسیده که می تواند نشاندهنده تحرک و رونق در این بخش باشد.

وی همچنین با اشاره به پیک بار امسال، از وجود یک هزار مگاوات ذخیره چرخان در صنعت برق خبر داد.

کردی تصریح کرد: ذخیره چرخان به ذخیره آن مقدار برق اطلاق می شود که سیستم در زمان کارکردن می تواند تولید کند و به محض بروز مشکل در هر جای شبکه، با تزریق آن به جبران کمبودها می پردازد.

وی یادآور شد: در همه جای جهان مرسوم است که ضریب ذخیره چرخان را به اندازه بزرگترین واحد نیروگاهی موجود در شبکه در نظر می گیرند که این مهم برای ایران، نیروگاه اتمی بوشهر است.

سه شنبه بیست و نهم تیرماه گذشته، اوج مصرف برق کشور در رکورد تازه خود از مرز 52 هزار مگاوات گذشت و رقم 52 هزار و 370 مگاوات را به ثبت رساند که بیشترین پیک مصرفی از ابتدای سال 1395 تاکنون بوده است.

پیک بار مصرفی برق تابستان 1394 با افزایش سه هزار مگاواتی نسبت به سال پیش از آن به 50 هزار و 177 مگاوات رسیده بود.

مدیرعامل توانیر همچنین، با اشاره به آمار صادرات برق در ماه های گذشته تصریح کرد: امسال به دلیل نبود نیاز برخی همسایگان بویژه ترکیه، صادرات برق با کاهش مواجه شد.

کردی گفت: به دلیل خوب بودن وضعیت آبی ترکیه و در نتیجه تولید برق از نیروگاه های برقابی، این کشور نیاز کمتری به واردات برق از جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد.

وی افزود: در مقابل، هیچ محدودیتی برای صادرات برق به عراق حتی در زمان پیک بار نداریم، هر چند مقرر بود در صورت مواجهه با مشکل در داخل کشور، صادرات برق به این کشور محدود شود.

وی از صادرات یک هزار و 200 مگاوات برق به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: پرداخت بدهی های برق نیز به تازگی از سوی این کشورها در دستور کارقرار گرفته است.

ارسال نظر: