اندر احوالات فرهنگ مناسبتی

کدخبر: 2055760

وقتی حکومت تکلیف خود را با فرهنگ مشخص نمی سازد و هر دم و بنا به مناسبتی یا تغییر دولتی از معیارهای خود جدا می گردد ، جامعه دچار سردرگمی می شود ، مانند فرزندی که از پدرش در مورد زشتی دروغ می شنود و هم زمان دروغ گویی پدر را می بیند.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، محمدرضا نصراللهی- 1- روز قدس از راه رسیده است و هوای گرم ، عطش مردم روزه دار را بیشتر کرده. پیر و جوان ، کوچک و بزرگ ، زن و مرد شعارهایی بر ضد استکبار جهانی و فرزند نامشروعش ، غاصب اولین قبله گاه مسلمین ، رژیم سفاک و خون ریز و جانیتکار و کودک کش اسرائیل سر می دهند و به سمت محل برگزاری نماز جمعه رهسپارند. عکاسان و خبرنگاران هم مشغول تهیه گزارش و عکس از این مراسم هستند. فردا خواهند نوشت «همه آمده بودند» و به تصاویری استناد خواهند کرد که دختران و زنانی را نشان می دهد با پوششی غیر قابل قبول ، همان پوششی که اگر یک روز قبل یا بعد از امروز با آن ظاهر شوی مورد مواخذه قرار خواهی گرفت.

2- حافظ است یکی از خدایان شعر و ادب پارسی. شاعری که در هنگام تنگدستی نیز در عیش می کوشد و مستی و این را کیمیایی می داند که قارون کند گدا را . اوست که دستی در زلف یار دارد و دستی در جام باده و از می می گوید و ساغر و پیمانه و شاهد و مغ بچه و زلف یار. جشنی بر پا شده به نامش و فرش سرخی پهن شده به رسم جشنهای فرنگ در آن باغ دلگشای کنار حریمش. هرچند از جام و ساغر و پیمانه خبری نیست تا کسی جور کسی را بکشد و هرچند از حضور شاهد خبری ندارم ، اما تا دلتان بخواهد یار فراوان است و زلف پریشان ، دست در دست هم مستانه جلوه نمایی می کنند بر آن فرش سرخگون با پوششی که صدای نشریه ای را در می آورد تا عبارتی نامناسب را به کار برد. راستی از روز قدس چه خبر؟

3- المپیک است و ریودوژانیرو ، یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی جهان و البته بزرگترینش. اما خاکساری به درگاه ایزد منان از آن هم مهمتر است. پس باید سر بر آستان ربوبی سایید حتی اگر در ورزشگاه باشی و در بلاد کفر و تصویرت به آن سوی دریاها مخابره شود و این لحظه راز و نیاز و دلبری با معبود بی نیاز سوژه این و آن گردد. پس بخوان نمازت را که به آن نیاز داری در روزی که همه نیازمند خواهند بود. اما لختی تحمل کنید. مگر نه این است که حضور بانوان در ورزشگاه ممنوع است؟ این ممنوعیت از چیست ؟ حضور بانوان در ورزشگاه حرام است که قانون آن را منع کرده ؟ یا عدم رعایت ادب توسط تماشاگران بی ادب و ضرورت حفظ حرمت بانوان ، قانونگذار را به چنین امری واداشته ؟ اگر حضور بانوان در ورزشگاه حرام است ، پس این حرمت در خارج از کشور نیز باقیست همانگونه که وجوب نماز باقیست و اگر بی ادبی تماشاگران و لزوم حفظ حریم بانوان باعث وضع چنین قانونیست این وضعیت در خارج از کشور شدیدتر است. پس چرا یک بانوی خبرنگار توسط یک خبرگزاری مدعی دین مداری ؛ از همانها که دییانشان عین سیاستشان است ؛ به آن سوی آبها اعزام شده است؟

موارد ذکر شده قطره ای است از هزاران مورد رفتار دوگانه در عرصه فرهنگ. یک بام دو هوا در همه عرصه ها خطرناک است اما در عرصه فرهنگی خطرناکتر ؛ چه اینکه سایر عرصه ها متاثر از رفتار فرهنگی هستند. وقتی حکومت تکلیف خود را با فرهنگ مشخص نمی سازد و هر دم و بنا به مناسبتی یا تغییر دولتی از معیارهای خود جدا می گردد ، جامعه دچار سردرگمی می شود ، مانند فرزندی که از پدرش در مورد زشتی دروغ می شنود و هم زمان دروغ گویی پدر را می بیند. در چنین جامعه ای دورویی و تظاهر گسترش می یابد و تنها کسانی می توانند گلیم خود را از آب بکشند که توان رنگ به رنگ شدن را داشته باشند. دیگر حق و حقیقت ارزشی ندارد ، بلکه ملاک و معیار هماهنگی مناسبتی با خواست حکومت است. پیام این دوگانگی این است : اگر در مواردی که حکومت می خواهد هماهنگ باشید می توانید در بعضی موارد از خطوط قرمز عبور کنید. اما چنین جامعه ای روی خوشی را نخواهد دید و به رشد و شکوفایی نخواهد رسید. باید گفت این جامعه مصداق کامل خسر الدنیا و الآخره است. نه به لذت دنیا می رسد و نه آخرت خود را آباد می کند.

* مطالب منتشر شده در این یادداشت نظرات نگارنده است و الزاما به معنای تایید « نسیم آنلاین » نیست.

ارسال نظر: